بهره‌گیری از فناوری‌های شناختی برای ارتقا روش‌های درمانی

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در امور توسعه علوم شناختی خواستار استفاده از ابزارهای واقعیت مجازی برای اثربخشی در روش های درمانی شد.

به گزارش سرویس علم و پیشرفت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،سید کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در امور توسعه علوم شناختی در مراسم گشایش نهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی در دانشگاه خوارزمی در تهران خواستار استفاده از ابزارهای واقعیت مجازی برای اثربخشی در روش‌های درمانی  در کشور شد و گفت: واقعیت مجازی و افزوده مجازی به‌سرعت در حال تحول است و هوش مصنوعی می‌تواند به کمک این فناوری بشتابد.

خرازی، تقویت تاب‌آوری و آماده‌سازی افراد و بیماران را برای کنار آمدن با چالش‌های ناشی از فشارهای عصبی را یکی از کاربردهای استفاده از واقعیت مجازی برشمرد و گفت: از واقعیت مجازی می‌توان برای مستندسازی آثار محرک‌های حسی و غیر‌قابل‌مشاهده در بیماران در امر پیشگیری، سنجش و درمان استفاده کرد و از محتوای ارائه‌شده در شبیه‌سازی برای سنجش عینی‌تر میزان پسا آسیب فشارهای عصبی بهره برد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در امور توسعه علوم شناختی با تاکید بر اینکه از فناوری‌های جدید می‌توان برای درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی استفاده کرد، خواستار بهره‌گیری از ابزارهای واقعیت مجازی برای اثربخشی در روش‌های درمانی در کشور شد.

خرازی با بیان اینکه ابزارهای واقعیت مجازی اگر خوب طراحی و ساخته شوند، می‌تواند استفاده‌کننده را در صحنه غوطه‌ور سازد و تجربه بودن در محیط واقعی را برای او پدید آورد، گفت: هدف سامانه غوطه‌ورساز این است که دنیای بیرونی را با دنیای مجازی جایگزین کند تا از نظر روانی تجربه خاصی را برای او ایجاد کند.

به گفته خرازی، فناوری شبیه‌سازی، ظرفیت سنجش، آموزش و ثبت واکنش‌های رفتاری و احساسی و بیمار را نیز دارد. واقعیت مجازی نسبت به روش‌های معمول سنجش، ارزش افزوده بیشتری را تولید می کند.  

فناوری متاورس  و بهره‌گیری از آن در حوزه پزشکی نیز به پیشرفت و توسعه واقعیت مجازی کمک می‌کند به‌طوری که فضاهایی طبیعی‌تر را برای اهداف درمانی فراهم می‌آورد.

نهمین همایش بین‌المللی علوم شناختی با هدف ارتقای دانش علوم شناختی و تبادل اطلاعات و یافته‌های علمی و برقراری تعامل میان محققان و پژوهشگران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و شماری دیگر از مراکز و نهادها، در دانشگاه خوارزمی تهران گشایش یافت و به مدت سه روز ادامه یافت.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه