جشنواره اسب ترکمن برای گرامیداشت خیام!

در حالی که مراسم اصلی و رسمی بزرگداشت خیام امسال با بی مهری مسئولان و برنامه ریزی های بسیار ضعیف و سطحی همراه بود، اما بازار جشنواره اسب ترکمن از رونق خوبی برخوردار بود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از نیشابور، در حالی که مراسم اصلی و رسمی بزرگداشت خیام امسال با بی مهری مسئولان و برنامه ریزی های بسیار ضعیف و سطحی همراه بود، اما بازار جشنواره اسب ترکمن از رونق خوبی برخوردار بود. جشنواره ای که برای بزرگداشت روز ملی حکیم عمر خیام برگزار شد و برای مسئولان شهرستان از چنان اهمیتی برخوردار بود که در مراسم روز ملی خیام هم مردم را به آن توصیه کردند.

این جشنواره روز ۲۹ اردیبهشت در اردوگاه شهید رجایی نیشابور برگزار شد و اتفاقا با استقبال خوبی نیز همراه شد.

جشنواره ای با مشارکت ۱۱ استان

علی مبارکی رئیس هیئت سوارکاری نیشابور در گفتگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در نیشابور گفت: جشنواره ملی زیبایی اسب ترکمن یک جشنواره اقتصادی، فرهنگی و ورزشی است که برای اولین بار در نیشابور با شرکت ۱۱ استان برگزار شد. هدف از برگزاری این جشنواره توسعه ورزش سوارکاری و کمک به اقتصاد منطقه است. زیرا به ازای هر اسب ورزشی یک اشتغال ثابت ایجاد می‌شود.

وی افزود: نژاد اسب ترکمن در حقیقت ذخایر ژنتیکی کشور است که باید در توسعه و پرورش آن بکوشیم.

مبارکی در توضیح هزینه‌های برگزاری جشنواره افزود: یک ریال از هزینه‌های جشنواره دولتی نبود و هزینه‌‌ها را اسپانسرها و اسب‌دارها تقبل کردند. هیچ هزینه‌ای هم بابت داوری در جشنواره‌های زیبایی به داوران خارجی داده نمی‌شود‌ و هزینه ایاب و ذهاب داوران خارجی هم توسط فدارسیون سوارکاری  پرداخت شده است. ضمن اینکه هتل محل اقامت داوران خارجی هیچ هزینه‌ای بابت اقامت و پذیرایی از داوران اخذ نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: هزینه برگزاری جشنواره ملی زیبایی اسب ترکمن در نیشابور تقریبا ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. هزینه جوایز هم توسط اسب‌دارها و ورودی جشنواره تامین شد.

مردم به نشاط نیاز دارند!

اما ابوطالب جوان سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری نیشابور نیز به خبرنگار کارآفرینان اقتصاد می گوید: ۷۹۰ میلیون تومان برای برگزاری جشنواره ملی زیبایی اسب ترکمن جام خیام در نیشابور هزینه شده است.

وی می افزاید: ضرورت جشنواره اسب اصیل ترکمن بالا بود و از خواسته‌های مردم است و باید اتفاق می افتاد. زیرا مردم به نشاط نیاز دارند و اهمیت صنعت اسب بسیار بالاست.

جوان خاطرنشان می کند: داوران هیچ مبلغی بابت داوری دریافت نکردند. هدیه نیم ست فیروزه نیشابور مبلغ ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان و ۴۵۰ هزار تومان بشقاب سفال به هر کدام از داوران خارجی داده شد. هزینه ایاب و ذهاب از کشورهای خارجی را هم فدراسیون سوارکاری هزینه کرد. جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن ۷۹۰ میلیون تومان هزینه داشته که تاکنون ۵۵۸ میلیون تومان از آن تامین شده است. اردوگاه شهید رجایی نیشابور هم مبلغی از عوامل اجرایی این جشنواره اخذ نکرده است.

 

اشرافی‌گری و حماقت!

اما حجت الاسلام مصطفی رضایی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهرستان نیشابور، برگزاری این جشنواره را در زمانی که مردم با مشکلات شدید معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند، نه تنها ضروری که اشرافی‌گری و حماقت می داند و می گوید: مسئولان نیشابور بهتر است اولویت بندی کنند که معیشت مردم مهم تر است یا برگزاری جشنواره اسب ترکمن که هیچ دردی از دل پر درد مردم دوا نمی‌کند.

آیا فقط اسب ترکمن نشاط را به مردم بازمی گرداند؟

در این که جامعه به شور و نشاط و تنوع نیاز دارد، شکی وجود ندارد. اما این سخن نماینده عالی دولت در نیشابور که برگزاری این جشنواره را از ضرورت ها می داند، جای تامل دارد! این ضرورت به چه نحوی کشف شده که در مراسم بزرگداشت خیام و عطار اینگوه مهم جلوه نکرده بود؟ آیا جناب سرپرست فرمانداری این باید و ضرورت را نمی توانست در اجرای مراسم بزرگداشت خیام هم مورد توجه قرار دهد؟ آیا مراسم بزرگداشت خیام آنقدر برای سرپرست فرمانداری اهمیت نداشت که مراسم بزرگداشت خیام را به بهانه افتتاح یک پاساژ و در معیت یکی از نمایندگان نیشابور ترک کند؟ آیا اگر چنین هزینه ای برای برگزاری آن مراسم هم صورت می گرفت و تلاش می شد اسپانسر مناسب برای آن تامین شود، نشاط اجتماعی مردم تامین نمی شد؟

به نظر می رسد شائبه های برگزاری این جشنواره همچنان باقی است. از یک سو دعوت یکی از نمایندگان نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت خیام برای شرکت مردم در جشنواره اسب ترکمن جالب توجه است و از سوی دیگر حرف و حدیث های موجود در حمایت سرپرست فرمانداری نیشابور از این نماینده، با این دفاع تمام قد از جشنواره تقویت می شود.

باید دید مسئولان فرهنگی شهرستان و استان برای این اتفاقات اخیر در نیشابور توضیح قانع کننده ای خواهند داشت یا همچنان قرار است اینگونه اتفاقات عجیب در سایه ابهامات و بی تدبیری ها در استان رقم بخورد.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه