بانک‌ها به نرخ مصوب سود سپرده‌ها پایبند باشند

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ضمن تاکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها در پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده‌ها از معرفی مدیران متخلف به هیات انتظامی بانک‌ها خبر داد.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی، بخش‌نامه‌ای به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد، مبنی بر اینکه بانک‌ها به نرخ مصوب سود سپرده‌ها پایبند باشند و افراد متخلف به هیات انتظامی بانک‌ها معرفی می‌شوند.

در این بخشنامه آمده است، پیرو بخشنامه موضوع ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار درباره سقف نرخ‌های‌سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، به رغم تأکیدات مکرر بانک مرکزی مبنی بر لزوم رعایت مفاد بخشنامه اشاره شده، حسب بازرسی‌های انجام شده و همچنین گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف، از نرخ‌های مصوب ابلاغی به شرح بخشنامه صدرالذکر تخطی می‌کنند.

لازم به ذکر است که ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ‌های سود علی الحساب یادشده بدون توجه به پیامدهای آن توسط برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری، ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور، موجبات تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را فراهم می آورد.

از این رو و متعاقب تأکیدات عمومی و یا موردی مکرر قبلی، مجدد بر لزوم رعایت دقیق و کامل ضوابط موصوف تأکید می شود و بدین وسیله ضمن ابلاغ آخرین اخطار و تذکر به بانک‌ها و موسسات اعتباری ناقض نرخ‌های سود موصوف برای رعایت مقررات یادشده، یادآوری می گردد که مسئولیت حسن اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی بر عهده هیأت مدیره و مدیران عامل محترم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌باشد و این بانک بر رعایت نرخ‌های سود سپرده، نظارت لازم را معمول و با موارد نقض آن از طریق هیئت انتظامی بانک‌ها برخورد قاطع خواهد کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه