روند نزولی جمعیت کشور ادامه می‌یابد

مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان گفت: روند نزولی جمعیت کشور تا سال ۱۴۱۵ ادامه می‌یاید.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از زنجان، محمود عزیزخانی عصر امروز در مراسم روز ملی جمعیت، یکی از مباحث اصلی در فرزندآوری را موضوع فرهنگی دانست و اظهار کرد: واقعیت این است که خانواده‌ها دغدغه اقتصادی برای فرزندآوری دارند در حالیکه نیاکان ما با توجه به اعتقادات شان به هیچ وجه دغدغه روزی فرزندان خود را نداشتند.

مدیر کل تامین اجتماعی استان زنجان به تغییرات فرهنگی روی‌داده در خانوارهای ایرانی اشاره و تصریح کرد: این روزها مباحث اقتصادی نوجوانان را نیز درگیر خود کرده است در حالیکه این مباحث هیچ ربطی به آنها ندارد از این رو باید در فرهنگ خانوارها تغییراتی ایجاد شود.

وی نگرانی‌های ناشی از مشکلات اقتصادی آینده را دغدغه کاذب دانست و افزود: ارزیابی‌ها بیانگر بهبود اوضاع اقتصادی و اشتغال نسل آینده است.

عزیزخانی ادامه داد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در آینده هر ایرانی قدرت انتخاب ۱۵ شغل را خواهد داشت.

مدیر کل تامین اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه روز ملی جمعیت به دلیل ابلاغ سیاست جمعیتی کشور توسط مقام معظم رهبری در روز ۳۰ اردیبهشت تعیین شده است، افزود: وضعیت فرزندآوری در حال حاضر یکی از نگرانی‌های جدی برای آینده ایران است از این رو باید برای کمک به فرزندآوری نسل جوان تسهیلاتی ارائه شود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی هم در ارائه تسهیلات فرزندآوری مبتنی بر سند جمعیتی کشور متولی است، افزود: به نظر شما مهمترین مشکل فرزندآوری در بین خانواده‌ها مباحث فرهنگی است، چرا که خانواده اصیل ایرانی در مباحث اصلی بسیار متفکرانه عمل می‌کرده، به طوری که حتی در انتخاب شغل برای فرزندان  نیز نکاتی را همواره مدنظر قرار می‌داد.

عزیزخانی ترویج سبک زندگی اسلامی را از عوامل اصلی آرامش در بین خانواده‌های ایرانی برای کاهش مشکلات ناشی از کاهش جمعیت کشور لازم دانست و گفت: یادمان باشد بانیان و مروجان زندگی مدرن در صدد اصلاح آن به سمت آرامش هستند در حالی که ما هنوز  به این نقطه برگردان نرسیده‌ایم.

مدیر کل تامین اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه وضعیت کشورمان به لحاظ امید به زندگی مطلوب است، تصریح کرد: تکریم سالمندان و توجه به آموزش در راستای کمک به سلامت خانواده‌ها و همچنین توانمندسازی آن‌ها می‌تواند به تغییرات ناشی از عدم تمایل خانواده‌ها برای فرزندآوری کمک کند.

وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی‌ها تا سال ۱۴۱۵ روند فرزندآوری در کشور نزولی خواهد بود، گفت: در این بازه زمانی انتظار افزایش نرخ رشد جمعیت وجود ندارد و بیش از ۷ میلیون از جمعیت کشور در این بازه زمانی کاهش خواهد یافت.

عزیزانی جمعیت ایده آل کشور را بر اساس اسناد بالادستی تعیین شده بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون نفر دانست و گفت: یادمان باشد جمعیت یکی از عوامل اقتدار کشورها  در همه ابعاد محسوب می‌شود از این رو باید نسبت به اجرای سند بالادستی جمعیتی کشور تلاش شود.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۷ قانون حمایت از جوانی جمعیت تسهیلاتی به خانواده‌ها برای فرزندآوری ارائه خواهد شد، گفت: افزایش مدت زمان زایمان فرزندآوری از ۶ به ۹ماه و برای فرزندان دوقلو از ۹ ماه به یک سال و ارائه تسهیلات دورکاری در صورت امکان از جمله این تسهیلات است.

عزیزخانی با تاکید بر اینکه اجرای اسناد بالادستی در راستای ارائه تسهیلات به بیمه شدگان همواره برای تامین اجتماعی بار مالی داشته که بر اساس پیش بینی‌های موجود در قانون هیچ گاه محقق نشده است، ادامه داد: از این رو دولت از این بابت بدهی کلانی به سازمان تامین اجتماعی دارد.

فرزندان نمود رفتار خانواده‌ها هستند

در ادامه این نشست حجت الاسلام سرابی ضمن ارائه توضیحاتی در مورد رابطه بین جمعیت، خانواده و فرزند اظهار کرد: بین تربیت و  آموزش آن هم برای فرزندان هم رابطه معناداری وجود دارد.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر متوقف بودن روش‌های تربیتی و آموزش به فرزندان افزود: تربیت و آموزش با تاکید بر اصل عدم اجبار است چرا که به هیچ وجه نمی‌توان به اهداف تربیتی دست یافت.

وی زمینه سازی و دلسوزی را از جمله عوامل لازم برای ارائه آموزشهای تاثیر گذار دانست و گفت: بین بود و نمود تفاوت وجود دارد و فرزندان ما تابع نمود رفتار ما خواهند بود لذا قبل از مربیگری برای فرزندانمان باید مربی خودمان باشیم.

جمعیت کشور با سرعت غیرقابل برگشتی در حال پیر شدن است

همچنین مدیرکل دفتر امور خانواده استانداری زنجان با تأکید بر اینکه در امور جمعیتی کشور دچار بحران غیرقابل بازگشتی در سال‌های گذشته شده است، افزود: طی سال‌های گذشته از کنار این مشکل به راحتی عبور شده است به همین دلیل کشور ما با سرعت غیر قابل بازگشتی در حال پیر شدن است.

فائزه موسوی تغییر وضعیت موجود را نیازمند ورود افرادی عملگرا دانست و گفت: با این وضعیت کشور ما در سال ۱۴۳۰ بخش قابل توجهی از جمعیت را از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه بحران جمعیتی کشور غیر قابل بازگشت است، ادامه داد: اگر نتوان طی چند سال آینده برای بحران جمعیتی کشور اقدامی اساسی انجام داد اصلاح چاله‌ای که ایجاد خواهد شد ۱۰۰ سال زمان خواهد برو.

مدیر کل دفتر امور امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با تاکید بر اهمیت بخش فرهنگی و اجتماعی و عدم تمایل خانواده‌ها برای فرزند آوری گفت: موضوع از آنجایی جالب می‌شود که تعداد فرزندان در بین خانواده‌های متوسط همواره بیشتر از خانواده هایی است که علاقه‌مند تامین رفاه برای فرزندان خود قبل از تولد هستند.

وی با نامطلوب خواندن وضعیت حمایت از خانواده‌های نابارور گفت: پیش بینی‌هایی برای حمایت از این خانواده ها انجام شده است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۴

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه