مسجد جامع کبیر نی‌ریز در مسیر جهانی شدن

گام های موثر سازندگی در سایت مسجد جامع کبیر نی‌ریز با هدف قرار گرفتن در لیست ثبت جهانی در حال انجام است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از نی‌ریز، آثار ایران در یونسکو نشان‌دهنده قدمت سرزمین باستانی ایران است.

مجموعه‌ای از گنجینه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو خودنمایی می‌کنند.

امروزه حفاظت از آثار به‌جامانده از تاریخ در نقاط مختلف جهان و همین‌طور حفظ سرمایه‌های طبیعی در کشورهای مختلف، برای تمام مردم جهان امری ضروری و غیر قابل‌ انکار است.

تاریخ جوامع مختلف بخشی از تکامل بشر امروزی را تشکیل می‌دهند و بررسی سیر تحول انسان در جهان به‌صورت مجزا امکان‌پذیر نیست.

آثار ایران در یونسکو بخشی از ثروت عظیم کشور ایران

سازمان یونسکو با ثبت آثار برجسته تاریخی و طبیعی از نقاط مختلف جهان، زنجیره متصلی میان کشورهای مختلف پدید آورده است که حفظ و نگهداری از گنجینه‌های تاریخی و طبیعی جهان را برای تمام انسان‌ها به امری واجب تبدیل می‌کند.

مردم سراسر جهان، فارغ از نژاد و دین و آیین‌، باید برای پاسداشت فرهنگ و تمدن جهان برای نسل‌های بعد تلاش کنند.

آثار ایران در یونسکو بخشی از ثروت عظیم کشور ایران هستند که امروزه جایگاه ویژه‌ای میان علاقه‌مندان به تاریخ در سراسر جهان دارند.

شهرداری شهر نی‌ریز با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس با طرح نقشه راه و پتانسیل موجود این شهرستان در نظر دارد مسجد جامع کبیر نی‌ریز که قدمت هزار ساله داشته و در سال ۱۳۱۲ در لیست ثبت آثار ملی ایران قرار‌گرفته را جهانی کند.

مسجد جامع کبیر نی‌ریز کهن‌ترین مسجد جهان اسلام

به این ترتیب با هماهنگی و مشاوره سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس مجموعه اقداماتی متناسب با پروژه فوق در این شهرستان از سوی شهرداری صورت گرفته که امید بر آن است که در آینده نزدیک با توجه به آیتم‌های موردنظر نمایندگان و بازرسان سازمان یونسکو در لیست ثبت جهانی قرار گیرد.

حامد فرغت با اشاره به مسجد جامع کبیر نی‌ریز و اقدامات عمرانی و معماری انجام‌شده متناسب با این طرح در چند سال اخیر در گفت و گو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد اظهار داشت: مسجد جامع کبیر نی‌ریز یکی از قدیمی‌ترین مساجد استان فارس و کهن‌ترین مساجد جهان اسلام است که پیش از اسلام به‌صورت آتشکده در محل فعلی وجود داشته که پس از اسلام مسجد بناشده است.

شهردار نی‌ریز افزود: این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد تک ایوانی ایران که به همین دلیل منحصربه‌فرد بوده و در واقع ایوان این مسجد مربوط به دوره ساسانیان و محراب تاریخی آن‌که با استفاده از گچ‌بری‌های بسیار زیبا و فاخر که از آیات و احادیث بوده بیش از یک هزار سال پیش قدمت دارد.

وی ادامه داد: این مسجد در سال ۱۳۱۲ در لیست آثار ملی ایران ثبت‌شده و مورد حمایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌باشد.

وی افزود: شهرداری‌ها بنا به استناد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اختیاردارند که در حفظ و توسعه اماکن تاریخی شهر با میراث فرهنگی همکاری داشته باشند.

فرغت اضافه کرد: به دلیل یکتایی و منحصربه‌فرد بودن این سازه تصمیم بر آن شد شهرداری نی‌ریز اقداماتی را جهت زیباسازی و متناسب با این بنای تاریخی انجام دهد.

وی بیان داشت: شهرداری‌ها بنا به استناد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها اختیاردارند که در حفظ و توسعه اماکن تاریخی شهر با میراث فرهنگی همکاری داشته باشند که ازاین‌رو در شهر نی‌ریز پروژه‌هایی را جهت بهسازی و بازآفرینی و مرمت مسجد جامع کبیر محورها و خیابان‌ها و محوطه‌های اطراف مسجد در سالهای گذشته و سال جاری تعریف کرده که برخی به اتمام و برخی دیگر در حال اتمام است.

شهردار نی‌ریز ابراز داشت: علاوه بر پارک نماز که در دوره شهردار سابق شهر نی‌ریز که در ضلع جنوبی این مسجد تاریخی با صرف هزینه‌های بسیار با تملک املاک پیرامونی پارک انجام شده به جهت کاهش سرعت ترافیک خودروهای عبوری و اولویت دادن به عابران پیاده و بهبود وضعیت سیما و منظر خیابان مجاور مسجد جامع کبیر در سال ۱۴۰۰ پروژه را در قالب سنگ‌فرش خیابان تعریف کرده و با استفاده از بهترین مصالح ممکن محور مجاور این مسجد را با مشاوره میراث فرهنگی و بنا به آیتم‌های سازمان یونسکو به‌صورت سنگ‌فرش درآوردیم.

وی گفت: در این پروژه جداول دفع آب‌های سطحی اطراف خیابان با استفاده از لوله‌های دفع آب سطحی شهری به زیر سطح زمین منتقل شد و به این طریق هم زیبایی و هم‌عرض خیابان به‌اندازه دو جدول یعنی حدود ۱۶۰ سانتیمتر از طرفین به عرض خیابان اضافه و همچنین لایه نوسازی این خیابان که آسفالت بود به سنگ‌فرش تغییر داده تا بتوانیم سرعت خودروهای عبوری را در کنار این سایت گردشگری کاهش دهیم.

فرغت خاطرنشان کرد: به این طریق حدود سه هزار و ۵۰۰ مترمربع خیابان اطراف این مسجد سنگ‌فرش و برای احداث و اجرای این پروژه از محل اعتبارات عمرانی شهرداری نی‌ریز در سال ۱۴۰۰ انجام که شامل نورپردازی دیوارها، درختان اطراف خیابان، بهسازی جداره‌های مسجد و اجرای نقاشی‌های دیواری سنتی متناسب با این فضای تاریخی و گردشگری انجام شد.

شهردار نی‌ریز افزود: علاوه بر موارد فوق با همکاری و همراهی سپاه ناحیه نریز با تائید اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری فارس عملیات دیگری در خصوص بهسازی دیوارهای غربی مسجد جامع کبیر که مشرف بر محور در سال پیش و سال جاری است انجام شد.

وی ادامه داد: ساختمان پایگاه مقاومت بسیج مسجد جامع کبیر که در ضلع شمال غربی قرار دارد و در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته‌شده بود به دلیل ناهماهنگی در شکل ظاهری این پایگاه باعث ایجاد مشکلاتی در ثبت جهانی‌شدن مسجد جامع کبیر شده بود که طرحی برای مرمت و یکپارچه‌سازی با مسجد تهیه و به تائید اداره کل میراث فرهنگی رسیده و عملیات بهسازی و بازآفرینی مرمت این پایگاه به دلیل این‌که مکان مقدس و پایگاه اعزام نیروهای بسیجی به جبهه جنگ هشت‌ساله بود و محل تشییع پیکر شهدا بود با این روش حفظ کردیم.

فرغت اضافه کرد: برای اینکه این سایت گردشگری از شرایط بهتری برخوردار باشد و در مسیر ثبت جهانی حرکت کند در حال حاضر در ردیف اعتبارات عمرانی سال جاری یعنی سال ۱۴۰۱ شهرداری نی‌ریز اعتبارات مناسبی جهت بهسازی پارک بعثت در مجاورت این مسجد تخصیص داده‌شده و با استفاده از مرغوب‌ترین مصالح ممکن از جمله سنگ چینی نی‌ریز این پارک بهسازی خواهد شد و در سال جاری مجموعه اقدامات شهرداری نیز تکمیل می‌شود.


 انتهای پیام/ن

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه