استاندار کردستان: صدها حاشیه در استان ما را قلقلک می‌دهد که از اهداف دور شویم

استاندار کردستان گفت: در حال حاضر صدها حاشیه در استان ما را قلقلک می‌دهد که برگردیم و حواسمان را از اهدافی که داریم پرت کنیم ولی چشم و گوش خود را بسته‌ایم و داریم مسیر خود را می‌رویم و کارها را پیگیری می‌کنیم برای اینکه مسوولیتی که برعهده گرفته‌ایم مسوولیت سنگینی است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا شامگاه امروز در نشست با مسوولان پارک علم و فناوری و تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان اظهار داشت: کردستان حرف‌های خوبی برای گفتن دارد منتها زیرساخت‌ها فراهم نیست و دولت از مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان عقب‌تر است.

استاندار کردستان تصریح کرد: در سالی که عنوان تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین دارد، وظیفه داریم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: در زمینه تجاری‌سازی و تولید انبوه باید به طور مصداقی ورود کنیم و شرکت‌هایی که هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند و نیاز به حمایت دارند باید در اولویت قرار دهیم و تسهیلاتی که نیاز است به آنها تزریق بکنیم.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: باید ابتکار و ایده و خلاقیت‌ها به خدمت در بیاید و بازار خودش را پیدا کند و مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: کردستان نیازمند این است که از حیث خلق ثروت و درامد ارتقا پیدا کند یکی از راهکارها تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

زارعی‌کوشا گفت: دولت به ما تکلیف کرده که در کردستان رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کنیم و این هدف بسیار بزرگ و سخت است اما یکی از ابزارهایی که در اختیار ما قرار داده، اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در قالب تبصره ۱۸ است که به رشد اقتصادی استان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع در شرایط عادی میسر نمی‌شود بلکه ما باید  صمن کمک‌های فنی اعتباری، تسهیلات ارزان‌قیمت هم پرداخت کنیم که هم در تولید ناخالص، هم در بحث ایجاد اشتغال و هم در تولید ثرورت و درآمدزایی برسیم و عمده جهت‌گیری ما به سمت شرکت‌های دانش بنیان است.

به گفته استاندار کردستان، مشکل عمده‌ای که صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کردند، بحث مکان و زمین است که به جد تاکید می‌کنم شهرک صنعتی مکان انبارداری نیست بلکه شهرک صنعتی جای تولید و تولیدکننده است.

وی عنوان کرد: اینکه کسی زمین و یا سوله گرفته و در آنجا انبارداری کند قابل قبول نیست اینکه از شهرک‌های صنعتی بعنوان محلی برای دپو و انبار استفاد کند قبول نداریم لذا شرکت شهرک‌ها باید از هر ظرفیتی که دارند برای ساماندهی این موضوع استفاده کنند.

وی گفت: اینکه کسی زمین را برای تولید از شرکت شهرک‌ها بگیرد، چند سال نگه دارد و بعد از چند سال بفروشد این عینا نقض غرض اقتصاد و آن اهدافی است که ما دنبال می‌کنیم و به هیچ وجه آن را قبول نمی‌کنیم و دباید به جد ورود بکنیم که دستگاه قضایی هم کمک می‌کنند.

استاندار کردستان ادامه داد: در بحث موارد خاص شرکت نمی‌توان نسخه عمومی برای همه واحدها تجویز کرد، همه مسائل یک‌ساله برطرف نمی‌شود اما می‌توانیم نقص‌ها و کمبودها را شناسایی کنیم و آنها را اولویت‌بندی کرد که برای چند سال آینده هدف‌گذاری کنیم و برای چهار سال آینده عنوان کنیم که شرکت بزرگ دانش‌بنیان داریم.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: معتقدم برای عرضه و معرفی این مجموعه‌ها نیازمندیم فضای مناسب‌تری در اختیار بگیریم که وقتی مسوولان کشوری به استان سفر می‌کنند آنها را معرفی نمایبم چون مسوولان کشوری از این ظرفیت ویژه دانش‌بنیان در کردستان مطلع نیستند.

وی افزود: کردستان را به عنوان استان کشاورزی می‌شناسند و باید همین کشاورزی هم به سمت دانش بنیان و علمی ببریم که بتواند تولید بیشتری داشته باشیم و ارزش افزوده بیشتر و زنجیره ارزش را ایجاد کند.

زارعی‌کوشا ادامه داد: باید امروز در کنار کارهای روزمره هدف‌های بزرگتری را دنبال کنیم که یک روزی تکمیل خواهد شد و گرنه دوره‌هایی می‌گذرد و ما همچنان از استان‌های دیگر عقب می‌مانیم.

استاندار کردستان افزود: معتقدم علت محرومیت هر جایی را باید در همان جا بگردیم و در خود بگردیم، خیلی از فرصت‌ها بوده که متاسفانه از دست رفته و اکنون نیز فرصت‌هایی هست که اگر استفاده نکنیم از دست خواهد رفت.

وی ادامه داد: کردستان از حیث استعداد، خلاقیت، منابع و نیروی انسانی توانمند کمبود ندارد و از خیلی جاها بالاتر است.

استاندار کردستان اضافه کرد: در حال حاضر صدها حاشیه در استان ما را قلقلک می‌دهد که برگردیم و حواسمان را از اهدافی که داریم پرت کنیم ولی چشم و گوش خود را بسته‌ایم و داریم مسیر خود را می‌رویم و کارها را پیگیری می‌کنیم برای اینکه مسوولیتی که برعهده گرفته‌ایم مسوولیت سنگینی است.

زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: رشد ۸ درصدی اقتصاد در کردستان را برای تعیین کرده‌اند و در این رقابت باید تلاش کنیم و نتایج زمانی حاصل می‌شود که مسوولان و بخش خصوصی در دست هم بگذارند و متعصبانه نسبت به استان حرکت کنیم.

وی گفت: اینکه عنوان شد برخی مدیران و یا کارشناسان طوری برخورد می‌کنند که سرمایه‌گذاران از استان فراری می‌شوند و در طول این سالیان کم نبوده است در حالیکه ما باید فرهنگ استقبال از سرمایه‌گذاری در کردستان را نهادینه کنیم.

استاندار کردستان اظهار داشت: اگر یک سرمایه‌گذار وارد استان شود شخصا حاضرم کارهای او را برای ماندگاری در استان پیگیری کنم و استعلامات را شخصا دنبال کنم.

زارعی‌کوشا یادآوری کرد: اگر منتظر اعتبارات دولتی باشیم به هیچ جایی نمی‌رسیم باید کمک کنیم از سرمایه‌های استان، خارج از استان و سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق که برای سرمایه‌گذاری در کردستان انگیزه دارند، استفاده کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: بارها گفته‌ام و افتخار می‌کنم بنده و مدیران کردستان تلقی‌شان این باشد که یکی از وظایفشان باید تدارکات‌چی بخش تولید باشند نه اینکه آقابالاسر و در مقابل تولید باشند و اگر این نهادینه شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه