انجمن خیرین میراث فرهنگی به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند/ حفظ میراث فرهنگی نیازمند نهضت مردمی

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور بابیان این‌که حفظ میراث فرهنگی به نهضت مردمی نیاز دارد، گفت: انجمن خیرین میراث فرهنگی که در وزارت کشور به ثبت رسیده است، به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، علی دارابی در حاشیه بازدید از بافت تاریخی مشهد در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از عملیات مرمت و احیای بازار تاریخی فرش و بازار سرشور مشهد اظهار کرد: بازار فرش مشهد که قدمتی ۸۰۰ ساله دارد، توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و سایر نهادها ازجمله شهرداری، و فرمانداری بازسازی، مرمت و حفظ و احیا می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: تعدادی از آثار تاریخی کشف‌شده در این محدوده، در آب‌انبار موجود از عهد ناصری در قالب موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی بابیان این‌که این بازار محیط کسب‌وکار و زندگی مردم است، افزود: بخشی از بازار سرشور که مرمت‌شده بسیار زیبا و دل‌نشین شده و شرایط محیطی مناسبی پیداکرده است.

دارابی تصریح کرد: آنچه در دولت سیزدهم و مدیریت آقای مهندس ضرغامی اهمیت دارد، این است که هم از میراث فرهنگی صیانت کنیم و هم از مشکلات مردم گره‌گشایی کنیم.

وی تأکید کرد: میراث فرهنگی با توسعه همراه است و مزاحم توسعه نیست و ما این را در عمل می‌خواهیم انجام دهیم.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی بابیان این‌که در خراسان رضوی آثار تاریخی فراوان و بزرگی وجود دارد، یادآور شد: حرم مطهر رضوی در صدر همه آثار تاریخی قرار دارد و امیدواریم با همکاری تولیت آستان قدس رضوی، استانداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی بتوانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه کنیم.

دارابی در پاسخ به سؤالی درباره نقش حفظ  و احیای بازار تاریخی فرش مشهد در حفظ و احیای بناها و بافت تاریخی مشهد گفت: آثار تاریخی ما را خطر جدی ریزش تهدید می‌کند، درحالی‌که طی سال‌های گذشته با کمبود بودجه و امکانات مواجه بوده است.

وی افزود: علاوه بر این‌که خطر، زلزله و دیگر حوادث غیرمترقبه آثار تاریخی را تهدید می‌کند، اگر به آثار تاریخی رسیدگی نکنیم، تغییر کاربری غیرقانونی و غیراصولی به بافت تاریخی به‌صورت جدی آسیب می‌رساند.

معاون میراث فرهنگی کشور بر ضرورت اجرای مسئولیت اجتماعی توسط نهادها تأکید و خاطرنشان کرد: در حوزه حفظ میراث فرهنگی به نهضت مردمی نیاز است، چون مردم در بافت‌های تاریخی زندگی و کار می‌کنند، باید این دو را به ‌هم پیوند داده و یک نهضت بزرگ مردمی را راه‌اندازی کنیم.

وی اذعان کرد: در این راستا به‌زودی انجمن میراث فرهنگی که در وزارت کشور به ثبت رسیده، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که امیدواریم با کمک خیران داخل و خارج کشور حمایت‌های مادی و معنوی گسترده‌ای را برای صیانت از میراث فرهنگی همراه داشته باشیم.

دارابی بابیان این‌که اکنون در دوران پساکرونا، گردشگری یکی از پیشران‌های رشد و توسعه کشورها ازجمله ایران خواهد بود، اظهار کرد: گردشگری ایران برمدار میراث فرهنگی است و بناها و ابنیه تاریخی مورد بازدید گردشگران قرار می‎گیرد، تلاش همکاران ما بر این است که این مهم محقق شود.

 انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه