احتمال تسریع روند مذاکرات امنیتی آنکارا و دمشق

چند دیپلمات عربی در آنکارا به یک روزنامه دولتی سوریه خبر دادند که به احتمال زیاد روند مذاکرات امنیتی دمشق و آنکارا در آینده نزدیک تسریع شود.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، چند دیپلمات عربی در آنکارا در گفت‌وگو با روزنامه سوری «الوطن» اظهار داشتند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه حداقل در آینده نزدیک دیگر امکان حل یکی از مهم‌ترین مشکلات داخلی این کشور یعنی مسئله آوارگان سوری را بدون همگرایی با دمشق نخواهد داشت.

بنابر گزارش امروز (چهارشنبه) روزنامه الوطن، منابع مذکور در این باره گفتند که گزینه آنکارا برای حمله نظامی تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه، اگرچه همچنان در نهادهای نظامی ترکیه مطرح است؛ اما بهای بالایی برای ترکیه دارد و به احتمالا زیاد دولت اردوغان پیش از انتخابات برای حل مشکلات امنیت مرزها و مسئله آوارگان به سمت دمشق متمایل شود زیرا خلاص شدن از بند مسئله آوارگان به هر قیمتی که شده، دغدغه‌ای حیاتی جلب نظر و کسب رأی مخالفان حضور آوارگان در ترکیه است.

این دیپلمات‌ها که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده، اضافه کردند که آنکارا امیدوار است روسیه به دور از میدان نبرد در این زمینه به میانجیگری بپردازد.

این منابع همچنین احتمال دادند که روند مذاکرات امنیتی سوریه و ترکیه در آینده نزدیک برای «تفاهم» سرعت پیدا کند.

به گفته این دیپلمات‌ها، «ریاست‌جمهوری سوریه به اردوغان که همواره بدون دادن امتیازاتی بنیادین به دنبال کسب امتیاز است، اعتماد ندارد؛ اما افتادن اردوغان در چنگال انتخابات داخلی مانور آماده‌سازی افکار عمومی در ترکیه برای آشتی با دمشق را به او تحمیل کرده است.»

منابع یادشده همچنین با اشاره به اینکه اخیرا در رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش‌هایی از زبان برخی مقامات درباره خواسته‌های دمشق از آنکارا و خواسته‌های ترکیه از سوریه به عنوان گام اول عادی‌سازی روابط دو طرف منتشر شده است، اضافه کردند در مقطع کنونی به نفع دولت اردوغان است که همچون روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس سیاست بازی در قبال سوریه در پیش بگیرد و روند مذاکرات امنیتی با دمشق را به فرایند گفت‌و‌گوهای سیاسی تبدیل کند.

روزنامه الوطن همچنین اشاره کرد که یک منبع کُرد نزدیک به شبه‌نظامیان «قسد» به‌تازگی فاش کرده که با فشارهای آمریکا، این شبه‌نظامیان از تحویل مناطق تحت‌کنترل خود در شمال و شمال شرق سوریه را که گروهی از نظامیان آمریکایی نیز در آنجا مستقر هستند، به دولت سوریه و دستگاه‌های امنیتی خودداری می‌کنند.

این رسانه‌ سوری به نقل از یک وبگاه کردی‌ اضافه کرد که روسیه در تلاش است تا قسد را وادار به تحویل مناطق مذکور کند؛ اما آمریکایی‌ها این اقدام را رد می‌کنند.

این گزارش در حالی منتشر شد که «ویدانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با گزارش‌ها درباره برداشته شدن گام‌هایی از سوی آنکارا برای ازسرگیری روابط با دمشق، موضع کشورش در قبال عادی سازی روابط ترکیه و دیگر کشورها با سوریه را اعلام کرد.

 معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: «هدف ایالات متحده تقویت روابط دیپلماتیک با نظام اسد نیست و ما از سایر کشورها برای عادی سازی روابط با دمشق حمایت نمی‌کنیم.»

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در حالی درباره احتمال بهبود روابط آنکارا و دمشق افزایش پیدا کرده است که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اخیرا به‌صراحت اعلام کرد که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور و سوریه با یکدیگر ارتباط دارند.

وزیر خارجه ترکیه در نشست اخیر جنبش غیرمتعهدها نیز خبر داده بود که دیدار کوتاهی با «فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه داشته است.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از چاووش اوغلو نوشته بود: «ما باید به نوعی، بین معارضان و نظام سوریه مصالحه برقرار کنیم. در غیر این صورت، صلح دائمی [در این کشور] وجود نخواهد داشت.»

انتهای پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه