ماندگاری علم مستلزم عمل به آن است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در مراسم بزرگداشت و تجلیل از اساتید و محققان استان گفت: ماندگاری علم مستلزم عمل به آن است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم تجلیل از مفاخر و فرهیختگان علمی، فرهنگی و ورزشی استان قزوین که به مناسبت روز قزوین برگزار شد، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام (ص) در خصوص اهمیت و ماندگاری علم فرمودند اگر می‌خواهید علم ماندگاری پیدا کرده و تثبیت شود باید به آن عمل کنید و عمل کردن به علم رمز ماندگاری آن است.

وی ادامه داد: در روایات داریم هر کس به آنچه می‌داند عمل کند خداوند دانش مواردی را که نمی‌داند به او عنایت می‌کند و برای او درهای بسته باز می‌شود و سؤال‌های بی‌جواب پاسخ پیدا می‌کنند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: از این احادیث و روایات می‌توانیم بفهمیم چقدر ضرورت دارد که دانشگاه ما با صنعت تعامل جدی داشته باشد، دانشجوی ما پای کار صنعت باشد، دانشجوی کشاورزی ما در زمین کشاورزی و در مزرعه حاضر شود، نه اینکه صرفاً در کلاس درس بنشیند، این‌ها به معنای عمل کردن به علم است، نتیجه‌اش هم این است که چنین فردی به آنچه که نمی‌داند می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در اهمیت فرهیختگی و فرهیختگان آنقدر ما سرمایه‌های معنوی داریم که تماشایی است، یکی از مهمترین کتب ما یعنی اصول کافی که جزو کتب اربعه است با عقل و علم شروع شده است، سپس وارد مقوله‌های دیگر می‌شود و این نشان دهنده جایگاه والای علم در دین است.

وی تصریح کرد: اولین آیات قرآن کریم که نازل شد، همه ما را به تفکر و اندیشه فرو برد، شیعه و سنی بدون اختلاف به این معتقدند که اولین آیات نازل شده قرآن، آیات اول سوره مبارکه علق است درباره اهمیت تفکر و اندیشه است و این مهم در شرایطی رقم خورد که در تمام جزیره‌العرب 17 نفر باسواد وجود داشت، در میان آنان 12 نفر بودند که فقط می‌توانستند بخوانند، 5 نفر هم می‌توانستند بخوانند و هم می‌توانستند بنویسند و در چنین محیطی قرآن نازل شده و اولین کلماتش راجع به خواندن و تفکر کردن بود.

وی افزود: خداوند در آیات ابتدایی سوره علق می‌فرماید «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ، کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَى»، جزء جزء این کلمات سرشار از تفکر، اندیشه و تعمق است، نخستین نکته‌ای که خدا پس از آفرینش انسان بیان می‌کند ربّ اکرم است، این واژه برای ما آشناست، چون خداوند راجع به ما نیز گفته است «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»، خداوند قرآن کریم را در مدرسه انسانیت و کتاب درسی معرفی کرد، یعنی پس از شکل‌گیری دانشگاه انسانیت، دانشجویش انسان، معلمش خدا و کتاب درسی‌اش قرآن شد، موضوع این دانشگاه و درس هم کرامت انسانی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: واژه‌های تفکر و تدبر بسیار در قرآن هستند و ما را تشویق به این معنا می‌کنند، رهبر معظم انقلاب که به قزوین تشریف آورده بودند فرمودند اگر من بخواهم اسامی بزرگان این شهر را بیان کنم دو الی سه ساعت فقط برای بیان اسامی زمان لازم است، این افتخار بزرگی برای فرهیختگان و پیشینه فرهیختگی قزوین است و باید آن را قدر بدانیم.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه