شهید حسن صیاد خدایی، هیأتی و داماد یکی از پیرغلامان حسینی بود

شهید سرهنگ پاسدار «حسن صیاد خدایی» که روز گذشته در اقدامی تروریستی به شهادت رسید، از سینه‌زنان هیأت ریشه‌دار دلریش و داماد حاج حسین فیضی مداح و پیرغلام اهل بیت(ع) بود.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، عصر دیروز یکشنبه اول خردادماه در خیابان مجاهدین اسلام یکی از مدافعان حرم مقابل منزل توسط دو موتورسوار با اسلحه کلت مورد سوءقصد قرار گرفت. این مدافع حرم بر اثر شدت جراحات به شهادت رسید.

اطلاعیه سپاه در خصوص شهادت یکی از پاسداران مدافع حرم در اقدامی تروریستی

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت مدافع سرافراز حرم سرهنگ پاسدار «حسن صیاد خدایی» در اقدام تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی خبر داد.

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم افزود: عصر امروز در یکی از کوچه های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم  سرهنگ پاسدار صیاد خدایی، هدف جنایت  تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.

سینه‌زن و گریه‌کن هیأت دلریش

شهید حسن صیاد خدایی متولد سال ۱۳۵۱ در شهرستان میانه آذربایجان شرقی بود. او سال ۶۶ به عضویت سپاه در آمده و در نیروی قدس مشغول به خدمت بود. شهید خدایی داماد حاج حسین فیضی مداح اهل‌بیت(ع) و از سینه‌زنان هیأت دلریش تهران که هیأت آذربایجانی‌های مقیم تهران است، بود.


حسین فیضی مداح و پیرغلام اهل بیت

حاج حسین فیضی کیست؟

حاج حسین فیضی مداح و پیرغلام سینه سوخته امام حسین (ع) پسر عموی حاج رسول فیضی، مداح سرشناس حسینیه دلریش است که سالیان سال در هیأت دلریش مرثیه‌خوانی می‌کرد.

حاج حسین به تعبیر بچه هیأتی‌ها، حنجره طلایی فیضی‌هاست. او مسلط به دستگاه‌های آوازی سنتی است و اشعار بسیاری حفظ است و همواره در مجالس از حفظ مداحی و مرثیه‌خوانی می‌کند. این نوکر دلسوخته آستان آل الله به قول اهل فن در مجلس شعر خوب می‌خواند و همواره از عابد، نیر و ... اشعاری می‌خواند. او هیچ‌گاه اهل صله و پاکت نبوده است.

هیأت دلریش کجاست؟

هیأت دلریش از جمله مجالس سنتی و قدیمی تهران است که همچنان همان روند خود را حفظ کرده است‌. حسینیه دلریش در خیابان جمهوری اسلامی، نرسیده به میدان بهارستان و در انتهای کوچه ممتاز است که مجلس عزای آن پاثابت‌هایی دارد که برای شنیدن شعر اصیل و روضه ناب حاضر می‌شوند.

هیأت دلریش اصالتاً به تبریز برمی‌گردد و حدود ۲۴۰ سال پیش، شخصی به نام دلریش، شاعر دلسوخته حضرت سیدالشهدا (ع) که در عین بی‌سوادی، شعر می‌گفت، آن را تاسیس کرد. او برای امام حسین و اهل بیت شعر می‌گفت و دخترش که سواد داشت، این اشعار را ثبت می‌کرد. این اشعار امروز در قالب کتابی به عنوان «کلیات دیوان اشعار دلریش» موجود است. او هیأت محلی را به نام خود پایه‌گذاری می‌کند و بعدها در زمره هیأت و دسته عزای تراز اول تبریز قرار می‌گیرد.

شعبه‌ای از دلریش در تهران

با از دنیا رفتن دلریش، حاج سید میرحسین خجسته سرپرست و مسئول این هیأت شد. حدود ۶۵ سال پیش نیز در تهران شعبه‌ای از دلریش تبریز در منطقه نیروی هوایی تهران توسط سیدابراهیم خجسته ایجاد می‌شود​.

مراسم وداع با پیکر شهید حسن صیاد‌ خدایی امروز دوشنبه دوم خردادماه ساعت ۱۷ در معراج الشهدای تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه