لطف امارات به فرزندان «حسنی مبارک» عصبانیت قاهره را برانگیخت

سفر فرزندان دیکتاتور سابق مصر به امارات پس از اعمال فشار‌های ابوظبی علیه قاهره و استقبال رسمی از آن‌ها در امارات باعث عصبانیت مقامات مصری شد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، منابع آگاه خبر دادند که ریاست جمهوری مصر از استقبال رسمی مقامات اماراتی از فرزندان «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر به‌شدت عصبانی شده‌اند.

بنابر گزارش امروز (شنبه) روزنامه «العربی الجدید»، تصاویری اخیرا منتشر شد که در آن «علاء مبارک» و «جمال مبارک» فرزندان حسنی مبارک در حال تسلیت‌‌گویی در پی درگذشت «خلیفه بن زاید» رئیس سابق امارات به مقامات این کشور دیده شدند.

منابع آگاه در این خصوص به العربی الجدید خبر دادند که پس از آنکه مقامات رسمی مصر از سفر فرزندان مبارک به امارات جلوگیری کردند، آن‌ها در تماس با دفتر «محمد بن زاید» رئیس جدید امارات به ابوظبی اطلاع دادند که قصد سفر به امارات و شرکت در مراسم عزای خلیفه بن زاید را دارند.

طبق گفته این منابع، مقامات اماراتی پس از این درخواست، با سران امارات ارتباط برقرار کردند و به ‌آن‌ها اطلاع دادند که محمد بن زاید شخصا خواهان سفر فرزندان مبارک به امارات و شرکت آن‌ها در مراسم عزای خلیفه بن زاید است.

پس از این تماس تلفنی، مقامات اماراتی هواپیمایی خصوصی به قاهره ارسال کردند تا علاء و جمال را برای شرکت در مراسم عزاداری به ابوظبی بیاورد. این سفر به علت همزمانی پرواز «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به امارات مدتی به تعویق افتاد.

بنابر گفته یکی از منابع، قاهره ابتدا با این سفر مخالفت کرده؛ اما در نهایت مصر زیر بار این خواسته رفته و اجازه سفر به امارات را به فرزندان مبارک داده است.

منبع یادشده اضافه کرد که سطح تمهیداتی که برای استقبال از فرزندان مبارک اندیشده شد، کاملا رسمی بود که این مسئله عصبانیت مقامات مصری را به دنبال داشت. این منبع در این خصوص گفت: «آنچه باعث خشم طرف مصری شد، استقبال از جمال مبارک و بردار او علاء در ابوظبی طبق پرتوکل‌های رسمی مشابه پروتکل استقبال از السیسی بود.»

العربی الجدید اشاره کرد که پس از درگذشت «صباح الاحمد الجابر» امیر کویت نیز فرزندان مبارک خواستار سفر به این کشور و شرکت در مراسم عزاداری شده بودند؛ اما مقامات مصری در آن زمان با این سفر مخالفت کردند.

منابع مذکور با اشاره به اینکه مصر تحت فشارهای امارات با درخواست فرزندان مبارک برای سفر به ابوظبی موافقت کرده، احتمال دادند که جمال مبارک برای مدت زمانی به منظور مدیریت امورش در امارات اقامت گزیند و سپس از آنجا به لندن پایتخت انگلیس برود تا به سرمایه‌گذاری در خارج از مصر بپردازد.

از طرف دیگر، خانواده حسنی مبارک روز سه‌شنبه بیانیه‌ای در ارتباط با اتمام فرایند قضایی علیه خود منتشر کردند؛ فرایندی که از زمان کناره‌گیری مبارک در سال ۲۰۱۱ تا چند روز گذشته ادامه داشت.

یک منبع آگاه در این خصوص به العربی الجدید گفت که پخش تصویر جمال در تلویزیون مصر به منظور توضیح موضع خانواده‌اش درباره این فرایند قضایی نیز با فشارهای امارات صورت گرفت. این منبع که به نام او اشاره‌ای نشده، اضافه کرد که بیانیه جمال مبارک پنج روز پیش از پخش تلویزیونی، ضبط شده بود؛ اما پس از مداخله حکام امارات در زمان حضور فرزندان مبارک در ابوظبی از تلویزیون مصر پخش شد.

طبق این گزارش، جمال مبارک در این ویدئو اعلام کرده است که پس از گذشت ده سال تمام اتهامات وارده به خانواده او تماما دروغ بوده است.

انتهای پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه