فرصت طلائی برای رشد صادرات محصولات کشاورزی فارس با شروع‌به‌کار پایانه صادراتی فسا

با راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی مسیر رشد تولید و رونق اقتصادی هموار و تسریع می‌شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شیراز، هموار شدن‌ مسیر صادرات تولیدات باغی و زراعی در قالب راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی برای اولین  بار در شهرستان فسا کلید خورده است.

پایانه‌ ای که با راه اندازی آن، محصولات کشاورزی استان فارس هوشمند و محصولات آنان در بانک اطلاعاتی ثبت و همچنین سبب ساز رونق اقتصادی، اشتغال جوانان و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی می شود. 

وجود یک پایانه صادرات محصولات کشاورزی در فارس باعث راه اندازی نمایشگاههای مختلف در حوزه صادرات در این حوزه و تخصصی شدن محصولات حاصل از دسترنج کشاورزانی می شود که سالها عایدی شان با وجود دلالان این حوزه چپاول و یا از سر اجبار پیش فروش می شده است. 

بدون شک راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی مسیر رشد تولید و رونق اقتصادی را هموار و تسریع می کند. استان فارس با داشتن زمین حاصلخیر و آب و هوایی تقریبا معتدل خاستگاه انواع محصولات کشاورزی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این خطّه است.

استانی که در مناطق شمالی خود پرورش دهنده انواع محصولات زراعی و گیاهی،باغی و در جنوب آن انواع مرکبات و صیفی جات و در غرب و شرق نیز با انواع خشکبار نظیر پسته و انجیر و بادام به جهت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی منحصر به‌ فرد خواستگاه بسیاری از محصولات کشاورزی است به‌طوری‌که این استان باسطح زیر کشت انواع  مرکبات در۶۰ هزار هکتار رتبه دوم تولید مرکبات در کشور را به خود اختصاص داده است.  

شهرستان‌های فسا، جهرم، داراب، کوهچنار، شیراز، فیروزآباد، کازرون، قیر و کارزین، ممسنی، رستم، فراشبند، استهبان، خنج، مهر و لارستان از مناطق مهم تولید مرکبات در استان فارس هستند.

اما با شروع برداشت هر فصل زراعی و باغی در کنار افزایش قیمت نهاده های کشاورزی مصائب کشاورزان و باغداران فارسی برای فروش  حاصل دست رنجشان آغاز میشود، نبود مراکز تضمینی خرید محصولات زراعی و باغی زمینه جولان دلالان بر سر زمینهای زراعی و باغی را فراهم می کند.

دسترنج سالانه کشاورزان و باغداران فارسی همه ساله عاید دلالانی میشود که بی هیچ زحمتی بیشترین سود را از بازار بی سر و سامان محصولات کشاورزی استان در سایه نبود پایانه صادرات محصولات کشاورزی به جیب می زنند. 

این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان فارسی است که با راه اندازی و شروع به کار اولین پایانه صادرات محصولات کشاورزی مرتفع و موجب عدالت در بازار خرید و فروش محصولات زراعی و باغی می شود. 

اما آنچه که ما را برای تنظیم این گزارش مصمم کرد، خبر صدور مجوز راه اندازی اولین پایانه صادرات محصولات کشاورزی استان فارس در شهرستان فسا بود. 

در همین رابطه فرماندار فسا با بیان اینکه پایانه های صادراتی یک زیرساخت توسعه‌ای و از عوامل ایجاد مزیت رقابتی در تجارت خارجی استان‌ها و کشور است، اظهار کرد: حضور فعال در بازارهای جهانی مستلزم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صادراتی و رقابتی نمودن محصولات تولیدی کشور در بازارهای هدف است. 

علیرضا فیروزی با تاکید بر اینکه توسعه بازرگانی خارجی و حمل و نقل بین‌المللی، به شکل گسترده‌ای از مراکز لجستیک مانند مناطق آزاد، بنادر خشک، پایانه‌های صادراتی و… بهره می‌برد، عنوان کرد: پایانه صادراتی جدیدترین الگوی تخصصی-صادراتی و آخرین حلقه و تکمیل کننده فرآیند صادرات متکی بر مزیت رقابتی تولیدات داخلی کشورها است که با تمرکز بخشیدن به فرآیند صادرات موجب تسهیل تجارت خارجی می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی اولین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در جنوب شرق فارس یادآور شد: ایده پیگیری دریافت مجوز پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شهرستان فسا بیش از یک سال قبل شکل گرفت و پس از گفتگو با سرمایه گذار طرح و تهیه طرح توجیهی و ارائه درخواست به کارگروه توسعه صادرات استان فارس، پیگیری دریافت این مجوز عملا آغاز شد. 

طرح پایانه صادراتی محصولات کشاورزی فارس توسط سرمایه گذار در فسا شایسته تقدیر است

فیروزی گفت: در این میان، همکاری اعضای کارگروه توسعه صادرات استان فارس به ویژه استاندار  و معاون اقتصادی وی و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در طرح و تصویب طرح توجیهی ارائه شده توسط سرمایه گذار  طرح، شایسته  تقدیر است.

رئیس کارگروه اشتغال شهرستان فسا در ادامه بیان داشت: پس از ارسال صورتجلسه کارگروه توسعه صادرات فارس به سازمان توسعه تجارت ایران و طرح موضوع در کارگروه زیرساختهای صادراتی آن سازمان، موافقت اولیه با طرح احداث پایانه صادراتی فسا به عمل و در گام آخر، نماینده کارگروه نیز در بازدید از این زیرساخت صادراتی وضعیت شاخصهای مورد نیاز برای تأیید طرح در کارگروه ملی را مثبت ارزیابی کرد. 

صدور مجوز پایانه صادراتی فسا ششم شهریور کلید خورد 

فیروزی افزود: نتیجه این بازدید بار دیگر در کارگروه زیرساختهای صادراتی مطرح و اعضای این کارگروه نیز نسبت به ارائه مجوز به پایانه صادراتی شهرستان فسا حضور و مجوز یاد شده با امضای معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ ششم شهریورماه جاری امضا و به ثبت رسید.

فرماندار ویژه فسا، خاطرنشان کرد: با راه اندازی و بهره برداری از این پایانه صادراتی شاهد تحولاتی در رونق حمل و نقل از مبدأ فسا به بنادر صادراتی و از مبدأ سایر شهرستانهای همجوار تولید کننده محصولات کشاورزی به فسا به منظور انجام فرایند سورتینگ، بسته بندی، ارزیابی گمرکی و بارگیری به مقصد بنادر خواهیم بود.

او ضمن ابراز خرسندی از این موضوع اعلام کرد: این زیرساخت نه تنها در شهرستان فسا، بلکه در سراسر استان فارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که در حال حاضر تنها پایانه دارای مجوز فعالیت در استان فارس است و پس از بهره برداری میتواند به منظور صادرات محصولات کشاورزی استان فارس مورد استقبال بازرگانان سایر شهرهای استان نیز قرار گیرد.

موقعیت لجستیکی و قرار گرفتن در مجاورت فرودگاه ویژگی ممتاز پایانه صادراتی فسا 

فیروری موقعیت لجستیکی این پایانه و قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی بندرعباس و مجاورت آن با فرودگاه فسا از ویژگیهای ممتاز این طرح  دانست  و ابراز خرسندی کرد: این طرح در کمک به توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان، ارزآوری صادراتی، حذف واسطه ها در صادرات محصولات، اشتغالزایی و کمک به توسعه و رونق اقتصادی منطقه نقش بسزایی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی دفتر گمرک در این پایانه، محصولات صادراتی از فسا بصورت مستقیم و از مرزهوایی(فاصله تا فرودگاه ۱۰ کیلومتر) و یا از طریق مرز زمینی( فاصله تا بندرعباس ۴۲۰ کیلیومتر) صادر شود. 

جابجایی بیش از ۱۰۰ کانتینر و بارگیری روزانه ۲ هزار تن محصول کشاورزی در پایانه صادراتی فسا  

فرماندار ویژه فسا تاکید کرد: این پایانه صادراتی توان جابجایی بیش از ۱۰۰ کانتینر همزمان خواهد داشت و روزانه دو هزارتن انواع محصولات کشاورزی در این پایانه بارگیری و به بازارهای صادراتی ارسال می شود.

چشم انداز عملکرد پایانه صادراتی فسا روشن است

او اضافه کرد: با اطلاع واثقی که از توان علمی و عملیاتی فرهیختگان، دانش آموختگان و مردم دلسوز شهرستان فسا دارم، چشم انداز عملکرد این زیرساخت را در آینده نه چندان دور بسیار روشن میدانم و امیدوارم با تلاشهای نماینده ساعی شهرستان فسا، استقرار دفتر نمایندگی گمرک در این شهرستان نیز تحقق پیدا کند. 

لزوم‌آموزش های ویژه به بهره برداران بخش کشاورزی فارس برای جلوگیری از ضایعات محصولات

فیروزی با اذعان بر اینکه در کنار موارد یاد شده ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات به منظور قبول تکلیف روند بازاریابی و فروش محصولات صادراتی فسا از اقدامات مهم و موثر آتی در راستای موفقیت این طرح خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فسا ضمن ارائه آموزشهای لازم به کشاورزان تولیدکننده محصولات صادراتی، در استفاده از میزان استاندارد سموم کشاورزی و پرهیز از خروج از استانداردهای مورد تایید بازارهای هدف صادراتی، به موفقیت صادرات این محصولات و جلوگیری از برگشت دادن آن به علت وجود مقادیر غیرقابل پذیرش سموم کشاورزی در محصولات صادراتی استان کمک کنند. 

وی افزود: این اقدام علاوه بر تأمین امنیت غذایی مردم استان فارس و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، از هدررفت سرمایه های کشاورزان به واسطه بازگشت کالاهای فسادپذیر کشاورزی از مرزها جلوگیری می کند. 

ضرورت شناسایی ذائقه مصرف کنندگان خارجی

فرماندار ویژه فسا عنوان کرد: قطعا این گام آغازین، در صورت مدیریت هوشمند و دوراندیش، در سالهای آینده باعث توسعه اقتصادی در مسیر تکمیل زنجیره صادرات از تولید محصولات کشاورزی تا بسته بندی منطبق با استانداردهای جهانی و ذائقه مصرف کنندگان خارجی و همچنین بهبود شرایط حمل این محصولات با استفاده از کانتینرهای یخچالدار میشود و علاوه بر این ضرورت خواهد داشت تا صنعت بیمه نیز به منظور پوشش ریسک صادرکنندگان در این شهرستان تقویت شود.

فیروزی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که امید است مدیران این طرح در نظر داشته باشند، آموزش مستمر کارکنان و صادرکنندگان خواهد بود، هرچه در هر مجموعه سطح دانش و آگاهی ذینفعان و مجریان افزایش یابد، امکان بروز خطا و مواجهه با زیانهای غیرقابل اجتناب در مسیر تجارت خارجی کاهش پیدا می کند. 

وی در خاتمه ضمن آرزوی سربلندی و موفقیت مجریان این طرح بزرگ ملی و توسعه اقتصادی شهرستان فسا، ابراز کرد: جا دارد از تلاشها و حمایتهای دکتر حجت الله فیروزی نماینده مردم شریف فسا در مجلس شورای اسلامی و همچنین  سرکار خانم ناهید دشتدار معاون محترم دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت کشور که از همشهریان فسایی شاغل در این سازمان هستند و کمک زیادی در  به ثمر نشستن این طرح داشتند قدردانی نمایم.

سرمایه گذار پایانه صادراتی فسا: اشتغال مستقیم ۱۰۰ نفر با راه اندازی فاز نخست این پایانه

در ادامه محمد مهدی ضیایی پور، یکی از دو سرمایه گذار شرکت پایانه محصولات کشاورزی فارس در فسا گفت: این پایانه صادراتی و گلخانه در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار  ساخته شده و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است. 

ضیایی پور ادامه داد: در صورت تامین ارز و رفع موانع زیربنایی ، مرحله‌ نخست این طرح  ماه آینده به بهره‌ برداری می‌رسد. 

مدیر عامل شرکت زرین کشت برتر لوتوس با یادآوری اینکه مجوز احداث مجتمع  گلخانه ای فسا در آذر ماه سال  ۹۸ واگذار شده، اعلام کرد: پس از چندین سال سرمایه گذاران طرح گلخانه ای فسا در یک تصمیم مشترک از این مجتمع بصورت زنجیره تولید فعالیت اقتصادی شروع کردند. 

وی افزود: در حال حاضر  این مجتمع در قالب ۸ هکتار گلخانه، یک واحد سورتینگ ۵ هزار متری، بسته بندی میوه ، سبزیجات و خشکبار و یک سردخانه ۱۰ هزار تنی است. 

ضیایی پور با ذکر این نکته که این سرد خانه هم اکنون دارای ۶۰ درصد پیشرفت است، ابراز کرد: واحد سورتینگ ،بسته بندی ،واحدهای آموزشی و اداری  با۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی و گلخانه ها نیز به بهره برداری رسیده است.

مدیر عامل شرکت زرین کشت برتر لوتوس از اشتغال مستقیم ۱۰۰ نفر در این مجتمع خبر داد و گفت:  با آغاز به کار واحد سورتینگ نیز در فاز اول نزدیک به ۳۰۰ نفر بصورت مستقیم شاغل می شوند. 

او تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکتهای دیگری نیز در امر صادرات در فارس فعالیت داشتند، اما با اهلیت سنجی وزارت صمت و بازدید کارشناسان این وزارتخانه با برآورد دقیق همه حوزه ها پس از اتمام بررسی های لازم و ارائه نظریات خود، پس از حضور مجدد کارشناسان وزارت صمت از این مجتمع خوشبختانه این پایانه ششم شهریور سالجاری  توسط معاون وزیر صمت مجوز گرفت.

شریک تجاری پایانه صادراتی محصولات کشاورزی فارس در فسا با اعلام اینکه زیر ساختهای مربوط به پایانه صادراتی شهرستان فسا تا حدود زیادی آماده شده، ادامه داد: در حال حاضر منتظریم تاکارشناسان مجددا اعلام کنند که این پایانه  نیازمند چه زیرساختهای دیگری است تا رسما فعالیت خود را  آغاز کند. 

وی خاطرنشان ساخت:  با شروع فعالیت این پایانه حدود ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم مشغول به کار می شوند.

ضیایی پور مساحت این  پایانه را در مجموع  در زمینی به مساحت  ۵۰ هکتار عنوان کرد و گفت:  حدود  ۷ هکتار ازاین مجموعه ۵۰ هکتاری برای پایانه و مابقی برای احداث گلخانه و سورتینگ اختصاص یافته است. 

به گفته مدیر عامل شرکت زرین کشت برتر لوتوس این پروژه تنها دو نفر سرمایه گذار دارد که با هدف رونق تولید و اشتغال پا به عرصه اقتصادی گذاشته است. 

قرارگیری فسا در مرکز تولیدات کشاورزی فارس و استفاده از تولیدات شهرستانهای همجوار در مسیر رونق پایانه صادراتی 

او با تاکید بر قرارگیری و  موقعیت بسیار خوب این پایانه در استان فارس (فسا) افزود: با توجه به اینکه این پایانه در مرکز قرار گرفته و تا شهر جهرم که قطب تولید خرما، لیموترش و لیمو شیرین به شمار میرود، تنها ۶۵ کیلومتر فاصله دارد، یادآور شد: فاصله ۸۵ کیلومتری این پایانه تا شهرستان داراب که قطب تولید مرکبات فارس است نیز بر ظرفیت خوب این پایانه در جذب تولیدات این شهرستان می افزاید.

وی همچنین از فاصله ۷۰ کیلومتری ای پایانه تا مرکز تولید بزرگترین انجیرستان دیم جهان در استهبان خبر داد و گفت: استفاده بهینه و جذب تولیدات انجیر و خشکبار این شهرستان تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی فارس و‌همچنین خرید منصفانه تولیدات باغداران می شود.

ضیایی پور همچنین به ظرفیتهای بی نظیر استان فارس در تولیدات پسته نیز گریزی زد و خاطرنشان ساخت: فاصله ۷۰ کیلومتری فسا با سروستان که در حال تبدیل شدن به قطب پسته فارس است نیز از دیگر مزیت های نزدیکی این پایانه به تولیدات این شهرستان است.

وی در خاتمه گفت: نزدیکی به این مراکز تولید مزید بر علت شد تا این پایانه در فسا احداث شود.
  
شهرستان فسا با جمعیت ۲۲۰ هزار نفر  با ۴ نقطه شهری و ۴بخش سومین شهرستان  پرجمعیت استان فارس است.

گزارش از: آمنه سپهر

انتهای پیام/ن

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه