۵۳ میلیارد تومان قیر در اختیار شهرداری های خراسان جنوبی قرار گرفته است/تداوم کمک های دولت به نهضت آسفالت

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه حدود ۵۳ میلیارد تومان قبر توزیع شده است گفت: زمانی که قیر در اختیار شهرداری باشد، باید برای آسفالت، روکش و سایر امور عمرانی شهرها استفاده شود.

علیرضا صفری، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در بیرجند، اظهار داشت: قیر رایگان از محل بند "ز" تبصره یک قانون بودجه کل کشور بین شهرداری‌های استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه قیر توزیع شده حدود ۵۳ میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: زمانی که قیر در اختیار شهرداری باشد، باید برای آسفالت، روکش و سایر امور عمرانی شهرها استفاده شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این کمک توسط دولت انجام شده و نهضت آسفالت در شهرها به وجود آمده است، یادآور شد: برخی از خیابان‌ها و معبرهایی که در شهرهای استان آسفالت نبوده در این نهضت انجام شده است.

صفری با بیان اینکه بودجه شهرداری‌ها بخشی از محل کمک‌های دولتی بوده است، ادامه داد: بخشی از محل فعالیت‌های خود شهرداری‌ها است و از محل منابع درآمدی که دارند که شامل درآمد پایدار کارخانه و کارگاهی و یا عوارضی که شهروندان پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه منابع درآمدی پایدار مهمترین نقطه اتکا شهرداری‌ها برای بودجه خودشان است، افزود: یکی از عمده‌ترین انتقادات وارد آمده این است که هر شهرداری به اقتضای شخص شهردار یک نوع سبک مدیریتی در پیش می‌گیرد و بعد از تغییر شهردارها کل هدف‌گذاری‌های آن شهرداری تغییر می‌کند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در بحث درآمدهای پایدار یک شیب عمل مناسب و مستمر در شهرداری‌ها وجود ندارد، اضافه کرد: طی سنوات گذشته اقدامات و حرکات موردی انجام شده برای ایجاد منابع ولی استمرار نداشته، برخی برنامه‌هایی را اجرا کردند که بدون آسیب‌شناسی بوده و بعضی هم شاید جنبه ظاهری داشته است.

صفری تصریح کرد: برنامه‌ای که داریم این است که در بحث درآمد پایدار ایجاد هیأت‌های سرمایه‌گذاری عالی در شهرداری‌ها است.

وی با بیان اینکه بازدید و بررسی میدانی طرح‌ها و پروژه‌های شهرداری در حال اقدام است، یادآور شد: به صورت میدانی وقتی بررسی شود، نواقص ایرادات مهمی که در طرح ممکن است وجود داشته باشد، لحاظ می‌شود و اگر نیروی متخصصی هم در تیم باشد در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کارگروه تسهیلات شهرداری‌ها در استانداری مستقر است، ادامه داد: برنامه‌ای که به این کارگروه واصل می‌شود با دید سخت‌گیرانه و کارشناسی مورد تحلیل قرار می‌گیرد و هر طرحی که از طرف شهردای‌ها ابلاغ شود به راحتی مصوبه کارگروه را نخواهد گرفت.

صفری با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی الزام به دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری‌ها دارند، افزود: در برخی موارد تفاهم‌هایی انجام می‌شود و مطالبات معوق می‌ماند و در مدتی تحقق بودجه شهرداری‌ها را معطل نگه می‌دارند.

وی با بیان اینکه تا حدود آماری که از شهرداری‌ها گرفتیم ۳۰۰ میلیارد تومان شهرداری‌های استان از دستگاه‌های اجرایی مطالبات دارند، اضافه کرد: مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان کل بودجه شهرداری‌های استان بوده که ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات دارند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی گفت: اگر این مطالبات محقق شود فعالیت‌های زیادی را از شهرداری‌ها می‌توانیم شاهد باشیم ولی بنا به دلایلی این موضوع مغفول مانده است.

صفری با بیان اینکه در بحث شفاف‌سازی و تقویت اعتماد عمومی شهرداری‌ها ما اعتقاد داریم پایه و اساس تحول و توسعه کسب اعتماد عمومی است، تصریح کرد: رئیس جمهور در موارد متعدد بر این موضوع تأکید داشتند و استاندار هم در جلسه با مدیران بر این موضوع تأکید داشتند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین روش‌های کسب اعتماد عمومی در سطح مدیریت شهری شفاف‌سازی عملکرد و انجام اقدامات اعتمادساز در حوزه شهری است، یادآور شد: برای ساز و کار نظارتی و شفاف‌سازی قانون در ماده ۷۱ شهرداری‌ها مکلف شدند هر شش ماه گزارش جامعی از درآمد و هزینه خود در اختیار عموم مردم برسانند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شهرداری‌ها مکلفند هر شش ماه کلیه عملیات انجام شده فعالیت عمرانی، خدماتی و اجتماعی را به اطلاع مردم برسانند، خاطرنشان کرد: در برخی موارد به صورت موردی در موارد خاصی این اقدامات انجام می‌شود و به صورت مستمر آن را شاهد نیستیم.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه