بازسازی مزار ثقه‌الاسلام شهید انجام می‌گیرد/ اهتمام مدیریت شهری برای حفظ گنجینه‌های تاریخی تبریز

وضعیت نابسامان مزار ثقه‌الاسلام تبریزی در سال‌های اخیر و بی مهری به پاسداشت شایسته مقبره او همواره یکی از مسائلی بود که موجب رنجش دوستداران تاریخ و فرهنگ این دیار شده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از تبریز، مقبره‌الشعرا، آرامگاه و مدفن ادیبان، عارفان، مجاهدان و بزرگانی است که در کوی سرخاب خفته‌اند و ثقه الاسلام شهید میرزا علی تبریزی نیز یکی از این گنجینه‌های تاریخ تبریز بوده که در میان این نام‌های پرشکوه آرام گرفته است. 

وضعیت نابسامان مزار ثقه‌الاسلام تبریزی در سال‌های اخیر و بی مهری به پاسداشت شایسته مقبره او همواره یکی از مسائلی بود که موجب رنجش دوستداران تاریخ و فرهنگ این دیار می‌شد. 

نهم دی ماه امسال، یکصد و یازدهمین سالروز شهادت جمعی از مبارزان و مجاهدان آذربایجانی و در راس آنها ثقه الاسلام تبریزی به دست بیگانگان متجاوز به میهن عزیزمان در تبریز است. رشادت و شهامت ستودنی این بزرگ مرد تاریخ ایران و ایستادگی در برابر قوای اجنبی، برگ زرینی از مبارزات و مجاهدات مردم غیور آذربایجان در دفاع از اسلام و ایران است. 

شهردار تبریز از آماده‌سازی مزار شهید ثقه‌الاسلام تبریزی جهت برگزاری بزرگداشت یکصد و یازدهمین سالگرد شهادت این‌ مجتهد روحانی خبر داده و می‌گوید: این مزار که در مقبره الشعرا و در کنار مزار بسیاری از علما، ادبا و فضلای تبریز واقع شده، جهت برگزاری بزرگداشت یکصد و یازدهمین سالروز شهادت این‌ مجتهد روحانی آماده‌سازی می‌شود. 

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: مقبره الشعرای تبریز مدفن بزرگان بسیاری است که هر یک تاریخی گران‌بها و فراموش نشدنی در پس نام خود به همراه دارند و اهتمام مدیریت شهری نیز در پاسداری از این میراث ارزشمند است. 

توجه به مقبره ثقه‌الاسلام در تبریز تاکنون مورد غفلت قرار گرفته بود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بهسازی و نوسازی آن تا دی ماه سال‌جاری و مقارن با برگزاری کنگره ملی بزرگداشت آن شهید انجام شده و به سامان خواهد رسید. این در حالی است که با برنامه‌ریزی و نگاهی جامع می‌توان برای گره گشایی از چنین مسائلی اقدام کرد. 

شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز با نگاهی همه جانبه به موضوع مدیریت شهری و توجه ویژه به مسائل فرهنگی و تاریخی در کنار مسائل عمرانی و اجرای پروژه‌های شهری، همواره رویکردی کلان را مورد توجه قرار داده‌اند. 

میرزا علی‌آقا تبریزی مشهور به ثقةالاسلام تبریزی یا ثقةالاسلام دوم، از علمای آذربایجان و یکی از شهدای جنبش مشروطیت ایران بود. او از مشروطه‌طلبان و آزادی‌خواهان بود و در نهم دی ماه ۱۲۹۰ هجری شمسی مصادف با عاشورای ۱۳۳۰ هجری قمری در تبریز به دست روس‌ها به دار آویخته شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه