روایت پیشگام انقلاب از چهارباغ‌گردی شهید باهنر تا صحبت جالب شهید رجایی در جلسه شورای اداری اصفهان

سال‌هاست که در ادبیات مردم و مسوولان ما نام «شهید رجایی» با «ساده‌زیستی» همراه بوده و همواره با یادآوری خاطراتی از شهید، این ساده‌زیستی را تحسین کرده‌اند،همزمان با هفته دولت به سراغ یکی از پیشگامان انقلاب رفتیم و او از خاطرات جالب سفر شهید رجایی و باهنر به اصفهان می‌گوید.

مرتضی آرسته پیشگام انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در اصفهان به مناسبت هفته دولت و سالروز شهادت شهید رجایی و باهنر اظهار داشت: دولت شهید رجایی با شعار دولت مکتبی فعالیت می‌کرد و می‌گفت که من مقلد امام خمینی (ره) و تابع ولایت فقیه هستم.

وی ادامه داد: مردم بعد از بنی صدر به دولتی رأی دادند که رئیس جمهور خودش را مقلد امام می‌دانست و به معنای واقعی دولت مردمی بود.

آرسته عنوان کرد: قبل از اینکه شهید رجایی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود وزیر آموزش و پرورش بود و به اصفهان هم چندین سفر داشت و ما هم خاطرات شیرینی از آن دوران داریم.

 

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان اینگونه تعریف می‌کند: شهید رجایی وقتی به اصفهان آمد، در اداره‌کل آموزش و پرورش قرار شد به وضعیت شهرستان‌ها رسیدگی کنند و به همین جهت تصمیم گرفتیم که به همراه شهید رجایی به نجف‌آباد برویم.

وی افزود: ۷ -۸ ماشین سواری آماده شد تا با آن به نجف‌آباد برویم، اما شهید رجایی توصیه کرد که یک اتوبوس بگیرید و همه با همدیگر به نجف‌آباد برویم.

آرسته با بیان اینکه شهید رجایی از همان ابتدا روحیه ۱۰۰ درصد مردمی داشت، گفت: وقتی هم به شهرستان رسیدیم بسیار به وضعیت مردم رسیدگی کرد؛ در راه هم در همان اتوبوس خاطراتی برای ما تعریف کرد.

پیشگام انقلاب اسلامی ادامه داد: یکی از خاطرات درباره دوران زندان شاهنشاهی بود، می‌گفت که اهمیت معلمی برای من از وزراتخانه هم بیشتر است و عاشق شغلش بود؛ تعریف کرد که این معلمی در زندان هم بسیار به کمک من آمد.

وی عنوان کرد: شهید رجایی می‌گفت که پاسبانی که مأمور سلول من بود سیکل داشت و من کنار میله‌های زندان به او ریاضی درس می‌دادم و به همین دلیل به من گفت که یک درخواست بگو تا آن را برای جبران کارت انجام دهم و بعد گفت که امشب بیدار باش با تو کاری دارم.

 

آرسته یادآور شد: شهید رجایی ادامه داد که آن شب من را به خارج سلول و به سلول‌های دیگر برد که در آن‌ها چهره‌های مهم و باسابقه انقلابی حضور داشتند و یکی یکی با کسانی که سال‌ها ندیده بودمشان و امکان دیدارشان باهم برایم وجود نداشت، ملاقات کردم و این مزد معلمی من بود.

پیشگام انقلاب اسلامی بیان داشت: شهید رجایی بعد از وزارت، به ریاست جمهوری رسید و مجددا در آن دوران هم به اصفهان آمد و از آن سفر هم خاطرات شیرینی داریم.

وی با بیان اینکه شهید رجایی دولتی تشکیل داد که همگی مردمی بودند، عنوان کرد: در ابتدا حقوق آن‌ها را کم کرد و گفت که همین مقدار هم هزینه‌های زندگی را کفایت می‌کند و این کار واقعاً در دولت‌ها بی‌سابقه بود که حقوق خودشان را کم کنند.

آرسته تعریف کرد: مرحوم پرورش هم با شهید رجایی رابطه نزدیکی داشت و تعریف می‌کرد که دو نفره با موتور به مجلس می‌رویم تا اینکه یک بار به امام گزارش کردند و امام هم گفتند که این کار خطرناک است و دیگر آن را تکرار نکنید و منظورم از این حرف آن است که شهید رجایی به این حد ساده‌زیست بود و چنین ساده‌زیستی را فقط در همین دولت دیدیم.

پیشگام انقلاب اسلامی اظهار داشت: در دولت شهید رجایی استاندار اصفهان آقای داوودی بود و به همراه ایشان بازدید از ذوب‌آهن داشتیم و وقتی مردم ساده‌زیستی ایشان را دیدند بسیار به او محبت می‌کردند.

وی گفت: مرحوم پرورش تعریف می‌کرد که یکبار به شهید رجایی پیشنهاد کرده‌ بودند که دستی به سر و روی خانه بکشد و تعمیراتی انجام دهد اما او فقط یک رنگ به خانه زده بود و یک شب که به خانه شهید رجایی رفتیم از بوی رنگ خواب‌مان نبرد، اما فردای آن شب به دزفول رفتیم و بنی‌صدر در کاخی بود که تفاوت رویکرد بنی‌صدر و شهید رجایی برای ما بسیار عجیب بود.

آراسته بیان داشت: شهید باهنر هم چند مرتبه به اصفهان آمد و در این سفرها ساده‌زیستی و مردمی بودنش را از نزدیک دیدیم.

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهانش یادآور شد: در سفری که شهید باهنر به اصفهان داشت یک روز در دروازه دولت بودیم و پس از آن جلسه‌ای در مسجد سید داشتیم و قرار شد سوار ماشین شویم اما شهید باهنر مخالفت کرد و گفت که با پای پیاده از چهارباغ به مسجد سید می‌رویم و البته بعداً به ما ایراد گرفتند که این کار از نظر امنیتی درست نبوده است.

وی با بیان اینکه زندگی که شهید رجایی و شهید باهنر داشتند را دیگر ما ندیدیم، تصریح کرد: در سفری که به اصفهان داشتند جلسه شورای اداری برگزار شد و من هم آن زمان مسؤولیت شورای اسلامی شهر اصفهان را داشتم، وقتی در جلسه نشستیم شهید رجایی گفت که اگر تلفن زنگ بخورد و کسی با من کار داشته باشد اجازه می‌دهید چند دقیقه بروم و برگردم، همگی پاسخ دادند که خواهش می‌کنیم بفرمایید، شهید رجایی هم گفتند که الان موقع اذان است و خداوند ما را صدا می‌زند، بیایید با یکدیگر به نماز بایستیم و پس از آن جلسه را شروع می‌کنیم.

آرسته در پایان بیان داشت: بعد از مدت‌ها آیت‌الله رئیسی دولتی مردمی تشکیل دادند که آرزوی توفیق برایشان را داریم تا قدم جای پای شهید رجایی بردارند و توصیه‌ای هم به دولت‌مردان داریم که کسانی که وضع موجود را به وجود آوردند دیگر مسؤولیت جدید نگیرند و در دستگاه‌ها مسؤول نباشند.

 

پیشگام انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه دولتمردان باید صحبت‌های امام و رهبری را در عمل پیاده کنند، گفت: قحط‌الرجال نیست که بعضاً می‌شنویم برخی از افراد متخلف کاندیدای مسؤولیت‌های مختلف می‌شوند، همزمان با هفته دولت از پذیرش مسببان وضع موجود در سیستم بپرهیزیم.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/م/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه