اینجا برخی هنوز در 100 سال گذشته زندگی می‌کنند!

اینجا مرکز بیماران روانی امین آباداست!همان جایی که محل زندگی مردان و زنانی است که رنج و درد بیماری‌های روحی و روانی امان از کفشان بریده و حال و روزشان را از تعادل خارج کرده است. برخی از این جماعت دل مرده، در توهم رئیس جمهور و بازیکن ملی پوش شدن هستند و برخی دیگر فکر می کنند هنوز کشور در دوران آریامهر و شاهنشاهی اداره می‌شود و روزگار می گذراند!

گروه سلامت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد-محمد تاجیک:سلامت انسان در گرو سلامت جسم و روح و روان است. در واقع انسانی از نظر سلامتی در حد مطلوب قرار دارد که از نظر جسمی و روانی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد و بتواند امور روزمره خود را به نحو مطلوب انجام دهد.

بیماری‌های روانی از جمله بیمارهایی است که تاثیرات بسیار زیادی در سلامت افراد می‌گذارد؛ به شکلی که اگر روان و روح فردی دچار مخاطراتی قرار گیرد می‌تواند سلامت عموم بدن فرد را تحت الشعاع قرار داده و فرد را به زحمت و مشقت بیندازد.

نگهداری بیماران دارای مشکلات روحی - روانی از دیر باز مورد توجه جامعه به ویژه متولیان حوزه سلامت قرار داشته است؛چراکه چنین بیمارانی به علت نوع بیماری خود می‌توانند مشکلاتی برای خود و دیگران به وجود آورند.

در یکی از روزهای گرم اواخر مردادماه به بیمارستان درمانی، آموزشی و پژوهشی روانپزشکی رازی  در جنوبی ترین نقطه پایتخت می‌رویم. از جایی برایتان گزارش می‌کنم که برای جماعتی از بیماران آخر خط است! همان منطقه‌ای که از قدیم الایام در ذهن همگان  محل نگهداری مجنونین و بی اعصاب‌ها بوده است!

روایتی از بیمارستان روانپزشکی رازی(امین آباد) مهمترین بیمارستان روان‌پزشکی کشور و حتی خاورمیانه را بیان می‌کنم. همان جایی که روزگاری به عنوان تیمارستان تهران معروف بوده است و در ذهن مردم با نام دارالمجانین و مرکز نگهداری بیماران روانی جا مانده است. 

مرکز روانپزشکی رازی (امین آباد)، به لحاظ پتانسیل علمی و اجرایی، قطب حوزه روان‌پزشکی در کشور محسوب می‌شود.در این مریض خانه بروز شده، بیمارانی از سن 9 تا 100 سال حضور دارند! جالب است بیمارانی زندگی می‌کنند که اینجا اول و آخر مکان حیات و مماتشان است.

برخی از آنان هنوز در حال و هوای دوران آریامهر و دولت شاهنشاهی هستند و فکر می‌کنند هنوز آن دوران حکمفرماست! یکی خود را رئیس جمهور می‌داند و یکی دیگر در توهم بازیکن منتخب تیم ملی فوتبال! هرکس در مخیله و ذهن خود خوشی و بلند پروازی توهم آمیزی را دنبال می‌کند.

اینجا برای نیمی از بیماران آخر خط برای ماندن است؛ آنهایی که شب و روزشان با درختان سربرافراشته کاج و کوههای اطراف آن عجین شده است. جایی که ساکنان آن جملگی در وهم و خیال هستند و دنیای آنها جهانی سیاه و غم انگیز است.

بیمارستانی که امروزه با نام "مرکز آموزشی -درمانی روانپزشکی رازی " فعال است در سال 1298 تحت عنوان «دارالمجانین»  یا « تیمارستان تهران» شروع به کار کرد. هرچند اوایل فقط به امر نگهداری و درمان بیماران روانی می‌­پرداخت اما امروزه نه تنها امر آموزش دانشجویان به آن اضافه شده است بلکه به عنوان مرکز ثقل همه امور بیماران روانی کشور مطرح  است.

این بیمارستان پیش‌­تر تحت نظر شهرداری، شهربانی، دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و انجمن توانبخشی فعال بوده و در سال 1339 به " بیمارستان روانی تهران" تغییر نام یافته است؛ بعد از آن به عنوان زیر مجموعه بهداری و بهزیستی فعالیت می­‌کرده تا سال 1373 که تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی قرار گرفته است.

این بیمارستان در حال حاضر دارای 1375 تخت مصوب است که در قالب بخش­‌های تخصصی و فوق تخصصی درمان و توانبخشی و همچنین پردیس نگهداری بیماران روانی به ارائه خدمت می‌پردازد.

این مرکز هم اکنون در کنار درمان و نگهداری بیماران، به امر آموزش دانشجویان در مقاطع کارورزی تا دکترای تخصصی و PHD و نیز امور پژوهش و تحقیقات مبادرت ورزیده و همکاری‌­های نزدیک با دانشگاه‌­های دولتی و آزاد تهران و استان­‌های همجوار دارد.

گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این بیمارستان استقرار داشته و همچنین مجموعه‌های پرستاری، روانشناسی، کاردرمانی و مددکاری، به عنوان اعضاء تیم درمان روانپزشکی، ضمن انجام فعالیت­‌های آموزشی و پژوهشی و انتشار نشریات وزین تخصصی حوزه مربوط، در کنار سایر واحدهای تخصصی بیمارستانی، درمان و توان‌بخشی بیماران روانی جامعه، جهت ارائه خدمات ممتاز پزشکی مشارکت فعال دارند.

بیمارستانی با قدمت یک قرن!

امید رضایی،رئیس مرکز آموزش-درمانی روانپزشکی رازی (امین آباد) با اشاره به فعالیت این بیمارستان به عنوان قطب اول روانپزشکی کشور،گفت:سابقه این بیمارستان به سال ۱۲۹۷ برمی‌گردد. .

وی با اشاره به اهم  برنامه‌های مرکز که تا پایان سالجاری اجرا می‌شود،افزود: این برنامه‌ها شامل مرکز ایثار و برنامه گسترده برای آن است که ساختمانی با ظرفیت 300 تخت بستری در زمینی به مساحت شش هزار مترمربع و بنای حدود 10 هزار متر مربع در دو طبقه توسط میر جلال لطیفی از نیکوکاران حامی بیماران روانپزشکی رازی، در ضلع شرقی ورودی بیمارستان روانپزشکی رازی ساخته شده که به عنوان مرکز آموزشی و درمانی " ایثار " در اختیار بیمارستان قرار گرفته است.

رضایی متذکر شد: علاوه بر ادامه فعالیت تخصصی و دانشگاهی در این مرکز، تحول و جهش دوباره‌ای در شیوه درمان های روانپزشکی، غیر روانپزشکی و توانبخشی بیماران و مراجعان است تا مرحله دیگری از رشد و شکوفایی در مرکز آموزشی – درمانی روانپزشکی رازی تجربه شود.


 بیمارستانی با 100 هکتار زمین

وی با بیان اینکه این مرکز حدود ۱۰۰ هکتار وسعت و دارای ۱۳۷۵ تخت است،افزود: برنامه مرکز روانپزشکی رازی با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و نیاز ساکنان منطقه، تاسیس درمانگاه‌های دیگر رشته‌های پزشکی مانند قلب، داخلی، نورولوژی یا مغز و اعصاب، و یا تخصص‌های مربوط به کودک و نوجوان و ... در این بیمارستان انجام شده  تا بتواند به رفع نیازهای درمانی همه اهالی مناطق جنوب شهر تهران رسیدگی کند که برای اجرای این برنامه ، هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت در جریان است تا این بیمارستان را متفاوت از دیگر مراکز درمانی دیده و تسهیلات لازم برای جذب متخصصان دیگر رشته‌های پزشکی برای مرکز رازی را در نظر بگیرند.

رضایی با بیان اینکه ۹۵۰ بیمار روانی در این مرکز حضور دارند،افزود: نیمی از این تعداد بیماران مهمان همیشگی این مرکز هستند.

ساخت بیمارستان 540 تختخوابی جایگزین در دستور کار قرار دارد

وی با بیان اینکه پروژه ساخت بیمارستان 540 تختخوابی جایگزین در دستور کار قرار دارد،تصریح کرد:  به دلیل قدمت ساختمان های بیمارستان رازی، پروژه ساخت بیمارستان جایگزین توسط وزارت بهداشت با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی برنامه ریزی شده است و بعد از چند سال که متوقف شده بود، مجددا عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده و با توجه به اینکه مطالعات زیرساخت و نقشه کشی های آن انجام شده؛  امیدواریم که با حمایت دو وزارتخانه، عملیات اجرایی این پروژه هر چه زودتر آغاز شود.

 طراحی باغ درمانی در بیمارستان رازی

رئیس بیمارستان روانپزشکی رازی با اشاره به اینکه نیمی از بیماران حاد هستند،گفت:  با توجه به وسعت بیمارستان روانپزشکی و گستردگی آن، پتانسیل تاسیس باغات درمانی وجود دارد که طراحی و اجرای آن جهت ایجاد محیطی مفرح و پر نشاط برای بیماران اعصاب و روان آغاز شده است.
 

درمان بیماران روانی دیگر کشورها

رضایی با اشاره به اینکه این مریض خانه از سال ۷۴ به واحد دانشگاهی تبدیل شده است،ابراز کرد: توریسم درمانی، برنامه دیگری است که وجود محیطی گسترده با توانمندی علمی، دانش و تجربه درمانی لازم جهت درمان انواع بیماری های اعصاب و روان، خدمات خوب و استاندارد در بخش‌هایی متفاوت در مرکز روانپزشکی رازی، امکان جذب بیماران خارجی، به ویژه از کشورهای همسایه را فراهم کرده است.
 

حضور 911 دانشجو از 19 دانشگاه

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۷۰ دانشجو و ۹۱۱ دانشجو از ۱۹ دانشگاه در این بیمارستان مشغول به تحصیل و آموزش هستند، مهمترین برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مرکز را راه‌اندازی دوره‌های فلوشیپ روانپزشکی و برنامه افزایش ظرفیت استفاده از فیلد آموزشی در مرکز و همچنین برنامه آموزش خانواده های بیماران از جمله برنامه‌های آموزشی مرکز روانپزشکی رازی است برشمرد.

راه اندازی مرکز تحقیقات مواد مخدر

وی اضافه کرد: راه‌اندازی پژوهشکده سلامت روان (شامل مرکز تحقیقات سایکوز، مرکز تحقیقات توانبخشی روان، مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد مخدر ) از جمله برنامه امسال بخش پژوهش مرکز را تشکیل می دهد.

وی مهمترین برنامه‌های اجرایی و پشتیبانی مرکز را  عقد تفاهم‌نامه با آسایشگاه کهریزک جهت همکاری ، همکاری با بهزیستی استان جهت ترخیص بیماران آسایشگاهی و بدون هویت مرکز رازی و انتقال آنان به مراکز نگهداری بهزیستی، اجرای برنامه پزشکی از راه دور و ارائه خدمات در منزل ، ارتقای وضعیت نیروی انسانی بیمارستان در راستای استانداردهای کشوری و قانون بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت و ده‌ها عملیات نگهداری و بازسازی امکانات زیرساختی و تاسیساتی مرکز برشمرد که از جمله برنامه‌های امسال مرکز آموزشی- درمانی روانپزشکی رازی است.

رضایی با بیان اینکه یک سوم بیماران روانی در این مرکز را زنان تشکیل می‌دهند،گفت:این مرکز با بالاترین امکانات دارویی و خدماتی مشغول به کار است.

افسردگی بیماری مهم جامعه

رئیس بیمارستان روانپزشکی رازی با بیان اینکه مهترین بیماری روانی در جامعه افسردگی است، به این موضوع اشاره دارد که بیماری خلقی و تغییرات آن  از جمله مهترین بیماری‌هاست که باعث بستری شدن بیماران شده است.

بعد از پایان نشست خبری با ریاست بیمارستان همراه با دکتر رضایی عازم برخی از بخش‌ها می‌شویم. دکتر رضایی که پزشکی شوخ طبع و خوش مشربی است در طول مسیر توضیحات دیگری ارائه می‌کند و در مسیر تا رسیدن به بخش‌های مختلف، تعدادی از دانشجویان و رزیدنت‌های روان‌پزشکی را مشاهد کردیم که همراه استاد خود در بیرون از مجموعه کلاس حضور داشتند.

حضور روزانه 100 نفر در گارگاه‌های توانبخشی

بعد از طی کردن مسیر یکی دو کیلومتری وارد کارگاه توانبخشی شدیم.خانم کاظمی مسئول این کارگاه توضیحاتی در خصوص فعالیت بیماران در این کارگاه ها ارائه کرد و گفت:‌روزانه 100 نفر از این کارگاهها استفاده می کنند.

در این کارگاهها، بیماران حاضر در بیمارستان به تولید کارهای دستی هنری مانند ساخت مجسمه‌ها و ترسیم تابلوهای نقاشی همت گماشته بودند که از جذابیت و قابلیت هنری خاصی برخوردار بود.

همچنین کارگاه خیاطی و دوخت لباس نیز در این مجموعه قرار دارد که بیماران و مددجویان حاضر، روزانه با بهره گیری از مربیان، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

سالن سینما در بیمارستان روانی

سالن سینما بخش دیگری از بیمارستان است که در کنار کارگاه‌های توامند سازی و هنری بیمارستان قرار دارد.بنا به گفته خانم کاظمی سالن سینما نیز با استقبال بیماران این بیمارستان روبرو شده است و فیلم هایی البته با در نظر گرفتن محتوا و رعایت اصول و قواعدی که باید در محتوای آنها از جمله با نشاط و شادی بخش بودن است رعایت شود، به نمایش گذاشته می‌شود.

بخش جرجانی بخش دیگری از بیمارستان رازی است که مورد بازید ما قرار می‌گیرد. در این بخش تعدادی بیماران اعصاب و روان بستری هستند که در سنین مختلف بزرگسالی حضور دارند. هنگام بازدید، تعدادی از بیماران به استقبال ما می‌آیند و با برخی آنها خوش و بشی انجام می‌دهیم.

خطاب عتاب آلوده رئیس بیمارستان توسط یک بیمار!

در همین زمان و هنگامی که قصد بیرون آمدن از بخش جرجانی را داریم با خطاب عتاب آلود یکی از بیماران که سنی حدو د 45 سال دارد روبرو می شویم که به دکتر رضایی ریاست بیمارستان می‌گوید:« من حتما باید با تلفن صحبت کنم!»

 این فرد که از ظاهرش مشخص بود که  عصبانی به نظر می‌رسد با جواب مثبت دکتر رضایی روبرو می‌شود و بعد از لحظاتی از این بخش خارج می‌شویم.

در خودرو، دکتر رضایی در پاسخ به این پرسشم که «داستان این فرد و اعتراضش چه بود؟‌»، بیان می‌کند:این فرد کاسب بازار تهران بوده و عطر و ادکلن می‌فروشد اما بنا به دلائلی دچار بیماری روانی و اعصاب می‌شود و او را برای طی دوره درمان به این بیمارستان آورده‌اند.

خلاصه دکتر رضایی با تماس با مسئول مربوطه بخش جرجانی تاکید کرد با خانواده این بیمار تماس گرفته و اعلام کنند برای ترخیص بیمار مراجعه کنند.

 دکتر رضایی که خود روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه است، ابراز می‌دارد: این موضوع را برای این سریع پیگیری و جواب دادم تا اعتماد بیماران به مجموعه مدیریتی و ریاست بیمارستان سلب نشود و آرامش خاطر بیمار تامین شود.

در ادامه بازدید، سری به بخش فوق تخصصی کودکان و نوجوانان می‌زنیم؛ بخشی که در آن کودکان و نوجوانان برای دریافت خدمات درمانی در حوزه اعصاب و روان بستری بوده یا در حال دریافت خدمات لازم هستند.

هزینه‌ای که در بیمارستان رازی برای یک بیمار روانی با تعرفه دولتی گرفته می‌شود حدود روزی 50 هزار تومان است؛ در حالی که این مبلغ در بخش خصوصی روزانه تا حدود یک میلیون تومان هزینه به همراه دارد!

 

در این بخش و بخش جرجانی اتاق‌هایی برای مواجه مستقیم بیمار با اساتید روانپزشکی و روانشناسی و دانشجویان این رشته‌ها وجود دارد که در آن ارتباط مستقیمی ایجاد شده و به شکل یک گارگاه علمی، بیماری بیماران و نشانه‌های آن به صورت میدانی تجزیه و تحلیل شده و کلاس بسیار مفید درسی برای دانشجویان رشته‌های روانپزشکی و روان شناسی است.

به گفته دکتر رضایی در بیمارستان رازی 500 پرستار و روانشناس و بهیار و... و در مجموع 1200 نیرو مشغول به کار هستند و به همراه تیم هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی کار درمان، آموزش و پژوهش را به روش کاملا علمی و بروز دنیا انجام می‌دهند.

البته در بیمارستان رازی فقط به بیماران مزمن و حاد خدمات ارائه نمی شود، بلکه سایر افرادی که دجار مشکلات روحی و روانی نیز هستند می توانند روزانه به قسمت اورژانس و کلینیک بیمارستان مراجعه کرده و توسط اساتید روانپزشکی ویزیت شوند.

هزینه 50 هزار تومانی بخش دولتی با هزینه یک میلیونی بخش خصوصی

خدمات در بیمارستان رازی کاملا با تعرفه دولتی ارائه می‌شود و تفاوت زیادی در میزان هزینه بین بخش دولتی که همین بیمارستان رازی است با بخش خصوصی وجود دارد؛ به طوری که به گفته دکتر رضایی هزینه‌ایی که برای یک بیمار روانی با تعرفه دولتی گرفته می‌شود حدود روزی 50 هزار تومان است؛ در حالی که این مبلغ در بخش خصوصی روزانه تا حدود یک میلیون تومان هزینه به همراه دارد!

حالا عقربه‌های ساعت از عدد 13 گذشته است و زمان رفتن از بیمارستان رازی رسیده است.با بدرقه دکتر رضایی و سایر مسئولان بیمارستان این مرکز درمانی و آموزشی را ترک می‌کنیم اما با این اندیشه که براستی هیچ چیز در دنیا به اندازه سلامتی اهمیت دارد؟

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه