رئیس جمهور عراق موضع سید «مقتدی الصدر» را شجاعانه خواند

رئیس جمهور عراق موضع رهبر جریان صدر برای پایان دادن به حوادث این کشور را موضعی مسئولانه و شجاعانه خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به تحولات این روزهای کشورش واکنش نشان داد و از موضع سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر تمجید کرد.

وی گفت: «حوادث روز گذشته قلب تمام عراقی‌ها را به درد آورد و باید اذعان کنیم که نظام سیاسی و نهادهای قانونی نتوانستند از وقوع این حوادث جلوگیری کنند.»

صالح گفت: «موضع سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر برای متوقف کردن حوادث خشونت بار، موضعی شجاعانه، مسئولانه و علاقه‌ به وطن بود و شایسته است که از این موضع صدر برای خروج کشور از بحران سیاسی کنونی از طریق راهکارهای مسئولانه ضامن تحقق خواسته‌های مردمی، بهره برد.»

طبق گزارش خبرگزاری عراق(واع) صالح گفت: «پایان حوادث خشونت‌بار، درگیری‌ها و تیراندازی‌ها امری ضروری و مهم است تا از ریخته شدن خون مردم عراق جلوگیری شود اما این به معنای پایان بحران سیاسی که از چند ماه پیش در کشور پدیدار شده، نیست... آنچه ما دیدیم یک بحران لحظه‌ای صرف نیست بلکه بحرانی ریشه‌دار و مرتبط با نظام حکومتی و ناتوانی آن است».

صالح افزود: انتخابات (پارلمانی) اخیر خواسته‌های شهروندان را محقق نکرد و با بسیاری از چالش‌ها مواجه شد.

بنابر گزارش شبکه المیادین، رئیس جمهور عراق تصریح کرد که انتخابات به خودی خود هدف نیست بلکه یک وسیله و روند مسالمت‌آمیز برای تضمین مشارکت گسترده عراقی‌ها در انتخاب مجدد گزینه‌هایشان است.

وی همچنین گفت که برگزاری انتخابات مجدد و زودهنگام مطابق با توافق ملی، راهکاری برای خروج از این بحران خفه‌کننده به جای کشمکش سیاسی، درگیری و نزاع است.

صالح همچنین نظام سهمیه‌بندی در انتخابات را مشکلی بزرگ و مانعی بر سر راه رسیدن به یک حکومت خردمندانه خواند و گفت: سهمیه‌بندی مهم‌ترین علت خونریزی‌ها در کشور است و باعث عمیق‌تر شدن فقدان هویت ملی جامع به نفع هویت‌های فرعی شده است.

صالح همچنین خواستار شروع اصلاحات قانون اساسی در دوره آینده از طریق سازوکارهای قانونی شد.

وی گفت که بحران بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان نیز موضوع غیرقابل قبول دیگری است که هزینه‌های زیادی برای کشور داشته است و آغاز گفت‌وگوی جدی بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان و ارائه راهکارهای ریشه‌ای دائمی ضروری است.

رئیس جمهور عراق همچنین از برادران کمیته شیعیان موسوم به «چارچوب هماهنگی» خواست تا برای رفع کدورت با سید مقتدی الصدر تماس برقرار کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه