رزمایش بزرگ ناتو در گرجستان در تقابل با رزمایش وستوک روسیه

ناتو در تقابل با روسیه یک رزمایش چند ملیتی را در گرجستان با حضور هزاران نظامی و چندین کشور متحد برگزار کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، منابع رسانه‌ای از برگزاری رزمایش چند ملیتی با میزبانی گرجستان و مشارکت چند کشور و فرماندهی آمریکا در قاره اروپا خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «نیوزآرمنیا» به نقل از «گرجستان آنلاین» رزمایش چند ملیتی «شریک شایسته ۲۰۲۲» در گرجستان به طور رسمی از امروز سه شنبه آغاز شد.

در مراسم افتتاحیه، نمایندگان وزارت دفاع، وابستگان نظامی کشورهای شرکت کننده در این رزمایش و همچنین نمایندگان ناتو و ناظر اتحادیه اروپا حضور داشتند .این ششمین بار است که گرجستان میزبان رزمایش نظامی چند ملیتی «شریک شایسته ۲۰۲۲» است.

این رزمایش توسط فرماندهی شرقی نیروهای گرجستان، فرماندهی اروپا و آفریقای آمریکا با حمایت ناتو رهبری می‌شود. آنطور که اعلام شده هدف از برگزاری این رزمایش  بهبود آمادگی و قابلیت همکاری بین نظامیان گرجستان، ایالات متحده، شرکای منطقه‌ای و کشورهای متحد برای تضمین یک محیط باثبات و امن در  دریای سیاه است.

 امسال برای نخستین بار نمایندگانی از نیروهای مسلح ژاپن و سوئد  در این رزمایش حاضر هستند. بیش از ۲۴۰۰ نظامی در این رزمایش چند ملیتی با مشارکت گرجستان، آمریکا، بلغارستان، رومانی،مولداوی، یونان، انگلیس، ترکیه، اسلواکی، نروژ، مجارستان، لیتوانی، جمهوری آذربایجان، آلمان، بوسنی و هرزگوین، استونی، لهستان، ژاپن، لیتوانی و تیپ چند ملیتی لهستان-اوکراین و نیروهای مسلح سوئد حضور دارند.

این در حالی است که در جبهه مقابل روسیه نیز قصد برگزاری رزمایش بزرگی را در شرق روسیه دارد. روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که رزمایش‌های جنگی گسترده‌ای را در شرق این کشور برگزار می‌کند که در آن نیروهای نظامی چین در گامی به نشانه روابط نظامی نزدیک‌تر بین مسکو و پکن شرکت خواهند کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه  اعلام کرد که رزمایش «وستوک ۲۰۲۲» از ۱ تا ۷ سپتامبر (دهم تا شانزده شهریور) در بخش‌های مختلف  خاور دور روسیه و دریای ژاپن برگزار می‌شود و بیش از ۵۰۰۰۰ نظامی، ۱۴۰ فروند هواپیمای نظامی و ۶۰ فروند رزمناو  شرکت دارند.

در این رزمایش نظامیانی از چین، هند، لائوس، مغولستان، نیکاراگوئه و سوریه حضور خواهند شد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که یگان‌هایی از نیروهای هوابرد روسیه، بمب افکن‌های دوربرد و هواپیماهای لجستکی نظامی به همراه سایر نیروها در این رزمایش شرکت خواهند کرد. قرار است به عنوان بخشی از این رزمایش، نیروی دریایی روسیه و چین در «دریای ژاپن» تمرین‌هایی را برای محافظت از ارتباطات دریایی و  مناطق اقتصادی دریایی برگزار کنند.

این رزمایش‌ها منعکس کننده روابط دفاعی فزاینده بین مسکو و پکن است که از زمان  حمله روسیه به اوکراین تقویت شده است. این دو کشور در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از رزمایش‌های مشترک دریایی و گشت‌زنی بمب‌افکن‌های دوربرد بر فراز دریای ژاپن و دریای چین شرقی برگزار کرده‌اند. سال گذشته، نیروهای روسیه برای اولین بار برای یک رزمایش مشترک در خاک چین مستقر شدند.

انتهای پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه