تحریم‌ها در روند تولیدات موسسه رازی بی‌تاثیر بودند

رییس موسسه رازی سرم سازی رازی گفت: تحریم‌ها بعد از انقلاب اسلامی گریبان مجموعه موسسه رازی را گرفتند و چالش‌هایی ایجاد کردند؛ اما در نهایت این تلاش محققان و پزشکان مجموعه بود که بدون توجه به این مسائل به اهداف خود رسیدند و تولیدات با کیفیت تحویل جامعه شد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از کرج، علی اسحاقی، رییس موسسه سرم سازی رازی، ظهر امروز در آیین بازدید از مدیران امور خارجه و رایزنان اقتصادی از موسسه سرم سازی رازی، گفت: امروز هدف اصلی موسسه رازی در بحث تحقیق و توسعه ویژه در حوزه دامپروری است که در سطح کشور کم نظیر تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی در موسسه رازی وجود دارد، ادامه داد: فرآورده‌های بیولوژیکی و حوزه پزشکی ۷ واکسن تولید شده است. همچنین ۱۱ واکسن در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که ۸۵ درصد آن توسط موسسه رازی تولید و تأمین می‌شود.

اسحاقی با بیان اینکه ۹۵ درصد واکسن سرخک و ۳۰ درصد واکسن طیور کشور توسط موسسه رازی تامین شده است، یادآور شد: باتوجه به ظرفیت‌های موجود به سمت صادرات در حرکت هستیم؛ واکسن رازی در خارج از کشور شناخته شده تر است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه طی چند سال گذشته سرم‌های تولید رازی در خارج از کشور شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزود: امسال در زمینه سرخک، فلج اطفال و عریوم به زمینه تولید و صادرات حرکت خواهیم کرد. پتانسیل واکسن سرخک و سرخچه در دنیا بالا است.

اسحاقی با بیان اینکه اکثر واکسن‌های تولید موسسه رازی قابلیت صادرات دارد، اظهار کرد: در حوزه طیور ۱۵ نوع واکسن تولید شده است که ۳ مورد از آن قابلیت صادرات دارد.

وی در بخش دیگری به تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: دچار چالش‌هایی هستیم در بحث واردات اقلام مورد نیاز؛ از روزهای بعد از انقلاب تحریم‌ها برای موسسه رازی وجود داشت و به مرور زمان با فراز و نشیب‌های همراه شد اما هیچگاه مقابل کار ما را نگرفت و فعالیت موسسه رازی همچنان ادامه دارد.

رییس موسسه سرم سازی رازی با بیان اینکه در واکسن کرونا تولید رازی نیز تحریم‌ها چالش ایجاد کرد، افزود: تلاش محققان این حوزه قابل تقدیر است که سرانجام به نتیجه مطلوب رسید، واکسن کووپارس نوترکیب پروتئین است و فرم استنشاقی آن نوعی جدید و بی نظیر است و تاکنون هم هیچ کشوری موفق به تولید مشابه آن نشده است.

وی در خصوص صادرات واکسن کووپارس با بیان اینکه فرصت‌های موسسه رازی در این مجموعه از دست رفت، اظهار کرد: در آن برهه از زمانن یاز داخل به واکسن موجب شد تا نتوانیم صادرات داشته باشیم و فرصت‌های خود را از دست دادیم؛ متاسفانه هزینه تولیدات کووپارس که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است نیز همچنان پرداخت نشده است.

رییس موسسه سرم سازی رازی با اشاره به ظرفیت بالای تولید واکسن این مجموعه، یادآور شد: ۲۰۰ هزار دز واکسن به پاکستان و افغانستان هدیه شد.

اسحاقی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اهمیت ارتقاء سطح دانش در راستای حرکت در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور، گفت: با توجه به سیاست دولت و موضوع تبادل دانش فنی و تکنولوژی موسسه رازی شرایط برای ارائه خدمات دارد.

انتهای پیام/ج/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه