دولت و ملت عراق به واسطه اربعین در چشم جهانیان عزیز می‌شوند

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با بیان این‌که دولت و ملت عراق به واسطه اربعین در چشم جهانیان عزیز می‌شوند، گفت: حضور این همه مهمان در یک کشور نشانه امنیت و اقتدار آن کشور است که توانسته این شرایط را فراهم کند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از قم، حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین امروز در کارگاه انتقال تجربیات رسانه‌ای اربعین در قم، با تاکید بر ضرورت تقدیر از میزبانی دولت و ملت عراق در همایش میلیونی اربعین گفت: دولتی که بتواند در این مدت کوتاه ظرفیت و زیرساخت پذیرایی و تامین امنیت این جمعیت عظیم را فراهم کند دولت توانمندی محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که دولت و ملت عراق به واسطه اربعین در چشم جهانیان عزیز می‌شود، اظهار کرد: حضور این همه مهمان در یک کشور نشانه امنیت و اقتدار آن کشور است که توانسته این شرایط را فراهم کند، ما هم نباید نگران این باشیم که ممکن است مشکلی پیش بیاید یا بعضی افراد کارهای متفاوتی انجام می‌دهند.

احمدی افزود: ما وارد یک کشور دیگر می‌شویم و باید حاکمیت دولت و قانون آن را محترم بشماریم و رعایت کنیم. مخصوصا ممکن است در تهیه محتوای رسانه‌ای به دلیل ندانستن مقررات آن کشور مشکلی برای فعالان رسانه‌ای پیش بیاید لذا باید این موارد را رعایت کنیم زیرا هر کشوری چهارچوب‌های خاص خود را دارد که باید به آن توجه شود.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در ادامه گفت: نکته دیگر این است که باید واقف باشیم میزبانی زائران به عهده مردم عراق است. البته از نگاه دیگر، میزبان همه ما حضرت سیدالشهدا(ع) هستند ولی ملت عراق به عنوان یک سنت و فرهنگ از زائران میزبانی می‌کنند. اگر چه دولت‌های دو طرف در بحث تامین زیرساخت و امنیت زحمت زیادی را متحمل می‌شوند، اما در تولیدات رسانه‌ای و روایت‌ها باید نقش مردم را پررنگ کنیم.

وی با تاکید بر این‌که اربعین یک بروز و شکوه عظیم از حضور مردم است، اضافه کرد: نباید حاشیه‌های کوچکی که ممکن است وجود داشته باشد، موجب شود نقش عظیم مردم در اسکان و پذیرایی میلیونی از زائران کم‌رنگ شود. در این دوره زمانی در سال 98 بیش از 250 میلیون وعده غذایی به زائران داده شد و دولت‌ها در این موضوع نقشی نداشتند و خود مردم آن را انجام دادند.

احمدی اظهار کرد: در برپایی موکب‌ها هم نقش اصلی را مردم دارند و در این موارد دولت‌ها باید حضور کمتری داشته باشند یا اصولا نباید حضوری داشته باشند. حتی اگر مسئول دولتی قبلا موکب‌دار بوده و الان مسئولیتی پیدا کرده و می‌خواهد از آن جایگاه کار موکب‌داری انجام دهد، به او می‌گوییم شما همان کار خودتان را انجام دهید و اگر می‌خواهید موکب بزنید بیایید در کنار مردم قرار بگیرید، زیرا این کار به خوبی توسط روسای عشایر و خود مردم انجام می‌شود.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در پایان تصریح کرد: بحث دیگری که باید رسانه‌ها در اربعین به آن بپردازند موضوع جهانی شدن اربعین و زمینه‌سازی آن برای تمدن نوین اسلامی است.  این تمدن که بر پایه معارف اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد دو مشخصه مهم دارد که این دو وحدت امت اسلامی و موضوع سبک زندگی اسلامی هستند. ما نمی‌توانیم در اربعین ادعای تمدن اسلامی کنیم ولی به اختلافات دامن بزنیم یا قومیت‌گرایی و طایفه‌گرایی کنیم زیرا این کارها با آن آرمان ناسازگار است.

لازم به ذکر است کارگاه آموزشی و انتقال تجربیات اربعین عصر امروز با حضور فعالان رسانه‌ای اربعین استان قم، در سه جلسه با تدریس سیدمحمدرضا خوشرو، امیر حسامی‌نژاد و محسن صابری در محل ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت در قم برگزار شد.

انتهای پیام / 78032

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه