مشاور امنیتی بایدن: مطمئنیم فنلاند و سوئد به ناتو می‌پیوندند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به رایزنی‌های آمریکا با ترکیه برای تسهیل عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، هشدار داد هیچگونه تجاوز به این دو کشور در مرحله عضویت آنها را تحمل نمی‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه نسبت به عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ابراز اطمینان کرد.

سالیوان طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «فنلاند و سوئد مستقیماً با ترکیه در مورد نگرانی در مورد پیوستن آنها به ناتو همکاری می‌کنند و ما نیز با آنها در ارتباط هستیم».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی وی درباره عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس ادعا کرد: «جنگ روسیه علیه اوکراین مانع از رسیدن محموله‌های مواد غذایی از اروپا به جهان می‌شود».

مشاور امنیتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره عضویت فلاند و سوئد در ناتو توضیح داد: «تیم امنیت ملی بایدن به صراحت از ورود فنلاند و سوئد به ناتو حمایت می‌کند. ما مطمئن هستیم که فنلاند و سوئد به ناتو می‌پیوندند و نگرانی‌های ترکیه قابل رسیدگی است».

سالیوان درباره مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو اظهار داشت: «ما در حال رایزنی با مقامات ترکیه برای کمک به تسهیل روند الحاق فنلاند و سوئد به ناتو هستیم. پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو یک رویداد تاریخی و نقطه عطفی در امنیت اروپا است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مخالفت کرده بود. (جزئیات بیشتر)

بر اساس این گزارش، وی در واکنش به تهدید روسیه درباره گسترش ناتو نیز هشدار داد: «ما هیچ تجاوزی به فنلاند یا سوئد در مرحله الحاق آنها به ناتو را تحمل نخواهیم کرد. بایدن از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو استقبال کرده است».

وزارت خارجه روسیه نیز هشدار داده بود در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، مجبور به برداشتن گام‌هایی با ماهیت نظامی-فنی خواهند شد.

این مقام آمریکایی درباره سفر بایدن به منطقه غرب آسیا خبر داد: «ما در حال کار با اسرائیل برای تعیین تاریخی برای سفر بایدن به منطقه در آینده نزدیک هستیم».

انتهای پیام/خ

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه