روزنامه فرانسوی: اتحادیه اروپا در جایگزینی گاز روسیه شکست خورده است

روزنامه فرانسوی «لوموند دیپلماتیک» در مقاله خود نوشت، درحالی که اتحادیه اروپا تهدید می کند که منابع انرژی روسیه را نمی خرد و هفته هاست در مذاکره بر سر نخریدن نفت روسیه شکست خورده، نمی تواند جایگزینی برای منابع روسیه، به ویژه گاز بیابد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از اسپوتنیک، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا ایده کنار گذاشتن منابع هیدروکربنی روسیه را مطرح کرده اند اما این اتحادیه هفته هاست در مذاکره ممنوعیت خرید نفت روسیه شکست خورده است و قطع کردن روابط بخش گاز که بسیار قوی تر است، دشوارتر خواهد بود.

روزنامه فرانسوی «لوموند دیپلماتیک» در مقاله خود نوشت، اتحادیه اروپا در یافتن جایگزینی برای منابع هیدروکربنی روسیه، به ویژه گاز، در بحبوحه تهدیدات اتحادیه اروپا در امتناع از (خرید) منابع انرژی روسیه با مشکل مواجه است.

این مقاله توضیح می دهد، کشورهای اروپایی در تلاش خود برای توقف خرید منابع هیدروکربنی روسیه با مانعی به شکل نظم موجود در بخش نفت و گاز مواجه هستند که به سرعت قابل تغییر نیست.

کشورهای اتحادیه اروپا، نفت و گاز خود را به جز روسیه از کشورهای دیگری نظیر هلند، الجزایر و سایر کشورها تامین می کنند، این کشورها درحالی که گزینه های خوبی برای خرید گاز هستند اما به علت تولید آنها، بعید است که واردات از آنها جایگزینی برای گاز روسیه در سال های آتی باشد.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، الجزایر برای رسیدن به اهداف خود در زمینه تولید بر اساس محدودیت های اوپک پلاس با چالش مواجه است؛ لیبی همچنان بین گروه های متخاصم پس از قیام مورد حمایت کشورهای غربی تقسیم شده است و تولید نفت و گاز آن مدام قطع می شود و هیچ راه حل سیاسی برای درگیری پیش روی این کشور نیست.

الجزایر و مصر نیز طرفیت های ذخیره ای برای ارسال به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک دارند اما بعید است که از آن استفاده کنند زیرا نمی خواهند روابط خود را با روسیه خراب کنند.

الجزایر در صورت تیره شدن روابطش با مراکش به خرید تسلیحات از روسیه نیاز دارد؛ درحالی که قاهره نگران مسائل امنیت غذایی و به ویژه تامین گندم از روسیه به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران این بازار است.

این روزنامه معتقد است که تنها راهبرد ممکن برای اتحادیه اروپا همکاری سخت میان کشورهای اروپایی یا مدیریت مستقیم منابع انرژی است. اما این اقدام برخلاف سیاست بلندمدت بروکسل در آزادسازی بازار انرژی اروپا خواهد بود.

در این میان، ممکن است آمریکا از این وضعیت برای به سود خود استفاده و تلاش کند تا منابع هیدروکربنی روسیه را در بازار اروپا جایگزین کند که در این صورت، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مجبورند هزینه های زیادی برای ساخت پایانه های ال ان جی انجام دهند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 14 اردیبهشت ماه به عنوان بخشی از بسته ششم تحریم‌های اروپا علیه روسیه، تحریم نفتی این کشور را پیشنهاد کرد.

اما پیش از چند روز سه منبع آگاه در اتحادیه اروپا گفتند، کمیسیون اروپا برای جلب نظر کشورهای مخالف، تغییراتی در برنامه تحریم نفتی روسیه پیشنهاد کرده است.

به گفته این منابع آگاه، پیشنهادی که نمایندگان اتحادیه اروپا در نشست امروز صبح در مورد آن بحث می‌کردند، شامل دادن زمان بیشتر به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک برای سازگاری با تحریم و کمک به ارتقای زیرساخت‌های نفتی‌ شان است.

یکی از این منابع آگاه گفت، همچنین این پیشنهاد شامل یک دوره انتقال سه ماهه، پیش از ممنوعیت خدمات کشتیرانی اتحادیه اروپا برای انتقال نفت روسیه است که در ابتدا این دوره یک ماهه بود.

با اینکه نزدیک به دو هفته این زمان گذشته است، اما هنوز کشورهای اروپایی بر سر تحریم نفتی روسیه به توافق نرسیده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه