روایتی از تلاش برای دانش‌بنیان شدن کشاورزی/وقتی تحمل سختی‌ها امیدبخش باری از دوش کشاورزان برداشت

«هادی شریفیان» کارآفرین در حوزه دانش‌بنیان می‌گوید: روز اولی که شروع به کار کردیم، پهپادهای کشاورزی چندان شناخته شده نبود، برای برگزاری دوره‌های ترویجی بعضی روزها آنقدر در زمین‌های کشاورزی راه می‌رفتیم که کف پایمان تاول می‌زد، اما تحمل این سختی‌ها با این امید که بخشی از سختی‌های کشاورزی را از دوش کشاورزان برداریم، آسان می‌شد.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از ساری ـ زهرا طاهری پرکوهی|کارآفرینان موفق با پشتکار و تلاش خود ناممکن‌ها را ممکن ساخته و دریچه‌ای نو به دنیای کار و تولید باز می‌کنند. 

قصه وارد شدن‌شان در این مسیر پر از تلخی شیرینی است که حرف‌های آنان می‌تواند گره از مشکل افراد باز کند و یا تجربه موفق‌شان چراغی سر راه زندگی افرادی باشد که بر سر دو راهی معطل ماندند. 

کارآفرینان اهداف بزرگی دارند که شاید حرف زدن درباره آن برای برخی محال باشد اما آنان با ورود در این مسیر اراده محکم‌شان را ثابت کردند. 

این بار خبرنگار کارآفرینان اقتصاد به سمت علم نوین رفته به سراغ فردی که تمام هدفش این بوده زحمت کشاورزان را کم کنند و در این راه سختی‌های زیادی متحمل شده و با وجود تحمل مشکلات توانستند به برخی از دردسرهای کشاورزان پایان دهند؛ هادی شریفیان فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد هوافضا و دکترای هوش مصنوعی و مدیر شرکت پروازیاران سیرنگ در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: از ابتدای صحبت‌هایم بگویم بیشتر از آنکه خودم را یک مهندس بدانم، معلم هستم و از سال ۸۰ تا ۹۶ در حوزه آموزش فعال بودم. 

* جرقه کار از مجلس عروسی

وی در پاسخ به این سوال که ایده راه‌اندازی این شرکت از کجا آمد، اضافه می‌کند: پهپادهای مولتی روتور کشاورزی از سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ و در کشور چین پا به عرصه کشاورزی گذاشتند و کاربرد آنها در این کشور توسعه پیدا کرد؛ به‌طور کاملا اتفاقی در سال ۹۶ در مجلس عروسی، کلیپی از عملکرد این پهپادها به من نشان داده شد که نظرم را به خودش جلب کرد،  این کلیپ و صحبت‌های بعدی با پسر عمه‌ام که این کلیپ را با من به اشتراک گذاشت، مبنای شراکت ما و تولد سیرنگ بود. 

از نظر ما پهپادهای کشاورزی فناوری غالب محلول‌پاشی و دریچه ورود فناوری به کشاورزی سنتی ایران است. 

شریفیان ادامه می‌دهد: پهپادهای کشاورزی در مقایسه با روش‌های سنتی بسیار سریع‌تر هستند و در محلول‌پاشی پهپادی هر هکتار در کمتر از ۷ دقیقه محلول‌پاشی می‌شوند؛ در صورتی‌که در روش‌های مرسوم تراکتوریف این میزان یک تا دوساعت طول می‌کشد. 

*مزایای استفاده از پهپاد در اراضی 

موضوع دیگر اینکه به دلیل اینکه در محلول‌پاشی پهپادی، پرواز به‌صورت خودکار و از روی نقشه و با موقعیت‌یابی دقیق انجام می‌شود، می‌توان اطمینان داشت که محلول‌پاشی به‌صورت کاملا یکنواخت انجام می‌شود و هیچ نقطه‌ای از زمین جا نمی‌ماند و در هیچ نقطه‌ای دوباره کاری هم انجام نمی‌شود؛ چیزی که در روش‌های سنتی به‌دلیل دخالت عامل انسانی همواره خطا داریم و یکنواختی پاشش وجود ندارد. 

این کارآفرین بیان می‌کند: از طرف دیگر برای محلول‌پاشی هر هکتار در محلول‌پاشی پهپادی، به جای ۱۵۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مصرفی مرسوم در روش‌های سنتی، تنها با ۸ لیتر آب محلول‌پاشی انجام می‌شود؛ این کاهش چشمگیر مصرف آب باعث می‌شود که امکان تامین آب با کیفیت برای محلول‌پاشی فراهم شود. 

استفاده از آب با کیفیت و پاشش یکنواخت میکرونیزه، جذب محلول در گیاه و کیفیت محلول‌پاشی را ارتقا می‌دهد و موضوع مهم دیگر بحث هزینه است؛ با توجه به افزایش کیفیت محلول‌پاشی، کاهش مصرف سم اتفاق می‌افتد که به کاهش هزینه محلول‌پاشی منجر می‌شود. 

شریفیان تصریح می‌کند: از سویی دیگر به‌دلیل کاهش نیروی انسانی درگیر در فرایند محلول‌پاشی، هزینه نیروی انسانی نیز کاهش خواهد یافت. 

در بحث محدوده عملکردی نیز استفاده از پهپادها برای محلول‌پاشی تقریبا هیچ محدودیتی ندارد؛ عوارض و پستی و بلندی‌های زمین، مانعی برای سم‌پاشی در روش‌های سنتی است؛ در حالی‌که این ناهمواری‌ها برای پهپادها به‌دلیل پرواز از بالای محصول معنایی ندارند. 

این کارآفرین می‌گوید: در شرایطی مانند گِل بودن زمین، بلند بودن اندازه محصول و سایر که امکان محلول‌پاشی به روش‌های سنتی در آن وجود ندارد پهپادها به‌راحتی عملیات محلول‌پاشی را انجام می‌دهند. 

*استقبال کشاورزی از پهپادها 

بحث دیگر سلامتی است که به‌دلیل کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و مواجهه نداشتن مستقیم کاربر پهپاد با محلول، پهپادها یک سر و گردن از رقبای سنتی خود بهتر هستند. 

شریفیان خاطرنشان می‌کند: کشاورزان هم با فهم این مزیت‌ها، اقبال قابل توجهی به پهپادهای کشاورزی نشان داده‌ و به پهپادها اعتماد کردند و از طرف دیگر، کاربران پهپادها نیز با توجه به درآمد قابل توجه پهپادهای کشاورزی، روز به روز بیشتر می‌شوند. 

یک پهپاد کشاورزی در آمد سالانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی را حاصل می‌کند که با توجه قیمت پهپاد، بسیار جذاب است. 

وی ادامه می‌دهد: سایر کاربردهای پهپادهای کشاورزی غیر از محلول‌پاشی، کاربردهای فراوانی دارند، از جمله کاربردهای دیگر پهپادهای کشاورزی شامل بذرپاشی، کودپاشی، گرده‌افشانی، مه‌پاشی، پایش مزارع، غذا دادن به آبزیان و سایر است. 

*کف پایمان تاول می‌زد اما امیدمان زیاد بود 

این کارآفرین به اینجای صحبت‌هایش که می‌رسد و به سال‌های قبل برمی‌گردد زمانی‌که قرار بود کارش را شروع کند و از سختی‌های مسیری که طی کرده، می‌گوید: روز اولی که شروع به کار کردیم، پهپادهای کشاورزی چندان شناخته شده نبودند، برگزاری دوره‌های ترویجی در شهرها و روستاهای کشور و حضور در مزرعه‌ها در کنار کشاورزان، برای من که معلم بودم کار راحتی نبود،  بعضی روزها آنقدر در زمین‌های کشاورزی راه می‌رفتیم که کف پایمان تاول می‌زد، اما تحمل این سختی‌ها با این امید که بخشی از سختی‌های کشاورزی را از دوش کشاورزان برداریم، آسان می‌شد.

*تلاش‌های‌مان پس از ۲ سال به ثمر نشست 

شریفیان یادآور می‌شود: از سال ۹۷ به طور رسمی فعالیت‌مان را شروع کردیم و خوشبختانه توانستیم در سال ۹۸ تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشاورزی امضا کنیم که برگزاری دوره‌های ترویجی برای کشاورزان در مناطق مختلف کشور را تسهیل می‌کرد و طی این مدت بیش از ۵۰۰ دوره ترویجی در این سال انجام دادیم که نتیجه‌اش در سال ۹۹ به ثمر نشست.

با ورود پهپادها به لیست ماشین آلات مورد حمایت مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی، ۸۰ درصد بهای پهپاد به‌صورت تسهیلات بلند مدت در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت که همین موضوع باعث رشد چشمگیر تعداد پهپادهای فعال در کشور شد. 

شریفیان اضافه می‌کند: همچنین در سال ۹۹ طی تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد، طرح پهپاد کشاورزی امداد را در قالب راهبری شغلی به‌صورت پایلوت اجرا کردیم. 

همانطور که گفتم پهپادهای کشاورزی ظرفیت درآمدزایی و اشتغال آفرینی بالایی دارند و  در طرح پهپاد کشاورزی امداد مددجویان کمیته امداد در قالب تیم‌های سه نفره اقدام به خرید پهپاد می‌کردند که تسهیلات مربوط به این تیم‌ها توسط کمیته امداد تامین می‌شد. 

وی ادامه می‌دهد: سیرنگ وظیفه آموزش و راهبری مددجویان را بر عهده داشت که به فضل خدا نتایج درخشانی از طرح پایلوت حاصل شد، انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت سهامی زراعی، اتحادیه تعاونی‌های تولید، کشت و صنعت‌های مهم کشور، سازمان‌های حاکمیتی، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، برگزاری مداوم دوره‌های آموزشی و ترویجی با همکاری بدنه جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها مهم‌ترین فعالیت‌های ما برای دست‌یابی به جایگاه رهبری بازار پهپادهای کشاورزی بوده است.

*توسعه پهپادها 

آنقدر پُرتلاش هستند که مطمئنا ایده‌های بزرگی در سر می‌پرورانند به همین دلیل از ایده‌ها و آرزوها می‌پرسیم که در پاسخ می‌گوید: ما در شرکت‌مان تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بهره‌برداران پهپادهای کشاورزی و کشاورزان را به دانش و تکنولوژی مجهز کنیم به‌ویژه با ترویج و آموزش اصولی به کارگیری پهپادهای کشاورزی و حمایت از اکوسیستم پهپادهای کشاورزی در توسعه آن بکوشیم. 

در حال حاضر تمرکز بخش تحقیق و توسعه سیرنگ، روی ماژول‌های عملیاتی پهپاد است، نازل های میکرونر جدید و ماژول‌های گرده‌افشان از جدیدترین خروجی‌های واحد تحقیق و توسعه هستند که از طراحی مفهومی تا نمونه اولیه و صنعتی آن تماما در داخل کشور و به دست متخصصان این مجموعه توسعه داده شده است. 

*طراحی سامانه

شریفیان اظهار می‌کند: همچنین برای حمایت از بازار پهپادهای کشاورزی، سامانه‌ای را با عنوان سیرنگ پلاس را طراحی و اجرا کردیم؛ با توجه به اقدامات انجام شده و ظرفیت کشاورزی مناطق مختلف کشور، با یک بازار کاملا نامتقارن مواجه هستیم که در بعضی از استان‌ها دسترسی به پهپاد وجود ندارد. 
این سامانه وظیفه دارد با استفاده از ظرفیت موجود در کشور، دسترسی کشاورزان به پهپادهای کشاورزی را تسهیل کند و از سوی دیگر، درآمد کاربران پهپاد را افزایش دهد. 

*هر روستا یک پهپاد

وی اعلام می‌کند: بارها گفته‌ام، آرزوی من این است روزی را ببینیم که در هر روستا یک پهپاد کشاورزی مشغول به کار باشد و بتوانیم به عنوان یک قطب پهپادی در دنیا شناخته شویم. 

*راه پرشتاب پهپادها سد نشود 

در مقابل این همه تلاش و پشتکار و ارائه بالا از انتظارات‌شان می‌پرسیم که اضافه می‌کند:  یکپارچه نبودن قانون‌گذاری و شفافیت در حوزه پهپادهای کشاورزی و مسائلی که به واسطه آن اتفاق می‌افتد،بزرگترین سد راه فعالیت شتاب‌دار شرکت‌های این حوزه است. 

شریفیان بیان می‌کند: اختصاص باند پرواز برای تست و آموزش پهپادهای کشاورزی، اختصاص منابع مشخص برای حمایت از متقاضیان پهپادهای کشاورزی در قالب تسهیلات مرکز مکانیزاسیون جهاد کشاورزی، لیزینگ و امثالهم، حمایت از دوره‌های ترویجی و مطالعات علمی عملکرد پهپادهای کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی اهم خواسته‌های ما از مسؤولان است. 

سخنان پایانی کارآفرین پرتلاش این بود که امیدواریم  روزی بیاید با کمک پهپادهای کشاورزی، فناوری را در تمام ابعاد کشاورزی توسعه دهیم. 

*فعالیت ۷۰ پهپاد در مازندران 

بهمن نادری رئیس اداره توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی مازندران درگفت‌وگو با فارس، می‌گوید: مازندران در بحث مکانیزاسیون رتبه اول در کشور دارد و بیش از ۷۰ دستگاه پهپاد در بحث کشاورزی فعالیت دارند. 

وی با اشاره به استقبال کشاورزان از پهپاد، افزود: حمل و نقل بسیار آسان، محدودیت آب، کاهش مصرف آب، دسترسی آسان، صرفه‌جویی، جلوگیری از آلودگی مزارع، صرفه‌جویی در میزان مصرف سم و کاهش هزینه‌های تولید از دلایلی است که موجب گرایش کشاورزی به پهپادهای کشاورزی شده است. 

رئیس اداره توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی مازندران گفت: باتوجه به حمایت‌های جهاد کشاورزی این مسیر تسریع شد که امیدواریم این هماهنگی‌ها افزایش یابد. 

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه