‌نوسان‌گیری از سهامداران خرد/ سرمایه‌گذاران بازار سهام دچار نزدیک‌بینی شده‌اند

بورس در حالی برای دومین روز متوالی با تقابل سهام کوچک و بزرگ مواجه شد که همچنان تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، بازار سرمایه در روزها و هفته‌ های اخیر نوسانات جدیدی را تجربه کرده است. این نوسانات به دلیل ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بوده است که از بیرون بازار سهام به آن تحمیل شده است. اما پس از چند هفته افت در شاخص ها، بورس دو هفته را سبز پشت سر گذاشته است و همین مساله سبب شده تا خروج پول حقیقی به شدت کاهش پیدا کند.

در روزهای اخیر شاهد افزایش تقاضا در بازار سهام بوده‌ایم که در شرایط افت عرضه سبب ‌شده تا قیمت سهام در برخی از صنایع رشد قابل ‌توجهی را به ثبت برساند.

به‌ دنبال غلبه عرضه بر تقاضا طی روزهای اخیر شاخص‌ کل حرکت صعودی را به ثبت رساند، در ادامه معاملات بازار طی روز گذشته از این روند منحرف شد و با کاستن از سطح شاخص‌های بورس و فرابورس مسیری متفاوت را در پیش گرفت. البته نکته جالب توجه رشد شاخص کل هموزن طی روزهای گذشته بر خلاف شاخص کل بورس بوده است.

طی معاملات امروز و روز گذشته، شاخص‌های بورس احتمالا تحت ‌تاثیر انتظارات تورمی رو به کاهش ناشی از افت قیمت ارز با کاهش مواجه شدند و سرمایه ‌گذاران ثبات قدم خود را از دست داده و هیجانی عمل کرده‌ اند؛ این در حالی است که به‌ گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، بورس در سطح مناسبی از حیث ارزندگی قرار دارد و نیازی به خروج از سهام در شرایط کنونی نیست.

* سهامداران خرد دچار نزدیک بینی در معاملات شده اند

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، اظهار داشت: بازار این روزها به نفع نمادهای کوچک بوده و با توجه به اینکه این سهم ها نیاز کمتری به پول برای رشد دارند، شاهد رشد سهام کوچک بازار هستیم.

وی ادامه داد: البته به دلیل رفت و برگشت‌هایی که شاخص های بورس دارند، این روزها باز هم نوسان گیران فعال شده و در حال نوسان‌گیری از سهامداران خرد هستند، همین مساله نیز در افت شاخص های بورس تاثیر زیادی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهامداران در شرایط فعلی بازار سرمایه دچار نزدیک‌بینی شده‌اند، نزدیک‌بینی به حالتی گفته می‌ شود که در آن سرمایه‌گذاران اگرچه سرمایه‌‌گذاری خود را با دیدی بلندمدت انجام داده اند، اما در نهایت تحت‌ تاثیر رویدادهای کوتاه ‌مدت قرار می‌‌گیرند و در مواجهه با رویدادهای هیجانی تسلیم فضای موجود در بازار سهام می ‌شوند.

دستجردی تصریح کرد: در چنین حالتی فرد دیگر نمی‌‌تواند ثبات رویه خود را در بازار سهام و یا هر بازار دیگری حفظ کند. عاملی که سبب می ‌شود تا احتمال ‌گرفتن تصمیمات غلط و غیرمنطقی در رفتار سهامداران بیشتر از حالت عادی شود.

* رشد نمادهای کوچک بازار سرمایه

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با ریزش 8 هزار و 101 واحدی نسبت به روز سه ‌شنبه به رقم یک میلیون و 451 هزار و 399 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 56 صدم درصد بوده است.

اما شاخص کل هموزن بورس با رشد 454 واحدی در سطح 399 هزار و 77 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 11 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 57 واحد پائین آمد و در سطح 19 هزار و 44 واحد باقی ماند. 

* افزایش ارزش معاملات خرد بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 21 هزار و 383 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهش 9 درصدی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 14 هزار و 320 میلیارد تومان بود که 75 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 821 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 18 درصد بوده است.

* ادامه خروج پول حقیقی از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی شد و 177 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)،های وب (شرکت داده گستر عصر نوین-های وب) و پترول (شرکت سرمایه گذاری و توسعه پتروشیمی خلیج فارس) اختصاص داشت و نمادهای خساپا (سایپا)، وساپا (سرمایه گذاری سایپا) و سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* کاهش ارزش صف های فروش بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه، 303 نماد با رشد قیمت و 332 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات امروز، ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 21 درصد کاهش یافت و به 77 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌ های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 6 درصد رشد کرد و در رقم 135 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد خساپا (شرکت سایپا)، بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و غگلستا (شرکت پگاه گلستان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی)، جم پیلن (پلی پروپیلن جم) و کطبس (ذعال سنگ نگین طبس) تعلق داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه