مانعی به‌نام سرپناه/ تامین مسکن عمده‌ترین مشکل جوانان برای ازدواج!

دولت سیزدهم تامین مسکن را یکی از شعارهای اصلی خودش قرار داد و رئیس جمهور با وعده ساخت چهار میلیون مسکن در عمر چهار ساله دولت تامین مسکن را تکلیف کرد، اما اکنون با گذشت یک سال از عمر دولت تازه شاهد کلنگ‌زنی یا در برخی شهرستان‌های فارس در حال تامین زمین هستیم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شیراز، "شیراز، چهارمین شهر گران ایران در حوزه مسکن!" همین یک جمله کافیست تا امروز از مسکن به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم یاد شود.

سرپناهی که متاسفانه این روزها یکی از بزرگ‌ترین موانع ازدواج جوانان و تشکیل خانواده محسوب می‌شود و در شرایطی که تاکید بر جوانی جمعیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و ازدواج و فرزندآوری از اولویت‌های کشور است، اما هزینه‌های سرسام‌آور تامین مسکن سد راه جمعیت بالایی از جامعه به‌ویژه جوانان شده است.

رهن و اجاره‌های بالا و سرسام‌آور نیز در نوع خود عاملی برای ممانعت از ازدواج و تشکیل خانواده و سپس فرزندآوری تلقی می‌شود که در پی آن مشکلات بسیاری گریبانگیر جامعه خواهد شد.

نهضت ملی مسکن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم کورسوی امید را در دل مردمی که از ۸ سال دولت دوازدهم خیری در حوزه مسکن ندیده بودند روشن کرد تا دل را به دریا زده و در مسیر این نهضت قرار گرفته و برای رویایی که قرار است به واقعیت تبدیل شود، تلاش کنند.

رئیس جمهور در ابتدای شروع به کار قول ساخت چهار میلیون واحد مسکن در کشور را داد که در این میان سهم استان فارس ۲۵۰۰۰ واحد شد.

اتفاقی که بعد از گذشت یک سال از عمر دولت هنوز به طور ملموس شاهد رخ دادنش نبوده‌ایم و همین عامل شاید دلیلی بر عدم اقبال مردم فارس جهت ثبت‌نام در این طرح باشد.

به گفته رئیس قرارگاه مسکن استان فارس، تا پایان هفته گذشته تعداد ۴۱۲ هزار نفر در استان فارس، در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که پس از پایش، ۱۳۵ هزار نفر واجد شرایط شناسایی شده و از این تعداد ۷۸ هزار نفر ساکن شیراز هستند.

ناصر شمس به آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد گفت: برای این ۱۳۵ هزار نفر حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار زمین تامین شده است و در حال حاضر مشکلی از بابت زمین نداریم‌.

این در حالی است که مدیرکل راه و شهرسازی فارس از کمبود زمین در صدرا سخن می‌گوید و از مردم می‌خواد برای اینکه سریع‌تر صاحب‌خانه شوند از صدرا خارج شده و در زمین‌هایی که در شیراز جانمایی شده است، بپیوندند.

اما آنچه قابل ذکر است اینکه زمین‌هایی که در شیراز برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده از نقاط ضعیف و محروم است و طبیعتا اقبال چندانی برای ساکن شدن در آنجا وجود ندارد!

شمس در ادامه گفت: از لحاظ انعقاد قرارداد نیز تا کنون برای ۳۲ هزار واحد پیمانکار مشخص و قرارداد منعقد شده است و ۱۳ هزار واحد در مرحله انجام فنداسیون است.

وی با اشاره بر اینکه فارس در کشور جایگاه مناسبی دارد تاکید کرد: با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم و باید برای رسیدن به آن نقطه تلاش‌ها را افزیش دهیم.

این در حالی است که استاندار فارس در برخی جلسات نسبت به روند پیشرفت نهضت ملی مسکن گلایه کرده و روند استان فارس را نسبت به برخی استان‌های کشور کند خوانده است.

رئیس قرارگاه مسکن در پاسخ به برخی شایعات پیرامون درخواست پرداخت قسط ۷۰ میلیون تومانی گفت: تا کنون تنها ۴۰ میلیون تومان جهت آغاز پروژه و افتتاح حساب از متقاضیان دریافت شده است و قسط دوم احتمال پس از انجام برخی از مراحل ساخت دریافت می‌شود و قسط سوم نیز تقریبا در مراحل پایانی ساخت دریافت خواهد شد.

وی از ادغام پروژه‌های مسکن اقدام ملی که مربوط به دولت قبل بود با نهضت ملی مسکن خبر داد و افزود: دولت قبل تعهد ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن را در اخرین سال فعالیت خود در فارس بر عهده داشت که ناتمام ماند و اکنون در پروژه نهضت ملی ادغام شده است.

شمس با اشاره به اینکه شروع اقساط وام مسکن پس از بهره‌برداری از واحدها خواهد بود، اظهار کرد: به محض اماده شدن زیرساخت‌ها پروژه به نام افراد شده و بر اساس تعداد خواب، متراژ، طبقه و موقعیت مبلغ اقساط تعیین می‌شود.

کمبود شدید زمین در صدرا برای ساخت نهضت مسکن!

مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز در گفتگو با آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از تامین سه هزار و ۳۰۰ هکتار زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن در استان فارس خبر داد و گفت: بیش از ۲ هزار هکتار از زمین‌ها تمامی مراحل قانونی خود را طی کرده و وارد فاز اجرایی شده است و هزار و ۳۰۰ هکتار نیز در حال دریافت مجوز های قانونی از جمله مجوز شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است که به زودی وارد فاز اجرایی می شود.

محمودرضا طالبان افزود: تاکنون در شهر جدید صدرا زمین برای ۱۸ هزار نفر تامین شده و عملیات اجرایی نیز آغاز شده و دارای پیشرفت فیزیکی بین ۵ تا ۳۰ درصد است، همچنین در شهر شیراز نیز تعدادی زمین در کمیل آباد، سلطان آباد، وزیرآباد و سید صفری جانمایی شده و با توجه به اینکه به نظر می رسد شهر جدید صدرا در تامین زمین برای ۷۲ هزار نفر متقاضی به شدت با کمبود مواجه است به همین علت با فراخوانی از متقاضیان نهضت ملی مسکن صدرا خواسته شد که در صورت رضایت، شهر مورد نظر خود را از صدرا به شیراز تغییر دهند.

متقاضیان مسکن خارج از صدرا زودتر صاحب‌خانه می‌شوند

وی تاکید کرد: از این میان حدود ۱۷ هزار نفر در این خصوص متقاضی بودند که این افراد قطعاً از متقاضیان شهر جدید صدرا زودتر صاحب واحد مسکونی خواهند شد؛ چراکه هنوز برای دیگر متقاضیان شهر جدید صدرا زمین تامین نشده است.

طالبان افزود: در مجموع در استان فارس ۱۳۷ هزار نفر ثبت نامشان به صورت قطعی تایید شده است یعنی دارای تمام شرایط واگذاری هستند که ۷۳ هزار نفر متقاضی واحد مسکونی در صدرا هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: پس از شیراز، مرودشت با حدود ۱۷ هزار متقاضی تایید نهایی شده، دومین شهر استان فارس از نظر تعداد متقاضی است.

وی اذعان کرد: قسط اول نهضت ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان و قسط دوم آن ۶۰ میلیون تومان خواهد بود و سایر اقساط متعاقباً اعلام خواهد شد.

طالبان خاطرنشان کرد: طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در هم ادغام شدند و به صورت واحد تبدیل به طرح نهضت ملی مسکن شده‌اند که هم اکنون در تمام شهرستان ها و شهرهای استان عملیات اجرایی آنها آغاز شده و ماهانه بیش از هزار واحد توسط بنیاد مسکن در سطح استان پروانه ساخت اخذ می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، اگر بنا باشد در هر سال یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود، اکنون که یک سال از عمر دولت گذشته و مسکنی در فارس ساخته نشده است و فاصله استان فارس تا تحقق ساخت ۲۵ هزار واحد طی ۴ سال بسیار زیاد است؛ لذا تلاش‌ها باید برای جبران فرصت از دست رفته سال اول افزایش یابد تا در سال دوم دولت تعداد بیشتری مسکن ساخته شود؛ چراکه اگر مردم نتیجه کار را مشاهده کنند و از کیفیت نیز آسوده‌خاطر شوند قطعا نسبت به ثبت‌نام در این طرح اقبال بیشتری نشان خواهند داد و کارنامه دولت نیز درخشان‌تر خواهد شد‌.

انتهای پیام/ن

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه