قطع دارو در طول درمان موجب مقاومت میکروبی می‌شود

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: برخی بیماران به محض بهتر شدن داروها را قطع می کنند اما مجدداً به همان بیماری مبتلا می شوند و همین قطع کردن دارو باعث بروز مقاومت میکروبی می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، نوشین محمدحسینی مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو درمورد مصرف 50 درصد ایرانیان از آنتی بیوتیک با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه تلفنی کرد.

محمدحسینی گفت: آنتی بیوتیک فقط در بیماری های ناشی از تکثیر باکتری در بدن تجویز می شود که برای هر باکتری مشخصی هم یک آنتی بیوتیک خاصی توسط پزشک انتخاب و تجویز می شود.

وی افزود: با مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک دو اتفاق خیلی بد در بدن می افتد؛ اگر فردی مسکن یا هر دارویی را بی رویه استفاده کند فقط به خودش آسیب می زند اما درمورد آنتی بیوتیک ها اینطور نیست چون با پرورش میکروب مقاوم در بدن فردی که از دارو به صورت نامناسب استفاده می کند علاوه بر خود بیمار، به کسانی که حتی آنتی بیوتیک استفاده نکردند هم آسیب جدی وارد خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو اظهارکرد: معمولاً کسانی هستند که داروها را درست مصرف نمی کنند یعنی به محض بهتر شدن داروها را قطع می کنند اما مجدداً به همان بیماری مبتلا می شوند و همین قطع کردن دارو در طول درمان باعث بروز مقاومت میکروبی می شود.

محمدحسینی عنوان کرد: ما و کل دنیا با این خطر بزرگ مواجهیم که به روزی برگردیم که آنتی بیوتیک کشف نشده بود. اگر آنتی بیوتیکی وجود نداشته باشد هیچ جراحی قابل انجام نیست و خیلی شیمی درمانی ها و پیوندها قابل انجام نخواهند بود و ممکن است افراد مانند قبل از کشف شدن پنی سیلین، با یک بیماری ساده جان خود را از دست دهند.

وی با اظهار اینکه مصرف آنتی بیوتیک های گروه تحت مراقبت در کشورمان به شدت زیاد شده گفت: از جمله این آنتی بیوتیک ها، آموکسی سیلین است که از مردم تقاضا می کنیم به هیچ عنوان برای گلودرد و سرماخوردگی از آنتی بیوتیک استفاده نکنند مگر اینکه پزشک تشخیص دهد.

محمدحسینی عنوان کرد: تنها اثری که آنتی بیوتیک در بیماری های ویروسی خواهد داشت از بین بردن میکروب های خوب داخل روده هاست که در نهایت موجب ضعیف تر شدن بدن بیمار و طولانی تر شدن دوره بیماری خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه