میانجی‌گر آمریکایی در بیروت؛ ناتوان از توافق و ناموفق در تفرقه

سفر دو روزه فرستاده آمریکا در امور انرژی نشان داد که اهداف تل‌آویو و واشنگتن در معامله با مقامات لبنان و ایجاد تفرقه بین آنان درخصوص پرونده اختلاف گازی شکست خورده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در پی ورود یک کشتی رژیم صهیونیستی به میدان گازی مورد مناقشه با لبنان و احتمالات وقوع تنش بین بیروت-تل‌آویو، نگرانی‌ها از درگیری‌ها افزایش یافت. سازمان ملل متحد در واکنش به این وضعیت، خواستار مذاکرات دو طرف برای حل اختلافات شد؛ بعد از آن بود که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد یکی از سیاستمداران خود را به بیروت اعزام خواهد کرد تا مذاکرات بین دو طرف را با هدف رفع اختلاف پی‌گیری کند.

سرانجام بعد از بیش از یک هفته انتظار، «آموس هوکشتاین» فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور انرژی به بیروت آمد و در سفر دو روزه خود (دوشنبه و سه‌شنبه) در گفت‌وگو با مقامات لبنانی، اولویت‌ها و اهداف خود را نشان داد. او که به‌عنوان میانجی‌گر قرار بود  در این دو روز، درباره اکتشاف و استخراج گاز در میدان گازی مورد مناقشه کاریش با طرف‌ها گفت‌وگو کرده و مسئله عبور کشتی اسرائیلی از خط ۲۹ دریایی لبنان را پی‌گیری نماید.

نگاه اجمالی

  • آغاز گفت‌وگوها و محور رایزنی‌های آموس هوکشتاین نشان داد که اولویت او حل پرونده اختلاف گازی نیست و به روش آمریکایی، به دنبال معامله با مقامات لبنان است.
  • فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا به لبنان یک پیام واضح و قاطع از بیروت گرفت و آن این بود که مصالحه‌ای در پرونده اختلاف با رژیم صهیونیستی در کار نخواهد بود.
  • اعتراض‌های مردمی و حمایت‌های مقاومت از منافع لبنان باعث شد تا تمام مسئولان و سیاسیون آن، پاسخی واحد و هماهنگ به میانجی‌گر آمریکا داشته باشند و آن اینکه دفاع حتمی است.
  • رژیم صهیونیستی در تلاش برای جاانداختن فکر معامله میدان قانا به جای کاریش بود؛ اما رسانه‌ها تاکید کردند که چنین موردی در گفت‌وگوهای رسمی مقامات لبنان جای نداشته است.
  • به نظر می‌رسد واشنگتن نخواهد با اقدام سریع و طبق خواست لبنان، اقدامات تل‌آویو را متوقف کند؛ بنابراین طولانی کردن مذاکرات و یا واگذاری پاسخ به مقاومت را انتخاب خواهد کرد.

ارزیابی وضعیت

فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در اولین دیدار خود با مقامات بیروت، مهمان وزیر انرژی و آب لبنان شد. هوکشتاین طی دیدارش با «ولید فیاض» موضوع اصلی را به حاشیه راند و در راستای اهداف منطقه‌ای واشنگتن موضوع برق لبنان را پیش کشیده و پیشنهاد تامین آن از کشورهای اردن و مصر را تکرار کرد. میانجی‌گر آمریکا در اولین گام رسیدگی به پرونده اختلافات لبنان با رژیم صهیونیستی، جای مباحث گاز را با برق عوض کرد.

 

دیدار و گفت‌وگوی «آموس هوکشتاین» با وزیر انرژی و آب لبنان

 

دومین و شاید مهم‌ترین دیدار هوکشتاین با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان بود. طبق گزارش رسانه‌های لبنانی، محور گفت‌وگوهای هوکشتاین در دیدار با عون و با حضور «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت، پی‌گیری مذاکرات غیرمستقیم با تل‌آویو درخصوص تعیین مرزهای دریایی است. رسانه‌ها فاش کردند که لبنان پاسخ خود به پیشنهاد آمریکا در خصوص مذاکرات ترسیم مرزی را به هوکشتاین ارائه کرد. عون در این دیدار ضمن تأکید بر حقوق حاکمیتی لبنان و در پاسخ رسمی بیروت به پیشنهاد آمریکا برای مذاکرات ترسیم مرزی، خواستار ازسرگیری مذاکرات فنی غیرمستقیم با رژیم تل‌آویو شده است. رسانه‌ها همچنین اذعان کردند که مقامات لبنان گفته‌اند تا استخراج گاز از میدان «کاریش» باید تا پایان مذاکرات متوقف شود.

 

گفت‌وگوی عون با هوکشتاین درباره مذاکرات مرزی با رژیم صهیونیستی 

 

هوکشتاین در دیدار دوم نیز به هدف خود نرسید و پاسخ مثبتی از مقامات بیروت برای درخواست‌های واشنگتن نگرفت. دیدارهای بعدی میانجی‌گر آمریکایی با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور همان نتیجه را داشت و او از بیروت یک موضع واحد دید. میقاتی در دیدارش با هوکشتاین تاکید کرد که منافع لبنان ایجاب می‌کند تا عملیات اکتشاف انرژی بدون چشم‌پوشی از منابع کشورش آغاز شود. بری نیز در دیداری به هوکشتاین گفت آنچه که او از رئیس‌جمهور درخصوص مرزهای دریایی و حقوق لبنان در بهره‌برداری از منابع آن شنیده، پاسخ مورد توافق همه لبنانی‌ها است.

 

دیدار هوکشتاین و سفیر آمریکا در بیروت با میقاتی

 

تاکید مقامات دولت و مجلس لبنان بر محکوم بودن اقدامات رژیم صهیونیستی برای استخراج گاز و تجاوز خطرناک‌شان به حقوق لبنان به پشتوانه حمایت مردم و قدرت مقاومت بود؛ دو مولفه‌ی تاثیرگذاری که اگر نبودند، موضع لبنان تا این حد قوی نبود. مردم لبنان با برگزاری تظاهراتی در مرز فلسطین اشغالی بر حفاظت از ثروت و منابع ملی کشورشان تأکید کردند؛ آن‌ها در پلاکارهای خود نوشتند که خط ۲۹دریایی، خط قرمز است. از آن‌طرف، پاسخ قاطع مقاومت بعد از سکوتی معنادار، به یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های تل‌آویو و واشنگتن تبدیل شد؛ تا آن‌جایی که به گفته روزنامه لبنانی «الاخبار» فرستاده آمریکا برای مذاکرات ترسیم مرزها با سرزمین‌های اشغالی، در دیدارهای خود با مقامات بیروت درباره میزان جدی‌بودن جنبش حزب‌الله در اجرایی کردن تهدیدهایش در این پرونده پرس‌وجو کرده است.

 

تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به تعرض رژیم صهیونیستی به میدان گازی کاریش 

 

تل‌آویو، اما اقدامات متناقض و قرائت‌های نادرست خود در این پرونده را ادامه داد. این موضع خطا و ناهماهنگ، با نقض حریم هوایی لبنان توسط جنگنده اسرائیلی و شکستن دیوار صوتی در جنوب لبنان آغاز شد؛ این در بدو ورود هوکشتاین  به بیروت بود. «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب در واکنش به اختلافات پیش‌آمده با لبنان اذعان کرد که تل‌آویو اختلاف غیرقابل‌حلی با بیروت ندارد. این در حالی است رژیم صهیونیستی تاکنون به اشغال اراضی جنوب لبنان ادامه می‌دهد و در تجاوز جدیدش به مرزهای آبی از خط ۲۹ دریایی این کشور عبور کرده است.

 

عبور کشتی رژیم صهیونیستی از خط ۲۹ دریایی لبنان و رسیدن به میدان کاریش

 

رسانه‌های عبری‌زبان هم راستا با تلاش‌ها و مواضع مقامات رژیم، سعی کردند معادله میدان «قانا» در ازای میدان کاریش را بر سر زبان‌ها بیاندازند. خبرگزاری اسپوتنیک اما در گزارشی و در رد این خوانش‌های اسرائیلی از گفت‌وگوهای هوکشتاین نوشت که لبنان از طرف آمریکایی خواسته تا رژیم صهیونیستی را مجبور کند هرگونه فعالیت در منطقه مورد مناقشه در حد فاصل خطوط دریایی ۲۳ و ۲۹ را متوقف کند. این منبع به نقل از منابع آگاه در بیروت خاطرنشان می‌کند که هیچ معادله‌ای تحت عنوان «میدان قانا در ازای میدان کاریش» وجود ندارد؛ بلکه لبنان از حقوق خود دفاع می‌کند و نمی‌خواهد به حقوق دیگران تعدی کند.

دورنما

گفت‌وگوهای فرستاده آمریکا در بیروت یک پیام مهم برای محور تل‌آویو-واشنگتن داشت و آن این بود که حرف لبنان یکی است و در دفاع خلاصه می‌شود. از سوی دیگر احتمالاً رژیم صهیونیستی و ایالات متحده این نکته را مدنظر قرار خواهند داد که گفت‌وگو با مقامات بیروت به مراتب بهتر و کم‌هزینه‌تر از مواجهه با مقاومت خواهد بود. حالا چنانچه واشنگتن بخواهد طی ابتکار فوری به این اختلاف پایان دهد، استخراج گاز توسط رژیم صهیونیستی از میدان کاریش را متوقف خواهد کرد.

اما در صورتی که هشدارها و مخالفت‌های لبنان موثر واقع نشود و تل‌آویو به اقدام غیرقانونی خود ادامه دهد، این احتمال وجود دارد که آمریکا وارد روندی طولانی از مذاکرات شود و بخواهد از طریق تلاش‌های ظاهری برای تحمیل شرایط و خواسته‌های خود به بیروت، برای تل‌آویو زمان بخرند. احتمال درگیری نیز در هر مرحله وجود دارد اما باید دید که آیا رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی سیاسی خود، توان آغاز تنش نظامی در دریا را می‌بیند یا خیر؟

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه