پدیده موسیقی عصر جدید: خواهرم استعدادم را کشف کرد/تعریف کارن همایون‌فر خیلی به دلم نشست/ آرزویم دیدن همایون است

علی طولابی نوجوانی از دیار کوهدشت لرستان این روزها به واسطه درخشش در برنامه استعدادیابی(عصر جدید) شبکه سوم سیما، به پدیده نوظهوری در عرصه موسیقی تبدیل شده و با صدای ناب و به قول داور اهل فن "شش دانگ" خود توانسته ضرب آهنگ دل بسیاری از مخاطبان را به دست آورد.با این نوجوان خوش صدا و آتیه دار به گفت‌وگو نشستیم و در مورد روزهای قبل و بعد از معروف شدنش صحبت کرده‌ایم.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد لرستان- پریسا قربانی نژاد، علی طولابی را کمتر کسی تا قبل از فصل سوم عصر جدید می‌شناخت، نوجوانی از دیار کوهدشت لرستان که این روزها به واسطه درخشش در برنامه استعدادیابی شبکه سوم سیما، به پدیده نوظهوری در عرصه موسیقی تبدیل شده و با صدای ناب و به قول داور اهل فن "شش دانگ" خود توانسته ضرب آهنگ دل بسیاری از مخاطبان را به دست آورد.

همان ثانیه‌های نخست اجرا بود که امین حیایی گویا پی به استعداد ذاتی علی برده و با رای مثبت خود، بر این باور که بار دیگر همچون پارسا خائفی پا در میدان خوانندگی گذاشته و الحق که چه گوش‌نواز و دلنشین نبض برنامه را در دست گرفته، بر توانایی نوجوان لر صحه گذاشت، همایون‌فر با تحسین اجرای علی و انتخاب مقامی سخت برای خوانندگی، بعدها اعتراف کرد که منتظر دوباره شنیدن صدایش بوده و مجید اسماعیلی با زلال و آسمانی خواندن صدای علی، از وی تمجید کرد.

صدای قدرتمند علی گواه از این دارد که می‌توان در سن پائین، اما حرفه‌ای وارد دنیای موسیقی شد، حوزه‌ای که از دیرباز تا کنون کم نداشته و ندارد از اساتید برجسته و به نام اهل لرستان که با آوازهای ماندگار خود در تارک افتخار آن همچون ستاره درخشیده و پرفروغ هستند. نوجوان ۱۳ ساله کوهدشتی با چنین پیشینه‌ای و با اثبات توانایی صدای سحرآمیز خود، فنون خوانندگی را پخته‌تر از سن و سالش پیاده کرد و امروز از فینالیست‌های عصر جدید شده است.

موسیقی لرستان این روزها امیدوار به شکوفا شدن صدای جدیدی است که می‌تواند جا پای بزرگانی چون مرحوم استاد سقایی، رحمان‌پور، اسکینی و ... بگذارد و حتی پا را فراتر گذاشته و در عرصه موسیقی سنتی نیز جا پای بزرگان ابران زمین بگذارد.

بدون تردید در دنیایی که موسیقی حرف‌ها برای گفتن دارد و متاسفانه برخی‌ها با تاثیرپذیری از فرهنگ‌های مخرب غربی، اقدام به تولید محتواهای سخیف و کم ارزش می‌کنند، امثال علی طولابی می‌تواند بر غنای آوای اصیل ایرانی افزوده و ایجاد رغبت کند در میان نسل‌های نوجوان و جوانی برای گوش سپردن به آوازی برخاسته از فرهنگ زیبای اقوام.

به بهانه درخشش شگفت‌انگیز و فینالیست شدن این نوجوان لرستانی در برنامه عصر جدید، با علی طولابی و پدرش که حامی سفت و سخت اوست، گفت‌وگویی را ترتیب داده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فارس: اولین بار چطور متوجه استعداد علی در خوانندگی شدید؟

پدر علی: بله، خوب به خاطر دارم، علی پنج ساله بود که برای اولین بار برایمان یک ترانه فارسی خواند، البته گویا قبلش برای خواهرش می‌خواند و با اصرار خواهرش، برای ما هم خواند و اولین جرقه از استعداد علی آنجا زده شد.

علی: اولین بار برای خواهرم خوندم و تشویقم کرد که برای بابا و مامان هم بخونم، یادمه همون روز بهم گفت که خیلی صدام خوبه و اگر ادامه بدم یه روزی خواننده معروفی میشم و بعد اصرار کرد که برای خانواده بخونم.

با تعریف‌های خواهرم و ذوقی که از شنیدن صدام نشون داد، انگیزه گرفتم و برای پدر و مادرم هم خوندم، اول باورشون نمیشد که با این سن کم می‌تونم بخونم، اما کم کم خودشون انگار پی به استعدادم بردن و تشویقم می‌کردند که ترانه‌های محلی رو براشون بخونم.

پدر علی: وقتی صدای علی رو شنیدیم، اولش باورش برامون سخت بود، اما به مرور متوجه شدیم که فرزندمان در این زمینه استعداد داره و برای اینکه بیشتر پی به این توانایی ببریم از علی درخواست می‌کردیم که در جمع‌های خانوادگی هم برایمان بخواند و در ۱۰ سالگی تصمیم گرفتیم که علی در کلاس‌های آواز شرکت کند.

فارس: همزمانی تحصیل و شرکت کردن در کلاس‌های آواز، برای روند تحصیلی نگران کننده نبود؟

پدر علی: تا قبل از سن مدرسه، تنهایی تمرین می‌کرد و شوق خواندن رو که در چشمانش و پیشرفت در صداش و می‌دیدیم، بیشتر یقین می‌کردیم که فرزندمان در این زمینه استعداد دارد.

علی پسر پرتلاش و درس خوانی است، یاد گرفته که هم درس بخواند و هم برای اهدافش در خوانندگی تمام سعی خود را کند. خانواده علی در این زمینه مشکلی ندارد و همواره حامی علی است.

علی: اوائل پدر و مادر نگران این موضوع بودند، اما از همون ابتدا تلاش کردم مسیر خوانندگی به درسم لطمه وارد نکنه، الان هم هر دو هدف راه مشخص خودشون رو در زندگیم دارند.

فارس: به جز علی، دیگر فرزندان شما در عرصه هنر و موسیقی استعدادی دارند؟ و اینکه در خانواده مادری و پدری علی پیش از این کسی به حوزه موسیقی ورود پیدا کرده است؟

پدر علی: خواهر بزرگتر علی در زمینه نقاشی و طراحی استعداد فوق‌‌العاده داره و برادر کوچکترش علاقمند به بازیگری است، با این وجود علی با برادرش تمرین خوانندگی داره و سعی میکنه این هنر و هم به برادرش منتقل کند.

خیر، تا قبل از ورود علی به عرصه خوانندگی، هیچ یک از اقوام به صورت حرفه‌ای به این حوزه ورود نکردند، گاهگاهی برای دل خودمان می‌خوانیم، اما به شکل جدی و حرفه‌ای نبوده است.

 

فارس: با ادامه کار علی در حرفه موسیقی مخالف نیستید؟ خیلی از پدر و مادرها برخلاف استعداد فرزندان، تمایل دارند که آن‌ها در رشته‌هایی مثل پزشکی و مهندسی تحصیل کنند، توصیه شما چیست؟

پدر علی: خیر، اگر خودش دوست داشته باشد که در این راه ادامه تحصیل دهد، هیچ مانعی از سوی خانواده وجود نخواهد داشت.

برخی از خانواده‌ها، متاسفانه فرزندان رو قربانی خواسته‌های خودشون می‌کنند، تلاش دارند موفقیتی که برای خودشان حاصل نشده را در وجود فرزندشان شکوفا کنند، حال اینکه فرزند استعداد و علاقه دیگری دارد.

بچه‌ها رو نباید فدای خواسته‌های ناعادلانه خودمون کنیم، قرار نیست همه دکتر و مهندس شوند، چه بسا اگر در مسیر استعدادهاشون قدم بردارند، موفقیت بیشتری کسب کرده و موجب افتخار شوند.

فارس:  چقدر محیط صمیمی خانه و خانواده در ایجاد فضای آرام و بدون استرس برای تمرینات خوانندگی علی فراهم است؟

پدر علی: زمان‌هایی که علی در خانه تمرین دارد، اعضای خانه سعی می‌کنند که شرایط آرامی را برای وی فراهم کنند، همه ما دوست داریم علی در راهی که انتخاب کرده بهترین باشد، برای همین تمام تلاشمان را می‌کنیم که فضایی به دور از استرس و تنش را برایش فراهم کنیم.

علی: خانواده‌ام در درجه اول نقش مهمی در پیشرفتم داشته و دارند، از همان اول با تشویق‌ها و حمایت‌هاشون بهم نشون دادند که راهی که انتخاب کردم درست و اصولی هست و برای رسیدن به هدفم از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

با خواهر و برادرم بیشتر دوست هستم، زمان‌هایی که در خانه تمرین می‌کنم، فضایی صمیمی و آروم و ایجاد می‌کنند تا من بدون دغدغه‌ای فقط به پیشرفت کارم فکر کنم.

فارس: هر استعدادی برای شکوفا شدن و در مسیر اصولی قرار گرفتن، نیازمند یک سری برنامه ریزی‌ها و استفاده از امکاناتی مثل بهره‌گیری از اساتید برجسته است، برای تو این امکان فراهم شد؟

علی: بله، علاوه بر فضای آروم خانه، از همون اول در کلاس آواز استاد طرزکی شرکت کردم.

استاد طرزکی نقش ویژه‌ای در آشنایی من با مقام‌های موسیقی و فراز و فرود صدام داشت که متاسفانه به دلیل کرونا از وجود بیشتر این نعمت محروم شدم.

بعد از مدتی و برای ادامه کار شاگرد استاد حمیدرضا ترکاشوند شدم و الان ۲ سالی هست که افتخار شاگردی آقای ترکاشوند رو دارم.

همون طور که گفتید، برای پیشرفت در هر کاری یه سری ابزار و امکانات لازم هست که اگر در دسترس فرد قرار بگیره، می‌تواند در رسیدن به اهداف نقش بزرگی داشته باشه، برای من هم همین‌طور شد، خوشبختانه وقتی خانواده از استعدادم مطلع شدند، در کلاس‌های موسیقی ثبت نامم کردند تا حرفه‌ای‌تر هدفم رو دنبال کنم.

 

فارس: فصل‌های قبل برنامه عصر جدید رو دیده بودی؟ چقدر ورود به این برنامه حرفه‌ای پیش‌بینی شده، روند انتخاب‌ها به نظر سخت و طاقت‌فرسا میاد، آیا واقعا به استعداد فرد توجه میشه و داورها عادلانه تصمیم به پذیرش شرکت‌کننده می‌کنند.

علی: بله، همه فصل‌های قبل رو دیده بودم و همیشه آرزوم بود که در این برنامه شرکت کنم که خدا رو شکر بالاخره موفق شدم.

هر بار که عصر جدید رو می‌دیدم، انگیزه من برای شرکت در این برنامه بیشتر و بیشتر می‌شد، انقدر تمریناتم و جدی ادامه دادم تا اینکه در مرحله پذیرش، انتخاب و راهی این برنامه شدم.

شرکت و انتخاب برای حضور در این برنامه حرفه‌ای و حساب شده است، ایجاد فضایی دوستانه و همراه با حس رقابت باعث میشه شرکت کننده بدون استرس فقط به اجراش فکر کنه و ترسی از حذف نداشته باشد.

طاقت‌فرسا به این معنی که شرکت کننده اذیت بشه، خیر. به هر حال یه روندی باید طی بشه و بچه‌ها هر کدوم برنامه‌ای که دارند و به خوبی اجرا کنند و به نظر من انتخاب‌ها عادلانه بود.

 

فارس: در مدت اجرای عصر جدید، داوران از صدا و نحوه اجرات خیلی تعریف کردن، کدوم تعریف بیشتر به دل خودت چسبید و ازش انگیزه گرفتی؟

علی: اساتید و داوران که به من خیلی لطف داشتند، منتها تعریف کارن همایون‌فر در مرحله مقدماتی خیلی به دلم نشست و برام باعث افتخار بود که این استاد بزرگ از کارم راضی بود.

 گلایه‌ای که بعضی‌ها به اجرات در عصر جدید وارد کردند این بود که با وجود اینکه خودت و خانوادت اصالتا لرستانی هستید، اما انتخاب هات بیشتر از ترانه‌های کردی هست، دلیل خاصی برای این انتخاب وجود داره؟ چطور اینقدر به کردی تسلط پیدا کردی؟ 

علی: من اصالتا لک هستم و می‌تونم به زبان‌های دیگه هم بخونم، همون طور که در برنامه عصر جدید به درخواست داوران لری و فارس خوندم، اما دلیل اینکه انتخاب‌هام برای اجرا از ترانه‌های کردی بود، به خواست استادم بود و من تابع نظرش بودم.

فارس: چی شد که به سمت موسیقی سنتی رفتی؟ معمولا هم سن و سال‌های تو سبک‌های جدید موسیقی رو بیشتر دوست دارند.علاقه خودت بیشتر به کدوم سبک از موسیقیه؟

علی: دوست داشتم کارم رو با موسیقی سنتی شروع کنم، البته علاقه شخصی خودم هم این نوع موسیقیه، چرا که پر از معنا و مفهوم و مقام‌های درست هست.

اساتید بزرگی در حوزه موسیقی سنتی داریم که آثار فاخر و ماندگاری به یادگار گذاشتند، تجربه ثابت کرده موسیقی سنتی در جذب مخاطب بهتر عمل کرده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

فارس: با صعود علی به مرحله فینال کلی طرفدار پیدا کرده، در فضای مجازی پیج‌های زیادی توسط دوست دارانش ایجاد شده، چه برنامه‌ای برای مدیریت این مشهور شدن دارید، اینکه باعث نشه علی از مسیر حرفه‌ای خارج و دچار حاشیه شود؟

پدر علی: بعد اینکه مرحله مقدماتی عصر جدید تمام شد و علی به مرحله بالاتر صعود کرد، میزان محبوبیت و شناخت مردم از علی به مراتب بیشتر شد.

در فضای جامعه خیلی از هم محله‌ای‌ها با دیدن علی ابراز لطف می‌کردن، امضا و عکس می‌خواستند و دوست داشتند علی برایشان بخواند، در فضای مجازی هم همان طور که اشاره کردید صفحات زیادی برای انتشار کارها و هواداری از علی ایجاد شد که نشان از محبت همه عزیزان دارد.

با این وجود سعی داریم در این زمینه کنترل و مدیریت بیشتری داشته باشیم و اجازه ندهیم که خدای نکرده برای علی حاشیه‌ای ایجاد شود، علی هنوز اول راه حرفه‌ای شدن بوده و برای ادامه مسیر نیازمند آرامش و فضای بدون تنش است.

علی: همیشه از انرژی مثبت و حمایت مردم انگیزه گرفتم و با تمام وجود از این ابراز لطف، حس مسوولیتم بیشتر شده و تمام تلاشم را برای خوشحال کردن مردم کرده و خواهم کرد.

فارس: صدای کدام خواننده رو بیشتر دوست داری و الگوی هنری در این زمینه داری؟

علی: صدای استاد محمدرضا و همایون شجریان رو خیلی دوست دارم و آرزو دارم این هنرمند بزرگ کشور(همایون) را از نزدیک ببینم.

فارس: قصد داری در آینده چه مسیری را ادامه دهی، تحصیل، موسیقی و یا موفقیت در هر دو زمینه؟

علی: تصمیم دارم در همین مسیر تحصیل کنم و در آینده موزیسین شوم.

فارس: و سخن پایانی.

پدر و علی: بسیار سپاسگزاریم از لطف و حمایت مردم، شرمنده همه خوبی‌ها هستیم و امیدواریم در آینده این محبت را به نحو خوبی جبران کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه