«دعوت محبت‌آمیز خانم‌ها به حجاب» در نمایشگاه کتاب +فیلم

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و کارگروه عفاف و حجاب برای حضور در این نمایشگاه، برنامه‌های متنوعی را تدارک دید که هدف اصلی این اقدامات، دعوت محبت‌آمیز به رعایت بیشتر فرهنگ حجاب بوده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در حالی که چهار روز از پایان سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گذرد، شورای فرهنگ عمومی اقدامات خود برای بهبود وضعیت حجاب و پوشش خانم‌ها در این نمایشگاه را تشریح کرد.

این در حالی است که اوضاع حجاب در نمایشگاه کتاب به موضوع حاشیه‌ساز نمایشگاه تبدیل شد و مخاطبان سامانه «» در کم‌تر از یک روز مطالبه بهبود اوضاع حجاب و عفاف در نمایشگاه کتاب را به موضوعی پرامضاء و پرحمایت تبدیل کردند. (اینجا ببینید)

این موضوع، هرچند موجب واکنش‌هایی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب تهران شد و فارس در گزارشی با عنوان اقدامات نمایشگاه کتاب برای مقابله با بدحجابی بخشی از کارهای این حوزه را تشریح کرد، اما حالا سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی هم درباره برنامه‌های کارگروه عفاف و حجاب وزارت فرهنگ در سی و سومین دوره از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توضیح داده و گفته: کارگروه عفاف و حجاب برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان پرمخاطب‌ترین رویداد فرهنگی کشور، ۶ برنامه متنوع طراحی کرده بود که هدف اصلی آن دعوت محبت آمیز مراجعه کنندگان به رعایت فرهنگ متعالی حجاب بوده است.

وی در ادامه طرح «حضور» را به عنوان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های کارگروه عفاف و حجاب نمایشگاه کتاب تهران برشمرد و گفت: در طرح آمر شاهد تسهیل حضور دختران و زنان محجبه و جوانان علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی در نمایشگاه بودیم زیرا در سالیان گذشته برخی از بانوان به خاطر دوری مسافت محل زندگی با مکان برپایی نمایشگاه کتاب، امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند که در طرح «حضور» با تسهیل شرایط رفت و آمد بخش قابل توجهی از این بانوان در مصلای تهران، شاهد حضور پررنگ بانوان محجبه علاقه‌مند به حوزه کتاب در نمایشگاه امسال بودیم.

او البته توضیح نداده که در این طرح، چه کرده‌اند که بانوان محجبه و علاقه‌مندی که به خاطر دوری راه نمی‌توانستند در نمایشگاه حاضر شوند، از کدام نقاط کشور و چگونه به مصلی امام خمینی (ره) آمده‌اند.

وی در ادامه به طرح «ناظر» اشاره کرد و گفت: در این طرح نیز اصول پوشش آراسته و فاخر غرفه‌دار به ناشران و فروشندگان ارائه شد و از مسئولان سالن‌های نمایشگاه خواسته شد که از حسن اجرای شیوه‌نامه پوشش غرفه‌داران به ویژه خواهران متصدی غرفه‌ها نظارت دقیقی انجام دهند که خوشبختانه اکثر غرفه‌داران در این زمینه همکاری خوبی با مسئولان سالن‌ها داشتند.

امامی در ادامه به طرح «دعوت» اشاره کرد و افزود: در یکی دیگر از اقدامات از بانوان نسبت به رعایت امر حجاب دعوت می‌شد و با اهدای آثاری با مضامین سیره شهدا، کتب روانشناختی و رمان و خاطره گفت‌وگو و همدلی موثری با مخاطبان طرح رخ می‌داد.

بهتر بود دبیر شورای فرهنگ عمومی در این باره توضیح بیش‌تری می‌داد و می‌گفت که این آثار، شامل چه عناوین و کتاب‌هایی می‌شده و کدام رمان و خاطره است که می‌تواند بانوان را نسبت به رعایت حجاب تشویق کند.

وی افزود: یکی دیگر از ابتکارات خوب ستاد نمایشگاه کتاب تهران که در پنج روز پایانی نمایشگاه فعال‌تر شده بود، راه‌اندازی فضاها و گروه‌هایی با عنوان «یک حس خوب» در نمایشگاه بود که اعضای این کارگروه با دعوت بانوان در زمینه اهمیت رعایت حجاب اسلامی با این بانوان به بحث و تبادل نظر می‌پرداختند. خوشبختانه این طرح هم ثمرات و انعکاس‌های مناسبی در صفحات شخصی مهمانان در فضای مجازی داشته است. در کنار همه این موارد در طرح تذکر کوتاه، روزانه بیش از ۱۰۰ خواهر ناهی از منکر هم فعالیت داوطلبانه داشتند و همه این فعالیت‌ها داوطلبانه بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در پایان به کمی کیفیت بعضی از طرح‌ها و اقدامات به دلیل زمان کم برنامه‌ریزی اشاره و تاکید کرده است: تبلیغات محیطی و رادیویی نیز در این زمینه انجام شد. در زمینه عملکرد کارگروه عفاف و حجاب نمایشگاه کتاب تهران نیز شاید دلایلی مانند نوپا بودن برخی طرح‌ها، اعتبارات محدود و عدم زمان کافی برای برنامه‌ریزی بیشتر تا حدودی از سطح کیفی طرح‌ها کاسته بود، اما با ایده‌های نو در نمایشگاه، نشان داده شد می‌توان بدون کمترین حاشیه، دعوت به حجاب را با صدای بلند پیگیری کرد و خاطره خوشی از دعوت به خیر و امر به معروف رقم زد.

سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

فیلمی در این باره ببینید:

 

 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه