پای درس آقا| شهید، اهل معامله با خداست/ نگذارید حادثه‌ معجزنشان دفاع مقدس ضعیف شود

حضرت آقا می‌فرمایند: نگذارید حادثه‌ معجزنشان دفاع مقدس ضعیف بشود. عزیزان من! انگیزه وجود دارد برای ضعیف کردن این حقیقت، در واقعیّت زندگی ما و در واقعیّت ذهن ما.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، زبان طعن هتاکان به ساحت مقدس شهدا همیشه دراز بوده و ننگ عار را بر پیشانی‌های نامأنوس با تربت خدا را با این قبیل کردارها زده‌اند. اما آنچه مسلم است، نور بودن شهید است و حکایت این افراد هم حکایت این آیه قرآن: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ».

آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از سخنان فرمانده شهیدان، آقا سیدعلی خامنه‌ای در باب فرهنگ شهادت و جایگاه شهید از منظر اسلام است.

شهید اهل معامله با خداست

مفهوم شهادت را بایستی ما درست درک کنیم. درباره‌ مفهوم شهادت [باید درک کرد که] شهادت فقط قربانیِ جنگ شدن نیست؛ خب در دنیا کسان زیادی هستند که در جنگ‌های کشورهایشان شرکت می‌کنند و کشته می‌شوند؛ بسیاری از آن‌ها هم مثلاً برای دفاع از مرزهای جغرافیایی کشورشان، به‌ عنوان یک انسان میهن‌دوست و میهن‌پرست این کار را می‌کنند -البتّه بعضی مزدورند امّا عدّه‌ای هم به این عنوان [کشته می‌شوند]- شهید ما این جوری نیست؛ مسئله‌ رزمنده‌ ما که وارد میدان جنگ می‌شود و حالا یا [کارش] به شهادت یا به جانبازی منتهی می‌شود یا نمی‌شود، فقط دفاع از مرز جغرافیایی نیست؛ او در دفاع از مرزهای عقیده، مرزهای اخلاق، مرزهای دین، مرزهای فرهنگ، مرزهای هویّت، در دفاع از این مرزهای مهمّ معنوی وارد می‌شود؛ البتّه دفاع از مرزهای جغرافیایی کشور هم چیز باارزشی است و ارزش محسوب می‌شود؛ امّا آن کجا و توأم شدن آن معنا با این معانی مهم و والای دیگر کجا! [مسئله‌] شهدای ما این است.


از این بالاتر اگر بخواهیم به مسئله‌ شهادت نگاه کنیم، شهید ما در واقع مصداق و مظهرِ «اِنَّ اللهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة» است؛ یعنی جان خودش را دارد با خدا معامله می‌کند؛ شهید این است. یا آن آیه‌ شریفه‌ «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِر»؛ اینها با عهد خود، پیمان خود، با خدای متعال صادقانه رفتار کردند؛ شهید این است؛ یعنی [این] پیمان بستن با خدا است، معامله کردن با خدا است؛ لذا شما می‌بینید که رزمنده‌ در میدان جهاد فی‌سبیل‌الله با رزمنده‌های متعارف دنیا فرق دارد. در میدان جنگ آن کسانی از شماها که بودید و آن وقت دیدید، حتماً مشاهده کردید، بعضی‌ها هم در کتاب‌ها خوانده‌اید که رزمنده‌ مؤمن در دوره‌ی دفاع ‌مقدّس، همچنین در برخی از خطوط دفاعی دیگر مثل دفاع از حرم یا امثال اینها، وقتی که در حال مجاهدت در میدان جنگ است، اخلاصش بیشتر از حالت معمولی است، توکّلش بیشتر است، تواضعش بیشتر است، مراقبتش از حدود الهی بیشتر است. (۱۴۰۰/۰۸/۳۰)

نگذارید حادثه‌ معجزنشان دفاع مقدس ضعیف بشود. عزیزان من! انگیزه وجود دارد برای ضعیف کردن این حقیقت، در واقعیّت زندگی ما و در واقعیّت ذهن ما. (۱۳۹۶/۰۳/۰۳)

مرتبه‌ای که درست درک نشده است

واقعاً ماها -حالا من خودم را می‌گویم- و مردم ما غالباً ارزش و مرتبه‌ شهدا را درست درک نکردند که اصلاً این شهیدی که بلند می‌شود می‌رود در این میدان و جانش را در معرض معامله‌ با خدا قرار می‌دهد، چقدر گذشت لازم دارد، چقدر عظمت دارد، چقدر اهمّیّت دارد؛ این را غالباً توجّه نداریم. البتّه سخت است؛ هم برای پدر، هم برای مادر، هم برای همسر، هم برای فرزند و همچنین برای دیگر وابستگان -برادر، خواهر- خیلی سخت است که یک عزیزی را از دست بدهند؛ بخصوص که غالباً این شهدا بچّه‌های خوبی هم بودند، یعنی جوان‌هایی بودند که در محیط و در خانواده افراد مطلوبی بودند و غیر از آن جنبه‌ی معنوی و خدایی، همه دوستشان می‌داشتند؛ این‌ها را از دست دادن سخت است، واقعاً مشکل است ـ این به جای خود محفوظ است ـ امّا تسلّای بزرگی است برای شما اینکه احساس کنید اینها کاری کردند که آدم‌های بزرگ، شخصیّت‌های بزرگ معلوم نیست به‌آسانی بتوانند این کار را انجام بدهند، این است که خدای متعال واقعاً [درباره‌ی اینها فرمود:] «أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون». (۱۳۹۷/۱۲/۲۲)

تکریم شهید واجب همیشگی ماست

هر روز که بر نظام جمهوری اسلامی ایران میگذرد و افقهای تازه آشکار می‌گردد و فرازونشیب‌های این راه پُرافتخار نمایان‌تر می‌شود، ارزش جانبازی شهیدان جلوه‌ بیشتر می‌یابد. آنان با خون خود بنیان این سازه‌ عظیم و پُرشکوه را مستحکم کردند و نهال نورسی را به درخت ستبر و ریشه‌داری تبدیل نمودند. میدان مجاهدت در عرصه‌های گوناگون همچنان گشوده است، و قلّه‌ی جهاد، شهادت است؛ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَه وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر. 
تکریم شهیدان ‌و تعظیم در برابر خانواده‌های صبور آنان، واجب بزرگ امروز و همیشه‌ ما است. (۱۳۹۷۱۳۹۷/۰۷/۰۵)

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه