ترکیه: ساخت دیوار مرزی با ایران یک سال دیگر خاتمه می‌یابد

وزیر کشور ترکیه گفت که دیوار مرزی با ایران که مجهز به سامانه‌های مجهز رصدی است سال آینده میلادی تکمیل می‌شود.

به گزارش سرویس بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، وزیر کشور ترکیه روز سه شنبه گفت، ساخت دیوار مرزی ۲۹۵ کیلومتری بین ترکیه و ایران تا سال ۲۰۲۳ به پایان می رسد.

به نوشته روزنامه «حریت» «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه پس از بازرسی از خط مرزی با بالگرد، در یک نشست مطبوعاتی گفت: «تاکنون یک دیوار ۱۹۱ کیلومتری در امتداد مرزهای استان‌های شرقی "آغری" و "ایغدیر" و همچنین حدود ۲۶ میدان مین در سه مرحله پاکسازی شده است.»

سویلو با یادآوری اینکه حدود ۹۵ درصد از ساخت ۲۵۰ برج با دوربین‌های ویژه نیز به پایان رسیده است، گفت: «تمامی مرزهای شرقی با دیوارها، برج ها، نرده‌ها و دوربین‌های حرارتی کنترل می‌شود.»

وزیر کشور ترکیه همچنین گفت که در مرز  باسوریه در جنوب این کشور دیواری به طول 837 کیلومتر ساخته است. ترکیه همچنین با گارد ساحلی از سال گذشته حفاظت از بزرگترین دریاچه کشور، «دریاچه وان» را  برابر هجوم مهاجران آغاز کرده است.

این پروژه در سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از جریان فزاینده مهاجرت‌های دسته جمعی در امتداد ۲۹۴۹ کیلومتر مرز زمینی ترکیه آغاز شد. از سال ۲۰۱۵، ۸۳۷ کیلومتر از مرز ۱۲۹۵ کیلومتری جنوبی ترکیه با دیوار مرزی مسدود شده است.  ساخت دیوار در امتداد ۷۳ کیلومتر از مرزهای زمینی شرقی و جنوبی ترکیه در همسایگی ایران  به طول ۲۴۷۷ کیلومتر امسال نیز ادامه یافت. کار برای تقویت امتداد ۲۳۸ کیلومتری مرز ایران در شرق و ۳۳ کیلومتر در مرز مشترک با عراق در جنوب ادامه دارد.

این در حالی است که یونان، کشور همسایه ترکیه بارها مقامات آنکارا را بی‌تفاوتی در قبال جان پناهجویان و تلاش در انتقال آن‌ها به مرزهای این کشور متهم کرده است. یونان بارها از برخورد خشونت آمیز مرزبانان ترکیه با مهاجران خبر داده است.

یونان نیز به تازگی از تکمیل دیوار ۴۰ کیلومتری در مرز با ترکیه مجهز به دستگاه‌های نظارتی جدید برای جلوگیری از تردد محتمل پناهجویان از این نقطه به اروپا به ویژه بعد از تحولات در افغانستان خبر داد.

انتهای پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه