سیستم گروه‌بندی خون تا پایان سال اتوماتیک می‌شود/ ذخیره‌سازی ۵ هزار بند ناف

H

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از خرم‌آباد، مصطفی جمالی ظهر امروز در بدو ورود به لرستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دستور مستقل شدن آزمایش‌های غربالگری استان را قبل از سفر دادیم تا وابستگی لرستان به استان کرمانشاه از بین برود، همچنین به دنبال این هستیم که آزمایش‌ گروه‌های خونی که تاکنون در اغلب کشور دستی انجام می‌شد و سرعت کم و خطای بالایی نیز داشت را به صورت اتوماتیک و دستگاهی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری در تمام نقاط کشور سیستم گروه‌بندی اتوماتیک را راه‌اندازی خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر کیسه‌های خونی فیلتردار حدود ۲۵ درصد است، افزود: درصدد هستیم این میزان را امسال به ۶۰ درصد برسانیم و با تحقق این مهم کاهش عوارض تزریق را خواهیم داشت.

جمالی بیان داشت: ۵ هزار ذخیره بانک بند ناف داریم و خوشبختانه ۱۲ کودک دچار سرطان خون و یا دارای بیماری‌های ارثی با این روش درمان شدند.

وی تصریح کرد: هر چه میزان ذخیره بانک سلول‌های محیطی خون‌ساز افزایش یابد، شانس اینکه کودکان بیشتری نمونه مناسب پیدا کرده و درمان شوند بالاتر می‌رود، با این وجود به دلیل هزینه بالا محدودیتی‌هایی داریم که در نظر داریم این امکان را توسعه دهیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، لرستان را در ردیف استان‌های برتر ذخیره خون عنوان و خاطرنشان کرد: همچنین این استان از نظر شاخص‌های خونی و میزان مشارکت اهدای خون بانوان و جوانان وضعیت مطلوبی دارد.

جمالی بیان داشت: سازمان انتقال خون ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما در سال ارسال پلاسما به خارج جهت تبدیل به دارو دارد و این دارو برای بیماران هموفیلی و دیگر بیماری‌های خونی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید دارو از پلاسما به خارج وابسته هستیم، گفت: تلاش زیادی برای انتقال تکنولوژی داشته و داریم، اما تا این لحظه این امکان فراهم نیست.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه