معاون استاندار: در حوزه معماری شهری هر کسی ساز خود را می‌زند

معاون فنی و عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: هیچ ضابطه‌ای برای نقاط مختلف شهر از لحاظ بافت تاریخی، مسائل اجتماعی و یا کاربری‌های مختلف تعریف نکرده‌ایم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از تبریز، جواد رحمتی  امروز در دومین اجلاس سازندگان و طراحان تبریز اظهار کرد: ساختمان‌هایی که در بافت‌های تاریخی شکل می‌گیرند، محدودیت‌های ارتفاعی و تراکمی دارند  که چالشی جدی در این حوزه است.

وی افزود: می‌توانیم طراحان را با  محیط‌های تاریخی شهر آشنا کنیم تا متناسب با بافت‌های تاریخی طراحی کنند.

معاون فنی و عمرانی استاندار تصریح کرد: در بودجه سالانه شهرداری‌ها بخشی از درآمد این نهاد از تراکم و صدور پروانه ساختمانی  پیش‌بینی شده و تعریف شهرسازی در مجموعه شهرداری در همین راستا بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه معماری شهری هر کسی ساز خود را می‌زند و نیازمند هم‌افزایی  در این حوزه هستیم و درکنار آن نظارتی در بخش‌های مختلف همچون میراث فرهنگی،   بافت تاریخی و بخش صنعتی اتفاق نیافتاده است.

بافت شهری در کنار تک‌بناها مورد توجه قرار گیرد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه در موضوع منظر شهری نباید از منظر میانی و کلان شهری غفلت کنیم گفت: اتفاقی که در نمای شهری رخ می‌دهد، صرفا در حوزه تک‌بناها است ولی مجموعه این تک‌بناها موجب ایجاد بافت شهری می‌شود.

فریدون بابایی اقدم اظهار کرد: در این خصوص طرحی را با همکاران شورا به صحن علنی بردیم به طوری که شهرداری را ملزم به ارسال نمای پروژه‌های شهری به کمیته نما می‌کند.

وی تصریح کرد: ما بیشتر درباره تک‌بناها حساس هستیم، ولی باید به بافت کلان شهری نیز توجه داشته باشیم.

بابایی اقدم با بیان اینکه سال گذشته این اجلاس با تمرکز بر کمپین نما و هویت شهری برگزار شد، گفت: در ادامه این کمپین ما سیاست‌گذاری‌هایی در حوزه نما داشتیم و از جمله آن تعرفه عوارض محلی بود که سعی کردیم ملاحظاتی در این حوزه داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع نمای شهری در تبریز، اظهار کرد: در کنار توجه به نمای شهری، نباید از بحث سازه‌ای و سایر عناصر سیمای شهری نیز غفلت کنیم.

وی افزود: در تعرفه عوارص محلی دو بند ایجاد کرده‌ایم، یکی اینکه برای انبوه سازانی که بیش از ۲۰ واحد مسکونی ایجاد می‌کنند، ۱۰ درصد کاهش مبنای محاسبه در نظر گرفتیم و اگر این اقدام در بافت حاشیه و یا فرسوده شهر  باشد،  ۲۰ درصد کاهش مبنای محاسبه در عوارض در نطر گرفته شده است به شرطی که سه هزار متر زیر بنا داشته باشد و بیش از بیست واحد ایجاد شود.

بابایی اقدم همچنین با اشاره به ساماندهی مقبره الشعرا، تصریح کرد: برهه ای بود که در مقبره ‌الشعرا مهمانان و گردشگران از تونل وحشت برای ورود به مقبره‌الشعرا عبور می‌کردند که در دوره فعلی این نازیبایی‌ها رفع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه