میزبانی رئیس شورای اروپا از نشست پاشینیان و علی‌اف

رئیس شورای اروپا نشستی با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان با محور تشکیل کمیسیون تعیین مرزها و مدیریت راه‌های ارتباطی برگزار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا روز یکشنبه گفت، نشستی با «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را میزبانی کرده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، میشل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز بار دیگر میزبان رئیس جمهور علی‌اف و نخست‌وزیر پاشینیان بودم. این سومین دیدار ما در این چارچوب بود».

این مقام ارشد اتحادیه اروپا افزود: «بر وضعیت قفقاز جنوبی و توسعه روابط اروپا با هر دو کشور و کشورهای منطقه تمرکز داشتیم».

میشل همچنین گفت در نتیجه این نشست، تصمیم بر این شد که اولین نشست کمیسیون مشترک مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار شود که در آن «به تمام سوالات درباره تعیین حدود مرزی و بهترین راه اطمینان از رسیدن به وضعیتی باثبات رسیدگی شود».

در این بیانیه آمده است، گفت‌وگوهای انجام شده «صریح و سازنده» بوده و موضوعات دیگری مانند «مسائل بشردوستانه از جمله مین‌زدایی و تلاش برای آزاد شدن اسرا» به بحث گذاشته شدند.

میشل افزود: «دو طرف در خصوص اصول مدیریت ترانزیت بین غرب جمهوری آذربایجان و نخجوان، بخش‌های مختلف ارمنستان از طریق خاک جمهوری آذربایجان و همچنین حمل و نقل بین‌المللی از طریق زیرساخت‌های ارتباطی هردو کشور به توافق رسیدند».

این بیانیه می‌افزاید، تیم‌هایی به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور نیز «آینده معاهده صلح برای مدیریت روابط دو کشور» را به بحث خواهند گذاشت.

رئیس شورای اروپا گفت: «به سران هردو کشور تأکید کردم که باید به رعایت حقوق و امنیت جمعیت اقلیت ارمنی در قره باغ رسیدگی شود».

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس با امضای نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. با این حال، این دو کشور کماکان در نقاط مرزی باهم مشکل دارند و طرفین  همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

 وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان هفته گذشته در نشست شورای وزیران کشورهای مستقل مشترک المنافع در شهر «دوشنبه» اعلام کرد که باکو آماده عادی سازی روابط با ارمنستان از جمله امضای توافقنامه صلح و آغاز روند تحدید حدود مرزها است.

 رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نیز روز چهارشنبه حین دیدار با رئیس جمهور لیتوانی در شهر «باکو» بار دیگر به آمادگی برای توافق صلح با ارمنستان و خاتمه خصومت‌ها تأکید کرد.

انتهای پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه