قهوه یزدی محصول تلاقی مهاجران بحرینی‌ با سلیقه یزدی‌ها

جشن سالروز ثبت ملی قهوه یزدی به عنوان محصول مشترک فرهنگ مهاجران بحرینی به یزد و یزدی‌ها از قهوه خوری تا شولی خوری در خانه لاریها برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در یزد،‌ شامگاه دیروز جشن سالگرد ثبت ملی قهوه یزدی در خانه لاریها با حضور مردم و فعالان گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، مردم دور هم جمع شدند و قهوه یزدی نوشیدند و شولی ‌(آش یزدی) خوردند.

این مراسم که به اهتمام محمد مرادی قهوه پز یزدی و با حضور حاج رحیم پناه پیشکسوت قهوه پز یزدی برگزار شد، به یادآوری نحوه پخت این قهوه و جایگاه فرهنگی آن پرداخت و خلاصه صحبت‌ها همه به این خوراکی یزدی و جایگاه آن در یزد قدیم و جدید اختصاص داشت.

اما قهوه یزدی چه تفاوتی با دیگر قهوه‌ها دارد؟ شاید با یادآوری قهوه ته گلویتان تلخ شود، بوی تند قهوه در مشامتان بپیچد و با خودتان فکر کنید قهوه یزدی هم می‌تواند شما را به همین ویژگی‌ها برساند اما قهوه یزدی نوشیدنی شیرینی است که با نبات یا شکر ساعتها همراه با چاشنی هل و گلاب پخته می‌شود!

قهوه یزدی قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و به دوران صفوی برمی‌گردد خصوصا در آن زمان که مراسمهای مذهبی و عزاداری رونق گرفتند و عزاداری ائمه در یزد اهمیت بسیار بالایی پیدا کرد.

قهوه یزد نوشیدنی‌‌ای با طبع گرم شد که باعث تسکین و آرامش اعصاب عزاداران تلقی می‌شد و کم کم به بخش جدانشدنی عزاداری خصوصا عزاداریها حسینی تبدیل شد.

خانه امام حسینی جزو اماکنی بود که بیش‌تر از سایر نقاط در یزد قهوه را در دیگه‌ای بزرگ مسی طبخ و توزیع می‌کرد.

همه این مطالب در قالب یک مستند نیم ساعته برای مردم و فعالان گردشگری و صنایع دستی و میراثی و گردشگران پخش شد و در دل این رویداد سیدمصطفی فاطمی مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت که البته مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد بود و در دوره مدیریت وی این خوراکی یزدی در فهرست آثار ناملموس ثبت شد به اهمیت فرهنگی این خوراکی یزدی، سبقه آن و سایر مسائل مربوط به آن پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش از قابلیت قهوه یزدی در جذب گردشگران به عنوان یک خوراکی متفاوت یاد کرد و گفت: قهوه یزدی به خوبی توانسته جای خود را در میان گردشگران به عنوان یک خوراکی بومی باز کند و بتواند یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های گردشگران شود.

اما حالا که اسم قهوه یزدی آمد بد نیست پیرامون ثبت ملی آن مطالبی یادآوری کنیم.

محمدحسین صالحی، مسئول وقت ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی یزد در خصوص ثبت این قهوه آنگونه گفته بود که این قهوه، حاصل تلاقی فرهنگ مهاجران بحرینی‌ به یزد و ترکیب آن با سلیقه یزدی‌ها با ترکیب هل، گلاب و نبات است.

وی همچنین گفته بود؛ این نوع از قهوه بسیار لذیذ است که در اکثر مراسم‌ مذهبی و سوم درگذشتگان نوشیده می‌شود و به قهوه روضه‌ای نیز معروف است.

طعم قهوه یزدی با استقبال گردشگران داخلی و خارجی نیز مواجه شده است و در بیشتر هتل‌ها و رستوران‌ها و بوم گردی‌های استان با این نوشیدنی از مهمانان پذیرایی می‌شود.

وی افزوده بود: برای ثبت این اثر با افراد خبره و کسانی که به‌صورت خانوادگی در تهیه قهوه یزدی متخصص بودند ارتباط برقرار شد و از نظرات آن‌ها برای تهیه گزارشی مناسب برای ثبت این نوشیدنی در فهرست میراث ناملموس استفاده شد و سرانجام در اجلاس سراسری آثار ناملموس با اکثریت آرا قهوه یزدی به ثبت رسید.

گفتنی است؛ جشن اولین سال ثبت ملی قهوه یزدی که در تیرماه ۱۳۹۸ ثبت شده بود سال بعد آن، در تیرماه ۱۳۹۹ به‌همراه جشنواره فروش صنایع دستی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خانه تاریخی لاری‌های یزد برای دو شب برگزار شد.

در این مراسم، علاوه بر سرو قهوه یزدی برای عموم و پخش مستند قهوه یزدی، طرز تهیه این نوشیدنی به حضار آموزش داده شد و از پیشکسوتان قهوه یزدی تقدیر به عمل آمد.

در ادامه مراسم سالگرد قهوه یزدی امسال نیز احمد آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد و محمد مرادی قهوه پز و متولی برگزاری این رویداد نیز سخنرانی کردند و مراسم با موسیقی سنتی و اجرای کمدین یکی از استندآپ کمدینهای یزدی تا حوالی نیمه شب ادامه داشت.

‌انتهای پیام/ر

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه