ارائه 100 هزار خدمت به مبتلایان فشار خون در خراسان‌شمالی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: نیمی از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند که این ناآگاهی می‌تواند در افزایش این بیماری در استان موثر باشد.

محمدرضا اکبری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در بجنورد با اشاره به اینکه حدود ۳۸ هزار نفر تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی هستند، اظهار کرد: نیمی از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند که این ناآگاهی می‌تواند در افزایش این بیماری در استان موثر باشد، در حالیکه راه تشخیص آن بسیار ساده و صرفا با اندازه‌گیری فشار خون و تأیید نهایی پزشک انجام می‌شود.

وی گفت: طی سال گذشته، حدود ۱۰۰ هزار خدمت برای ۳۸ هزار نفر از مبتلایان به فشار خون در مراکز جامع سلامت استان ارائه شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با تأکید بر ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری فشار خون و پایش و سنجش مستمر، افزود: در مراکز خدمات جامع سلامت، بیماران مبتلا به فشار خون ماهانه توسط به‌ورزان و مراقبین سلامت سنجش و در صورت عدم کنترل بیماری به پزشک مرکز ارجاع داده می‌شوند تا در صورت نیاز پیگیری‌های بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه بیماران مبتلایان به فشار خون سه ماهه توسط پزشک مرکز بررسی و معاینه و در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند، بر نقش سایر ارگان‌هایی که به نوعی در جامعه با مردم ارتباط مستقیم دارند در راستای آموزش، ارتقاء آگاهی، اقدامات پیشگیرانه و اصلاح سبک زندگی تأکید کرد.

اکبری، عوامل موثر در ابتلا به فشار خون را ارث، کم تحرکی، چاقی، مصرف نمک، مصرف پایین سبزیجات و میوه‌ها، دخانیات، الکل و استرس برشمرد و گفت: فشار خون یک بیماری مزمن است و در صورت ابتلا تا آخر عمر با فرد می‌ماند اما با اصلاح سبک زندگی می‌توان این بیماری را کنترل و عواض آن را کاهش داد.

انتهای پیام/س

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه