محیط زیست آماده مقابله با آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت شده/از توزیع اقلام اطفاء حریق تا ایجاد آتش‌بر

محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با همکاری تشکل‌های مردم نهاد آماده مقابله با آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت شده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از یاسوج، در ۳۴ مورد آتش‌سوزی سال گذشته یک هزار و ۵۵۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی و  ۳۸۰ هکتار از منابع تحت حفاظت محیط زیست طعمه حریق شدند.

محیط زیست امسال برای جلوگیری از آتش ‌سوزی‌ها و خسارت به اراضی حفاظت شده تدابیری از جمله توزیع اقلام اطفاء حریق در شهرستان گچساران و ایجاد آتش‌بر در مناطق حفاظت شده اتخاذ کرده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست در همین خصوص گفت: با کمک تشکل نهضت سبز زاگرس و بنیاد یاران عشق ۶۴ قلم تجهیزات اطفاء حریق شامل دمنده ،لباس اطفاء حریق ، اره  ، بیل ، دستکش ،چفیه، کوله‌پشتی ،کلاه ایمنی ، آفتاب گیر، بی سیم ،جعبه کمک های اولیه و نقاب در شهرستان گچساران توزیع شد.

اسلام جاودان خرد عنوان کرد:طی سال جاری با کمک تشکل‌های زیست محیطی کارگاه‌های متعدد آموزشی اطفاء حریق برای ساکنین مناطق بحرانی و نیمه بحرانی برگزار شد و جوامع محلی آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

وی همچنین از ایجاد بیش از ۱۹۰ کیلومتر آتش‌بر در مناطق حفاظت شده خبر داد و عنوان کرد: با شروع فصل گرما احتمال آتش‌سوزی عمدی و سهوی در جنگل‌ها و مراتع وجود دارد لذا باید تدابیر لازم برای کاهش سطح آتش‌سوزی‌ها و میزان خسارت به منابع ملی وجود دارد که باید برای مقابله با آتش‌سوزی‌‌ها تدابیری اتخاذ شود.

وی بیان کرد: محیط‌بانان به وسیله سه دستگاه تراکتور اقدام به ایجاد ۱۹۰ کیلومتر آتش‌بر کردند، ضمن اینکه ایجاد آتش‌بر در مناطق حفاظت شده استان کماکان ادامه دارد.

مدیرکل محیط زیست کوهستانی بودن منطقه را عامل کندی عملیات اطفاء حریق دانست و عنوان کرد: بی‌توجهی و سهل‌انگاری بعضی از افراد هنگام حضور در عرصه‌های جنگلی احتمال وقوع آتش سوزی در این عرصه‌ها را افزایش داده که با ایجاد آتش بر، امکان گسترش حریق‌های احتمالی تا حد قابل توجهی در این مناطق کاهش می‌یابد.

وی همچنین در توصیه‌ای به کشاورزان از آنها خواست از آتش‌زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی و باغ های حاشیه مناطق حفاظت شده خودداری کنند، همچنین افراد از رها کردن شیشه و پلاستیک در جنگل که ممکن است بر اثر افزایش دما و تابیدن خورشید باعث ایجاد آتش سوزی شود بپرهیزند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه