آمریکا موشک‌های از رده خارج به اوکراین فروخته است

منابع روسی فاش کردند، موشک‌های هوا به زمین «ای‌جی‌ام-۸۸ هارم» که آمریکا به اوکراین فروخته، کاملا از رده خارج شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، منابعی در ارتش روسیه گفتند که پس از انهدام یک فروند از موشک هوا به زمین AGM-88 HARM ساخت آمریکا در اوکراین، مشخص شده است که این موشک از رده خارج شده است.

به نوشته وبسایت عربیک دیفنس، طبق تصاویر منتشر شده از این موشک ساقط شده، اعتبار بازرسی فنی انجام شده بر روی موشک در  ۳۰ ژوئن ۱۹۹۱ به پایان رسیده که نشان می‌دهد نسخه بسیار قدیمی از این موشک به ارتش اوکراین تحویل داده شده است.

این موشک در سال ۱۹۸۳ وارد نیروی هوایی ارتش آمریکا شد و جنگنده‌های مختلفی از جمله اف-۴ فانتوم، اف-۱۸ هورنت، اف-۱۶ فالکون، پاناویا تورنادو و اف-۳۵ از آن استفاده کردند که اهمیت بالایی برای ارتش آمریکا و متحدانش داشت و در عملیات‌های نابودی رادارهای سامانه‌های موشکی زمین به هوا، رادارهای هشدار سریع و سامانه‌های توپخانه‌ای به کار می‌رود و در شرکت «ریتون» تولید می‌شود.

موشک ای جی ام-۸۸ اچ‌ای‌آرام نصب شده بر روی هواپیمای اف/ای-۱۸ هورنت

نکته قابل توجه اینکه از لحاظ فنی تاریخ انقضای موشک به پایان نرسیده است، زیرا ترکیب شیمیایی موتور پیشران موشک به دلیل ماهیت شیمیایی آن تحت تأثیر میکروب‌ها، عوامل جوی، اکسیداسیون و غیره قرار نمی‌گیرد، به خصوص اگر موشک به درستی در محفظه‌هایی به دور از رطوبت نگهداری شود. از سوی دیگر قلیایی بودن برخی ترکیبات در پیشرانه موجب محافظت آن در برابر عوامل ذکر شده می‌شود.

اما آن‌چه در طول زمان تغییر می‌کند، اجزای الکترونیکی در بخش هدایت موشک است که لازم در هر دوره بازرسی فنی و حفاظتی بر روی موشک‌ها انجام شود تا دستگاههای الکترونیکی مجددا کالیبره و تنظیم شوند یا برنامه جدیدی روی آن‌ها نصب شود. بنابراین در هر بازرسی فنی برچسبی رو موشک‌ها زده می‌شود که تاریخ آن را نشان می‌دهد. 

نکته قابل توجه در موشک‌ منهدم شده در «ای‌جی‌ام-۸۸ هارم» این است که آخرین بازرسی فنی انجام شده در پایان دهه هشتاد انجام شده که این بازرسی فنی تا ۳۰ ژوئن ۱۹۹۱ اعتبار داشته است.


موشک «ای‌جی‌ام - ۸۸ هارم» ساقط شده به دست نیروهای روسی که نشان می‌دهد این موشک از نظر بازرسی فنی فاقد اعتبار است.

از ابتدای جنگ اوکراین، آمریکا و دول غربی این کشور را عرصه آزمایش سلاح‌های خود قرار داده‌اند و سیل تشلیحات مختلف را روانه این کشور کرده‌اند.

در آخرین مورد وزارت دفاع آمریکا در تاریخ ۲۴ آگوست از یک بسته کمک‌های نظامی به اوکراین پرده برداشت. این بسته که ارزشش ۲.۹۸ میلیارد دلار اعلام شد، بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی و تسلیحاتی در نظر گرفته شده از سوی آمریکا برای اوکراین از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه تا کنون است.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد و از آن زمان کشورهای غربی با فشار تحریم‌ها علیه مسکو و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به کی‌یف به آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زده اند و همچنان به روند تشدید کمک‌های تسلیحاتی به کی یف ادامه می دهند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه