کشف 923 کیلوگرم فرآورده خام دامی فاسد در «دهلران»

رئیس‌ دامپزشکی شهرستان دهلران گفت: در یک سال گذشته ۹۲۳ کیلوگرم فرآورده خام دامی فاسد شامل مواد لبنی، تخم مرغ، گوشت مرغ، گوشت ماهی و گوشت قرمز در این شهرستان کشف و ضبط شده است.

ایوب دارابی رئیس‌ دامپزشکی شهرستان دهلران ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در ایلام گفت: نقش و جایگاه دامپزشکی در سلامت غذایی مردم، بهداشت عمومی و همچنین حفظ و حراست از سرمایه عظیم دامی شهرستان مهم است.

وی افزود: به طور مستمر سالانه بیش از ۵۵۲۴۹۳ واحد دامی که جمعیت دام سبک بیش از ۴۰۰ هزار رأس ، دام سنگین شامل: بیش از ۱۳۰۰۰ رأس گاو و گوساله، بالغ بر ۴۶۰ رأس گاومیش، حدود ۳۵۰ نفر شتر، ۱۱ واحد پرورش آبزیان سردابی و همچنین ۶۵ واحد زنبور عسل به تعداد بیش از ۶۵۰۰ کلنی، ۲۶ واحد پرورش مرغ گوشتی و یک واحد پرورش مرغ تخمگذار تجارتی با ظرفیت ۷۰ هزار قطعه  و ... را تحت پوشش کامل خدمات و فعالیت‌های خود قرار می دهد.

رئیس‌ دامپزشکی شهرستان دهلران اضافه کرد: فعالیتهای مذکور صددرصد رایگان بوده و علیرغم تنوع و تکثر و صعوبت انجام کار در مناطق روستایی و عشایری، مراتع و مزارع به بهره برداران ارائه می شود و تمامی این فعالیتها صرفاً، با صرف هزینه از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای به انجام می رسد.

دارابی یادآور شد: از شهریور سال گذشته تاکنون پروژه های عمرانی و تملک دارایی حوزه دامپزشکی در سالجاری به صورت طرحهای مستمر و عمدتاً از نوع مایه کوبی دامها علیه بیماریهای مختلف بوده است.

وی در خصوص نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی افزود: بازدید های انجام شده از اماکن عرضه گوشت و فرآورده های خام دامی (خوراکی و رستوران و مواد لبنی، تخم مرغ و عسل، سردخانه و وسایل حمل و نقل) ۷۸۹۱ مورد بوده است.

دارابی تصریح کرد: ۹۲۳ کیلوگرم مواد ضبط و فاسد شده که شامل مواد لبنی، تخم مرغ، گوشت مرغ، گوشت ماهی و گوشت قرمز وجود داشته است.

وی بیان داشت: نظارت بر کشتار ۶۲۳۹ رأس دام سبک و سنگین و تولید ۳۳۶۴۸۱ کیلوگرم گوشت قرمز در شهرستان صورت گرفته است.

ایشان ادامه داد: تعداد ۳۴ مورد پرونده های متخلفین بهداشتی مرجوعی به مراجع قضایی داشتیم.

رئیس دامپزشکی شهرستان خاطرنشان کرد: میزان آلایش خوراکی ضبط شده به دلیل بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام ( فاسیولوز ، کیست هیداتید و . . . ) ۱۰۰۳ کبد با وزن تقریبی ۳۱۰۰ کیلو، بیش از ۴۵ مورد ضبط جزیی لاشه با وزن تقریبی ۸۰ کیلوگرم (شامل دست ، کله و ...) ۷۰۵ ریه انجام شده است.  

وی در بخش قرنطینه و نظارت بر نقل و انتقال دام و فرآورده های خام دامی افزود : نظارت بر تولید ۱۰۷۱۵۱۵ قطعه مرغ گوشتی شهرستان و صدور گواهی بهداشتی حمل به مقصد کشتارگاه همچنین نظارت بر تولید ۷۱۸ تن شیر خام  شهرستان و صدور گواهی بهداشتی حمل به مقصد مراکز جمع آوری شیر و نظارت بر تولید سالانه حدود ۷۰۰۰۰ قطعه ماهی در بخش سراب میمه صورت گرفته است.

دارابی عنوان کرد: صدور گواهی برای ۲۸۴۷ رأس دام در حوزه شهرستان جهت حمل به مقصد استانهای قم ، کردستان و . . . همچنین نظارت بر جوجه ریزی واحدهای پرورش مرغ گوشتی به تعداد ۲۰۱۴۰۰۹ قطعه جوجه یک روزه و نظارت بر ورود ۱۰۹۶۳۷۲ کیلوگرم خوراک طیور به مقصد مرغداری های شهرستان و نظارت بر ورود ۶۸۱۰۰ کیلوگرم خوراک ماهی به مقصد واحدهای پرورش آبزی همچنین نظارت بر ورود ۱۰۶۷۶۱۴ کیلوگرم کنجاله سویا از سایر استان صورت پذیرفته است.

رئیس دامپزشکی شهرستان درباره معالجات دامی انجام شده توسط مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی بیان داشت: تعداد ۲۶۸۰ مورد مراجعه به مراکز درمانی صورت گرفته که شامل معالجات گوسفند و بز ۳۶۵۶۲۴ نوبت سر ، گاو و گوساله ۱۶۷ رأس و ۳۳ مورد مربوط به معالجه سایر دامها است که در مجموع ۳۶۵۸۲۶ معالجات نوبت سر دام داشتیم.

وی درباره اقدامات پیشگیری و واکسیناسیون دامها علیه بیماریهای دامی گفت: واکسیناسیون علیه بیماریها که شامل آبله گوسفند و بز ، تب مالت ، تب برفکی ، اکتیمای واگیر ، هاری، طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR)، آنتروتوکسمی،قانقاریا، آگالاکسی و لمپی اسکین گاوی به تعداد حدود بیش از ۸۵۰ هزار نوبت سر دام صورت گرفته است.

انتهای پیام/ 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه