گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس| بازنگری در قانون «حفظ آثار ملی» ضروری است

گزارش تقنینی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح موادی از قانون «راجع به حفظ آثار ملی» مصوب ۱۳۰۹ (شاخص ها و فرایند ثبت آثار غیرمنقول) منتشر شد.

به گزارش گروه سیاسی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با انتشار گزارش تقنینی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ (شاخص ها و فرایند ثبت آثار غیرمنقول) به بررسی قانون  فعلی و شاخص های آن پرداخت.

در این گزارش تصریح شده است: بررسی موضوع حفاظت از میراث فرهنگی نیازمند نگاهی باز و کل‌نگر به ذینفعان این حوزه دارد. مبتنی بر تجربیات جهانی، ثبت آثار در فهرست های ذی‌ربط اقدامی مقدماتی و بسیار محدود، تنها برای کاهش سرعت فرسودگی و تخریب این آثار است و نمی‌توان به عنوان تنها گزینه روی آن تأکید داشت. اما در شرایط فعلی کشور، بهترین گزینه برای حفاظت از میراث فرهنگی (و طبیعی) تمرکز بر اصلاح و بازبینی فرایندها و شاخص های ثبت آثار ملی است، زیرا این اقدام زیرساخت های لازم برای فعالیت های تکمیلی حمایتی و حفاظتی را فراهم خواهد ساخت و درنهایت می‌تواند زمینه های لازم برای فعال‌سازی و به کارگیری مؤثر کنشگری مالکان و متصرفان قانونی این آثار شود.

در ادامه این گزارش تصریح شده است: بررسی ها نشان می‌دهد در موضوع ثبت آثار در فهرست های ذیربط، متأسفانه مسائل بسیار فنی و شرعی وجود دارد که موجب شده داشته های حقوقی این حوزه از نظر کیفی کم اثر و ناتوان شود. قانون راجع به حفظ آثار ملی که در سال 1309 تصویب شده است یکی از قوانین قدیمی کشور است که بسیاری از مسائل مربوط به آثار ملی و فعالیت های معطوف به آن را تشریح کرده است. این قانون به جهت جامعیت و مرجعیتی که همچنان داراست می تواند محور تدوین قوانین تکمیلی قرار گیرد و موجب انسجام و یکپارچگی این حوزه شود.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس تاکید شده است: اکتفا کردن به معیارهای ساده و اولیه، تفسیری و ذهنی شدن ارزیابی آثار، نامشخص بودن فرایند ثبت اثر، توجه نکردن به مسائل شرعی (مثل مالکیت، بیت‌المال مسلمین و حکومت دینی) و نحوه رسیدگی به شکایات مالکان از جمله ایرادهای کلی است که به مواد قانونی وارد است. بنابراین لازم است تا معیارهای جامع و کاملی گردآوری شود و در کنار آن مصادیق هر کدام بر مبنای آثار ثبتی برجسته شناسایی شود. همچنین فرایند ثبت آثار به صورت شفاف و روشن تدوین و تشریح شود تا مشکلات جاری کشور در این حوزه برطرف شود.

متن کامل این گزارش را    بخوانید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه