تثبیت قیام میرزا در سال ۵۷ رقم خورد

به گفته رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کاری که میرزا کوچک جنگلی می‌خواست انجام دهد تا دست بیگانه را از این کشور کوتاه کند، ۵۷ سال پس از شهادت مظلومانه او به دست یک روحانی دیگر و به دست مردم و خون صدها هزار شهید محقق شد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از رشت، حداد عادل عصر امروز در کنگره بین‌المللی میرزا کوچک جنگلی در اجلاسیه تهران در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با اشاره به تأخیر در برگزاری یکصدمین سالگشت میرزا به دلیل کرونا اظهار کرد: گیلان فرزندان بلند قامتی را در دامن خود پرورانده است، تاریخ نهضیت جنگل بسیار مفصل است. 

وی با بیان اینکه سرکوبی نهضت جنگل با کودتای انگلیسی ۱۲۹۹ ارتباط مستقیم دارد، گفت: پس از مشروطه که در ۱۲۸۵ هجری شمسی به پیروزی رسید تا کودتای ۱۲۹۹ حدود ۱۴ سال فاصله بود و در طی این مدت انگلیس‌ها خودشان در جای جای ایران یک عده را ترغیب و تقویت کردند تا مزاحمت‌هایی برای حکومت مرکزی ایجاد کنند. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه سرکوب نهضت‌های محلی و استانی را یکی از برنامه‌های انگلیس‌ها در ایران عنوان کرد و افزود: دشمنان در مقابل کسانی مانند میرزا که دست در دست بیگانه نمی‌گذاشتند ایستادند و شد آنچه که شد و میرزای جنگلی در این کشاکش‌ها به شهادت رسید. 

عادل با اشاره به شرایط اوضاع نابسامان کشور در زمان نهضت جنگل بیان کرد: میرزا یک روحانی و طلبه بود، مدرسه محمودیه در سرچشمه تهران که میرزا در آن درس خوانده هنوز مدرسه طلبگی است، اما بعد از مشروطه چشم میرزا به آفاق تازه‌ای باز شد و وظیفه خود را در نجات ملت و کشور دید. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایمان، اعتقاد، مردم دوستی و عدالت طلبی را از خصیصه‌های مهم شخصیت میرزا جنگلی دانست و گفت: حتی کسانی که او را تأیید نمی‌کنند مسحور پاکی و بزرگی و اخلاق و نجابت میرزا هستند و او را به ایمانش ستوده‌اند. 

وی با مروری کوتاه بر نهضت جنگل و زندگی میرزا کوچک جنگلی افزود: باید به نسل جوان و فرزندان خودمان یادآوری کنیم که این کشوری که امروز به دست ما رسیده با مجاهدت چه مردان بزرگی حفظ شده، میرزا و یارانش یکی از این نمونه‌های بی‌بدیل هستند. 

عادل با تأکید بر اینکه نسل آینده باید بداند که ایران ارزان پابرجا نمانده است، بیان کرد: نسل جوان ما باید بداند که صد سال پیش انگلیس‌ها در این کشور چه می‌کردند و تلویزیون‌های بیگانه فارسی زبان امروز سخنگوی کدام کشور هستند که خودشان را دلسوز نشان داده و عوام فریبی می‌کنند. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه هر وقت در نهضت جنگل به بیگانه اعتماد شد از پشت خنجر خوردند، گفت: در نهضت جنگل ردپای نفوذی‌ها دیده می‌شود و جایی که وحدت بر هم خورد چه آثاری داشت، همه این موارد برای ماندگاری هر نهضتی لازم است. 

وی با مخاطب قرار دادن روح بلند میرزا کوچک تصریح کرد: آن کاری که میرزا می‌خواست انجام دهد تا دست بیگانه را از این کشور کوتاه کند، ۵۷ سال پس از شهادت مظلومانه او به دست یک روحانی دیگر و به دست مردم و به دست صدها هزار شهید محقق شد و این ملت امروز به امثال میرزا کوچک که پیشگام نهضت اسلامی مردم ایران بودند افتخار می‌کند. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه