۱۲۰ شهر کشور فاقد کتابخانه عمومی‌ است

نماینده قوه مقننه در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از ۴۰۰ شهر کشور ۱۲۰ شهر فاقد کتابخانه عمومی‌ست و از ۶۰ هزار روستا کمتر از یک‌هزار روستا کتابخانه دارند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از رفسنجان، حجت‌الاسلام حسین جلالی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح جدید برای اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: حدود یک سال است که روی طرح کتاب و اصلاح طرح نهاد کتابخانه‌ها کار کردیم و پیگیری‌های زیادی برای تصویب طرح جدید انجام شد.

وی ادامه داد: گسترده‌ترین شبکه توزیع کتاب در سطح کشور بر عهده نهاد کتابخانه‌هاست که نهادی غیر دولتی‌ست و متأسفانه با مشکلاتی هم مواجه است.

نماینده قوه مقننه در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: تقریبا از ۴۰۰ شهر کشور ۱۲۰ شهر فاقد کتابخانه عمومی‌ست و از ۶۰ هزار روستا کمتر از یک‌هزار روستا کتابخانه دارند که طرحی برای کتابخانه‌های سیار روستایی در دست اجرا داریم.

حجت‌الاسلام جلالی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حدود ۷۵۰ نفر نیرو دارد و ۵۰۰ کتابخانه‌ در کشور دارای تک کتابدار هستند، همچنین تا رسیدن به سرانه لازم جهانی فاصله زیادی داریم که هم باید جذب نیرو داشته باشیم و هم نسبت به توسعه کتابخانه‌ها اقدام کنیم. 

جلالی به چالش‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و از برگزاری جلسه‌ای با حضور مسؤولان وزارت ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس طی هفته پیش رو خبر داد که نسبت به رفع چالش‌ها تصمیمات لازم اتخاذ و به مجلس ارائه شود.

ناظر مجلس بر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سخنانش تصریح کرد: در طرح جدید، مردمی‌سازی نهاد کتابخانه‌ها را در دستور کار داریم که تصدی‌گری دولت را کم و بیشتر کارها را به مردم واگذار کنیم.

حجت‌الاسلام جلالی به افزایش حقوق کارکنان و افزایش جذب نیرو در نهاد اشاره کرد و از الزام شهرداری‌ها نسبت به پرداخت سهم نیم درصدی خود به کتابخانه‌ها در طرح جدید خبر داد، که در گذشته برخی شهرداری‌ها به این موضوع بی‌توجهی می‌کردند.

وی ابراز امیدواری کرد: در طرح جدید شاهد تحول خوبی در نهاد کتابخانه‌های کشور باشیم.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه