تاخیر در واریز حق بیمه کارگران روغن نباتی نرگس/ مجامع مطالبه‌گری فارس پیگیر مشکلات کارگران کارخانه شدند

به علت تاخیر در واریز هزینه حق بیمه کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، دفترچه‌های درمانی کارگران این کارخانه از درجه اعتبار ساقط شده و مجامع مطالبه‌گری استان فارس را وادار به ورود دوباره به مسئله واگذاری و مشکلات کارخانه روغن نباتی نرگس نمود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شیراز، مطلع شدیم که به علت تاخیر در واریز هزینه حق بیمه کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، از تاریخ ۱۵ مرداد ماه، دفترچه‌های درمانی کارگران این کارخانه و خانواده‌هایشان از درجه اعتبار ساقط شده و تمام هزینه‌های درمانی به صورت آزاد محاسبه می‌شود و این موضوع باعث نگرانی و دلهره کارگران و خانواده‌ها و افراد تحت پوشش آنها شده‌ است.

در صحبتی که با چند نفر از کارگران داشتیم، آنها ابراز نگرانی از حوادث و بیماری‌های احتمالی و مخارج سنگین درمانی داشتند.

با علیرضا بیگ محمدی، مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز، در همین زمینه گفتگو کردیم و علت این اتفاق را جویا شدیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار کارآفرینان اقتصاد گفت: به خاطر کاهش تولید در چند ماه اخیر، گردش مالی شرکت وضعیت مناسبی ندارد و همین موضوع باعث تاخیر در پرداخت حق بیمه کارگران شود که در حال مذاکره با مسئولین بیمه هستیم و سعی می‌کنیم که این موضوع تا هفته آینده حل بشود.

 

وی با اشاره به اینکه تکلیف مخارج درمانی کارگران در این مدت چه می‌شود؟ گفت: به همه پرسنل کارخانه اعلام کرده‌ایم که اسناد تمام مخارج درمانی طی این مدت را به واحد مالی ارائه دهند تا بدون کم و کاست به آنها پرداخت شود.

بیگ‌محمدی همچنین در پاسخ به اینکه در این شرایط اقتصادی و بالا بودن هزینه‌های درمانی و با توجه به وضعیت حقوق پرسنل کارخانه که حقوق خرداد ماه را هنوز دریافت نکرده‌اند، در صورت عدم امکان پرداخت هزینه‌ها توسط کارگران و بعد ارائه سند پرداخت به واحد مالی کارخانه، چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ گفت: در صورتی که طی این مدت برای کسی مشکل و بیماری پرهزینه‌ای پیش بیاید و از پرداخت آن ناتوان باشد، حتما قبل از هزینه کرد، مبلغ مورد نیاز از طرف کارخانه در اختیارش قرار می‌گیرد.

به خاطر کاهش تولید در چند ماه اخیر، گردش مالی شرکت وضعیت مناسبی ندارد و همین موضوع باعث تاخیر در پرداخت حق بیمه کارگران شود

مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز با اشاره به این نکته که در نهایت حق بیمه کارگران توسط کارخانه به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود، افزود: با وجودی که به قانون در این خصوص مسلط نیستم ولی با توجه به اینکه بالاخره شرکت در نهایت موظف به پرداخت حق بیمه هست، آیا عدم تمدید دفترچه درمان پرسنل، وفق قانون هست یا نه؟

بیگ محمدی تصریح کرد که: امیدوارم با حل مشکل تامین روغن خام و راه اندازی دوباره تولید در کارخانه، شاهد ایجاد نظم در گردش مالی شرکت و حل مسائلی از این دست باشیم.

 

 

خبرنگار کارآفرینان اقتصاد برای بررسی بیشتر مشکلات کارخانه و آسیب‌شناسی مسائل مربوط به آن، به سراغ یکی از مجموعه‌های مطالبه گر استان رفت و با دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان، به گفتگو نشست.

محمد تاج‌بخش ابتدا به چرایی و چگونگی ورود این قرارگاه به وضعیت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز پرداخت و گفت: قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس از سال گذشته در راستای عمل به رسالت مسئله محور خود در حوزه تولید، اقدام به برگزاری سلسله جلسات تخصصی با هدف بررسی ابعاد مختلف مشکل کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز با حضور مسئولان مختلف استانی نمود و تلاش شد تا در کنار شنیدن صدای کارگران و مطالبات آنها، برنامه ها و اقدامات مدیران و مالکان کارخانه جهت حل مشکلات نیز شنیده و ارزیابی شود.

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن درباره علل زوال کارخانه نرگس این چنین اظهار نظر کرد که: آنچه در موضوع کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بیش از سایر ابعاد نظر دانشجویان و متخصصان امر را به خود جلب می‌کند، عدم مدیریت کارآمد توسط مدیران و مالکان مجموعه است، به طوری که حتی مدیران اقتصادی و مسئولان قضایی استان نیز طی بازدید از این کارخانه و در جلسات مطالبه‌گری بر این امر صحه گذاشته و در مقاطعی ضرب الاجل هایی برای مدیران و مالکان صادر کرده اند.

 

وی افزود: در هر حال، امروز همه می‌دانیم که وضعیت کارخانه از حالت نیمه تعطیل به تمام تعطیل در آمده است و طی سه ماه گذشته میزان تولید این کارخانه حیاتی استان به صفر رسیده و همین امر سبب ساز پرداخت نشدن حقوق کارگران و حتی ایجاد مشکلاتی در دریافت خدمات بیمه تامین اجتماعی برای آنان شده است.

ابهامات جدی در زمینه واگذاری و اثبات اهلیت مالک این کارخانه وجود دارد که باید توسط مراجع ذی صلاح بررسی و نتیجه آن در اختیار مردم و رسانه ها قرار گیرد

تاج بخش در ادامه گفت: متأسفانه کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز تنها کارخانه‌ای در استان فارس نیست که از مشکلات مالی و سوءمدیریت مدیران و مالکان رنج می‌برد، بلکه از دهه 70 که بسیاری از شرکت ها و کارخانه های دولتی به عده‌ای خاص در بخش خصوصی و آن هم به واسطه روابط سیاسی و وابستگی به جریانات قدرت و نه با منطق اهلیت سنجی خریداران واگذار شد، استان فارس هم از این قاعده نامبارک مستثنی نماند و تعدادی از واحد های تولیدی بزرگ استان به افرادی واگذار شد که در دهه های بعد نام آنها در لیست ابربدهکاران بانکی یا متخلفین اقتصادی مشاهده شد. 

دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی فارس، به آخرین پیگیری‌های قرارگاه اشاره‌ای داشت و افزود: ما در قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس در آخرین پیگیری، طی نامه‌ای به استاندار فارس، ریاست کل دادگستری استان و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، خواستار برگزاری یک جلسه فوری و تشکیل کارگروهی ویژه جهت بررسی «نحوه واگذاری کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به بخش خصوصی در دهه هفتاد» شده ایم.

وی تاکید کرد که: نگاه ما این است که حتماً ابهامات جدی در زمینه واگذاری و اثبات اهلیت مالک این کارخانه وجود دارد که باید توسط مراجع ذی صلاح بررسی و نتیجه آن در اختیار مردم و رسانه ها قرار گیرد.

تاج بخش به پیگیری جدی مجامع مطالبه گری استان و به ویژه، قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان، در مورد کارخانه روغن نباتی نرگس، اشاره کرد و گفت:البته که ما امید داریم استاندار فارس و ریاست کل دادگستری استان با رویکرد ضدفساد و مردمی که دارند اجازه ندهند خواب نباتی این کارخانه، به خواب ابدی تبدیل شود، چرا که در این صورت دامنه مطالبه گری خود را به پایتخت و نزد مسئولان ارشد قضایی و ریاست جمهوری خواهیم برد و اجازه نخواهیم داد عده‌ای با سوءاستفاده و بهانه گذشت زمان، کارخانه را به تعطیلی کشانده و از منافع اقتصادی حاصل از تغییر کاربری زمین کارخانه به ثروت اندوزی خود ادامه دهند و کارگران را بیش از این تحت فشار قرار دهند.

گزارش از : زهرا علی اکبری

انتهای پیام/س

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه