آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های آذربایجان‌غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۱۴۸هکتار از گلستان‌ها و اراضی زیر کشت این محصول در استان آغاز شد.

به گزارش  آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از ارومیه به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ، جعفر وحدت با بیان اینکه ۳۶۱ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد که ۱۴۸هکتار از باغات بارور و مابقی به صورت نهال است اظهار داشت: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۵۱۰ تن است که در مقایسه با سال‌ گذشته پیش‌بینی می شود پنج درصد افزایش داشته باشد.

وحدت تصریح کرد: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر گلاب از گل محمدی در مناطق مختلف استان از جمله شهرستان‌های ارومیه، مهاباد ، خوی و پیرانشهر استحصال می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اوایل خرداد ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، بیان کرد: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب‌کشی و رقم مربایی برای تهیه مربا و مارمالاد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار۳/۶۰۰ کیلو‌گرم است، اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

وی با اشاره به مصارف گل محمدی اضافه کرد: از ۸۰ درصد محصولات برای عرقگیری، و مابقی به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می‌شود.

وحدت با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه دارویی افزود: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است به طوریکه در سال‌جاری و در جهت حمایت از کشت گیاهان کم آب بر تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار پاجوش گل محمدی با یارانه بین کشاورزان استان توزیع شده است.

وی اضافه کرد: در راستای حمایت از کشت گیاهان کم آب بر، برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی در خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توزیع نهال یارانه‌دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی برای بهبود تولید و پرداخت تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و صندوق توسعه محصولات باغی مورد توجه و در اولویت است.

وحدت تاکیدکرد: به دلیل کم توقع بودن در نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی با اهمیت برای کشور است که نیازمند تجاری‌سازی است.

لازم به ذکر است که گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی ۲۴ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد و تأخیر زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده دارد.

برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و هوای خنک بامدادی شروع و تا قبل از گرم شدن هوا بایستی انجام و به مراکز خرید یا کارخانجات عرق‌گیری انتقال یابد؛ زیرا با گرم شدن هوا گل‌های چیده شده پژمرده و فعالیت‌های تخمیری در گل‌ها که اغلب روی هم انبار و فشرده می‌شوند افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه