ماجرای صفحه مبتذل سه نوجوان اینستاگرامی به کجا رسید؟

ویدیو‌های مبتذل سه نوجوان اینستاگرامی در چند روز گذشته واکنش‌های منفی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است تا دوباره بحث کودکان مجازی به میان بیاید.

گروه جامعه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد: «کودکان کار مجازی»  اصطلاحی‌ است که در چهارسال اخیر در بین اهالی رسانه برای بررسی آسیب‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی بارها به زبان آمده‌است. اصطلاحی که می‌خواهد نشان دهد در پشت پرده عکس‌ها و ویدیوهای جذاب و رنگی دختر و پسرهای خوش‌پوش مجازی، کار اجباری و حتی بهره‌کشی وجود دارد.

بهره‌کشی که این کودکان نابالغ را مجبور می‌کند طوری خودشان را نمایش بدهند و یا رفتار کنند که بتوانند در شبکه دیده شوند و از این رو صاحب ایده و صفحه را که متاسفانه در بسیاری از موارد والدین‌شان هستند پولدار کند. این ویدیو‌ها گاهی رقصیدن دختران خردسال است، گاهی انجام ورزش‌های سخت توسط پسر خردسال و حالا این روزها یک پسر نوجوان اینستاگرامی با دو دختر نوجوان دیگر ادای مردان دارای چندهمسر را در می‌آورد و توانسته بیش از 400هزار دنبال‌کننده برای خودش دست و پا کند. دنبال کنندگانی که در کامنت‌ها و واکنش‌هایشان برای آن‌ها و والدین‌شان اظهار تاسف می‌کنند اما آن‌ها را دنبال می‌کنند تا بدانند سرنوشت این سه نوجوان در نهایت به کجا خواهد رسید و یا تا چه اندازه غم‌انگیز خواهد بود.

دوبار کودکان کار اینستاگرامی!

صفحه «ه.ف» نوجوان 14‌ساله‌ای که این روزها واکنش‌های زیادی را به همراه داشته‌است دوباره بهانه‌ای شده‌است تا ماجرای «کودکان کار مجازی» به زبان بیاید. کودکانی که با تشویق یا به اجبار خانواده تن به انجام کارهایی می‌دهند که سودآوری مالی داشته باشد. اگر پیش از این با شیرین زبانی‌های بچگانه یا با عکس‌های اغراق‌آمیز آتلیه‌ای که قرار بود آن‌ها را خوشبخت نشان دهد این اتفاق می‌افتاد، ماجرای این سه نوجوان نشان می‌دهد بازیگردانان تازه مجازی حالا سعی دارند به هر نحوی ولو به شکل کاملا مبتذل و سخیف با کودکان و نوجوانان پول در بیاورند. عملی که طبق بندهای دقیق و شفاف قانون حمایت از اطفال و نوجوان مصوبه 23/2/99 جرم است و هرکسی که در این عمل دستی دارد مجرم شناخته می‌شود.

در گزارشی که آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد روز دوشنبه 23‌خردادماه 1400 منتشر کرد به بندهای این قانون اشاره شده‌است که می‌توانید آن را از اینجا بخوانید.

این سه نوجوان بازیگر یکی از بستگان‌شان هستند!

بعد از موج واکنش‌ها به این سه نوجوان در فضای مجازی و گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد  پیرامون این موضوع سرهنگ «رامین پاشایی» معاونت فرهنگی-اجتماعی پلیس فتا در گفتگو با برنامه رادیویی «استودیو هشت» شبکه نمایش به این موضوع اشاره کرد و درباره ورود پلیس فتا گفت:« پلیس فتا سراغ این مورد رفته و پرونده در حال پیگیری است. چون ما درباره چند کودک یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت نوجوان، صحبت می‌کنیم و امثال این پیج‌ها و افراد را ما زیاد داریم. بیشتر سعی می‌کنیم با احضار والدین و توجیه آن‌ها پیش برویم. متأسفانه این کودکان بیشتر قربانی آن امیال و خواسته‌های پدر و مادرشان هستند. یعنی خودشان هم در این صفحه‌هایشان فقط بازیگر هستند. درباره این پرونده بنده به ضرس قاطع عرض می‌کنم کسان دیگری پشت صحنه هستند و پرونده درحال پیگیری است. همان‌طور که عرض کردم چون مرتبط با طیفی از کودکان و نوجوانان است، ما نگاهمان نگاه ارشادی است. ولی متأسفانه این‌ها آن هنجارها و عرف را رد کرده‌اند و محتوایی را منتشر می‌کنند که واقعاً باعث نگرانی والدین و خانواده‌ها شده است. قطعاً برخورد لازم انجام خواهد شد؛ آن هم نه فقط درمورد ایشان، بلکه درباره بیشتر صفحه‌هایی که در رصد ما قرار می‌گیرند.»

سرهنگ پاشایی درباره پیگیری مصداقی این پروند و پشت صحنه این صفحه نیز توضیح داد:« بله، همان‌طور که عرض کردم پرونده تشکیل شده است. حالا مزید اطلاع شما و هموطنان عزیز باید بگویم شخص دیگری از بستگان ایشان هم در این پرونده نقش دارد. که ما در حال پیگیری این موضوع نیز هستیم.»

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا امروز نیز اعلام کرد که دو دختری که در این صفحه حضور دارند احضار و تفهیم اتهام شده‌اند.

عکس‌های منتشر شده از حاشیه‌های عکاسی و فیلم‌برداری کلیپ‌های این سه نوجوان به خوبی نشان می‌دهد تولید و پخش این ویدیو‌ها کار یک نفر نیست و آنان تنها کسانی هستند که ویترین صفحه برای مخاطبان هستند. گفته‌ای که خود مسوولان پلیس فتا نیز آن را تایید می‌کنند. حالا باید دید با وجود قانون دقیق اطفال و نوجوانان و پیگیری‌های پلیس فتا پروند این سه نوجوان اینستاگرامی و همه کسانی که در تولید این ویدیوها و حتی ویدیوهای مشابه نقش داشته‌اند به کجا خواهد رسید؟ پلیس فتا نیز اعلام کرده‌است در روزهای پیش رو نتیجه این پرونده را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه