تشریح برنامه‌های سازمان پسماند با بودجه 102 میلیارد تومانی/ روزانه 900 تن پسماند تولید می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: بودجه ۱۴٠۱ سازمان مدیریت پسماند ۱٠۲ میلیارد تومان است که حدود ۵۲ درصد آن بودجه‌های عمرانی و مابقی بودجه جاری است؛ همچنین در کنار بودجه مذکور، ۳٠ میلیارد تومان بودجه شهرداری مرکزی برای تکنولوژی‌های نوین و ۱٠ میلیارد تومان هزینه دستگاه هم‌زن پسماند خریداری شده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اصفهان، غلامرضا ساکتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان پیش از ظهرامروز در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند، سازمانی از مجموعه شهرداری است که وظیفه مدیریت پسماند، حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار را به عهده دارد، اظهار داشت: این سازمان اولین سازمان شهرداری است که دارای برنامه راهبردی است.

وی با یادآوری اینکه این برنامه راهبردی چشم‌اندازی با ۲ هدف کلان، ۴هدف خرد و ۱۳ راهبرد دارد، افزود: پروژه‌های خوبی در برنامه ۱۴٠۱ تعریف شده و با توجه به اینکه طبق شعار سال تأکید بر موضوع دانش‌بنیان است، اکثر برنامه‌های سازمان در همین راستا برنامه‌ریزی شده و تأکید مدیریت شهری نیز بر این موضوع بوده است.

ساکتی با بیان اینکه شهر اصفهان روزانه حدود ۹٠٠ تن پسماند خانگی دارد و این پسماندها به‌ صورت یک‌روز درمیان جمع‌آوری می‌شود، عنوان داشت: پس از جمع‌آوری پسماندها، ۳ خط پردازش در کارخانه داریم که در ادامه این پسماندها به دو بخش مواد آلی و فسادپذیر تقسیم می‌شود که در یکی به کود کمپوست تبدیل و در دیگری موارد ریجکتی دفن مهندسی و بهداشتی می‌شود.

در اصفهان روزانه حدود ۱۲۰ تن کود کمپوست تولید می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان یادآور شد: حدود ۵۵٠ تا ۶٠٠ تن از پسماندها را مواد آلی تشکیل می‌دهند که این میزان طی فرایندی بلوغ پیدا می‌کند، تبدیل به کود کمپوست خواهد شد؛ طبق آمار سال گذشته روزانه حدود ۱۲٠ تن کود تبدیل می‌شود.

وی پیرامون روش هضم بی‌هوازی اظهار کرد: مواد آلی در حال حاضر به‌صورت هوازی تبدیل به کمپوست می‌شود و قرار بر این است در راکتورهای سرپوشیده در فرایند یک ماهه تبدیل به دو نوع کمپوست شود و این تکنولوژی برای اولین بار در کشور اجرایی خواهد شد.

ساکتی ادامه داد: فاز مطالعاتی این طرح دوسال قبل انجام شده و در فاز ۷٠٠ لیتری نتیجه خوبی داشته و قرار است برای ابعاد صنعتی ۵٠ تا ۶٠ تن را عقد قرارداد کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان پیرامون تکنولوژی پیرولیز در موضوع مدیریت پسماند بیان داشت:  مرحله آزمایشی این طرح در سال گذشته در فاز ۱۰ تنی به‌صورت آزمایشی عقد قرارداد شد و امیدواریم بهره‌برداری آن از اواسط مهر آغاز شود تا به فاز ۳۰۰ تن برسیم و با انجام این پروژه و استخراج نتایج آن، دفن پسماند نخواهیم داشت که این اقدامی دانش‌بنیان خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته برای اولین بار در سازمان مدیریت پسماند، موضوع مدیریت شیرابه مطرح شد، خاطرنشان کرد: در تمام مراحل کانال‌کشی، شیرابه‌ها منتقل می‌شود، در این فرایند نفوذ شیرابه را به زمین نخواهیم داشت همچنین در این راستا یکی از پروژه‌های امسال‌مان تصفیه شیرابه است که برای آن پیمانکار انتخاب شده و در مرحله عقد قرارداد قرار داریم.

روزانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تن پسماند ساختمانی تولید می‌شود

ساکتی پیرامون پسماندهای ساختمانی اظهار داشت: بخشی از پسماندهای عادی، نخاله‌های ساختمانی و خاک‌برداری است که سایت دفن این زباله‌ها را داریم؛ روزانه ۳ هزار و ۵٠٠ تن از این پسماندها به سایت گردنه زینب منتقل می‌شود و در این راستا سامانه یکپارچه مدیریت پسماندهای ساختمانی و احداث مجموعه بازیافت پسماند ساختمانی را در دستور کار داریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان پیرامون سامانه یکپارچه مدیریت پسماندهای ساختمانی تأکید کرد: تفاهم‌نامه‌ و جلسات متعددی با سیستم حمل و نقل این پسماندها داشتیم و در این راستا مدیریت نظارت و کنترل از مبدأ تا مقصد صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: در فاز بعدی قرار است فاز هزار تنی را رقم بزنیم و از نخاله‌های ساختمانی که قابلیت بازگشت دارند، استفاده کنیم که قرارداد این طرح در نیمه دوم سال منعقد خواهد شد. 

ساکتی در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرامون مشکل سایت گردنه زینب با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها گردنه زینب تا ۵٠ سال آینده ظرفیت دارد، عنوان کرد: مشکلی که گردنه زینب داشت این بود که ورودی و خروجی مشترک داشت؛ در این راستا پروژه‌ای ۳.۵ میلیارد تومانی برنامه‌ریزی شده و پروژه ۲ بانده کردن خروجی و ورودی صورت گرفت که در حال حاضر در حال بهره‌برداری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: برای طرح هضم بی‌هوازی نیازمند احداث خطوط جدید بودیم و برای بالا بردن خلوص مواد آلی، دو خط جدید را در دستور کار قرار دادیم که پروژه و تست سرد آن انجام شده است، امیدواریم تا پایان سال بهره‌برداری کامل را داشته باشیم و خطوط داخل کارخانه به ۵ خط برسد.

پیش‌بنی‌هایی برای تشویق مردم برای تحویل زباله‌های خشک صورت گرفته است

وی پیرامون موضوع تفکیک پسماند در مبدأ یادآور شد: شهر اصفهان دارای ۷۲ ایستگاه ثابت و سیار است که پسماندهای خشک را تحویل می‌گیرند؛ مجموع پسماندهای خشک جمع‌آوری شده در طول یک شبانه‌روز مجموعا حدود ۷۵ تن است که امیدواریم تا پایان سال به ۱٠٠ تن برسد، در این راستا مشکل‌مان تحویل در مبدأ است و در این ارتباط نرم‌افزاری طراحی کردیم که نیازهای مردم در آن پیش‌بینی شده و در آبان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

ساکتی پیرامون طرح‌های تشویقی برای تحویل پسماندها مطرح کرد: یکی از پیش‌بینی‌هایمان این است که منازل مردم را با تحویل پسماند بیمه آتش‌سوزی کنیم، اما نیاز است مردم به این موضوع به مثابه مسؤولیت اجتماعی نگاه کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان پیرامون توسعه ایستگاه‌های دریافت پسماند اعلام کرد: امسال پس از حدود ۶ سال، توسعه ایستگاه‌های دریافت پسماند خشک را در برنامه قرار دادیم و در این راستا ۸ ایستگاه در دستور کار است و تا ابتدای سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی پیرامون موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی گفت: در این راستا اقدامات به‌صورت مبنایی صورت می‌گیرد و آموزش‌ها به‌صورت گسترده در قالب‌های صوتی، تصویری و مکتوب برنامه‌ریزی شده تا موضوع تفکیک زباله این موضوع از مبدأ حل شود.

ساکتی در پاسخ به خبرنگاری پیرامون استفاده از روش‌های نوین جهانی در مدیریت پسماند اظهار داشت: نسخه پسماند در هر محله، شهر و کشور از یکدیگر متفاوت است و برنامه‌ریزی‌ برای پسماند بر اساس مقوله‌های مختلف صورت می‌گیرد و بنا به اقلیم شهر اصفهان بهترین پروژه‌ها در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در پاسخ به سوالی پیرامون بودجه سازمان مدیریت پسماند اعلام کرد: بودجه ۱۴٠۱ سازمان مدیریت پسماند ۱٠۲ میلیارد تومان است که حدود ۵۲ درصد آن بودجه‌های عمرانی و مابقی بودجه جاری است؛ همچنین در کنار بودجه مذکور، ۳٠ میلیارد تومان بودجه شهرداری مرکزی برای تکنولوژی‌های نوین و ۱٠ میلیارد تومان هزینه دستگاه هم‌زن پسماند خریداری شده است.

وی در خصوص درآمدهای سازمان مدیریت پسماند بیان‌ داشت: ۲ درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی داریم که درآمدهای غیرعملیاتی محدود است و درآمدهای عملیاتی نیز شامل تولید کود کمپوست،‌ پسماند خشک و عوارض مناطق برای هزینه دفع است و میزان آن معادل بودجه‌ای است که دریافت می‌کنیم.

ساکتی در پایان خاطرنشان کرد خاطرنشان کرد: برای بودجه سال آینده ایجاد شهرک بازیافت را در دستور کار داریم تا تمام پسماندهای خشک در یک منطقه جمع‌آوری و مدیریت شود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/م/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه