یکپارچه‌سازی اطلاعات اراضی با بهره‌برداری از اطلس جامع موقوفات حضرت رضا(ع) تا پایان سال

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: اطلس جامع موقوفات باهدف یکپارچه‌سازی اطلاعات موقوفات حضرت رضا(علیه‌السلام) در سطح کشور تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از مشهد به نقل از آستان نیوز، مالک رحمتی در بازدید از بخش‌های معاونت املاک و اراضی بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی افزود: یکی از نیازمندی‌های آستان قدس رضوی، اطلس جامعه موقوفات است که موضوع آن از چند سال گذشته مطرح‌شده و در حال حاضر نیز زیرساخت‌های لازم برای تحقق آن نظیر بایگانی دیجیتال، GIS و سامانه‌های هوشمند امروز در آستان قدس رضوی، یا فراهم‌شده و یا در حال اجرا است.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: با راه‌اندازی اتاق رصد (مانیتورینگ) املاک و اراضی به همراه اطلس جامع موقوفاتی، تمامی فرایندها تحت رصد و کنترل قرار خواهد گرفت.

رحمتی، اطلس جامع موقوفات را یکی از اولویت‌های آستان قدس رضوی برشمرد و هدف از ایجاد این اطلس را تعیین تکلیف اراضی موقوفاتی و یکپارچه‌سازی اطلاعات در آستان مقدس حضرت رضا(ع) عنوان کرد و ابراز کرد: هیچ زمینی در آستان قدس نباید بدون برنامه و نقشه راه باشد. در حال حاضر مشهد ناحیه بندی شده، کمیسیون مشارکت‌ها شکل‌گرفته و معاونت‌های عمران و املاک به کمک آمده‌اند که نتیجه آن افزایش بهره‌وری است.

وی یادآور شد: زمانی می‌توانیم بگوییم زمینی رهاشده نیست که اطلس جامع موقوفاتی پیاده شده و متناسب با آن، کاربری‌ها و محل‌های استفاده اراضی همچون توسعه شهری، حریم شهری، کشاورزی یا باغی بودن و... مشخص شود.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری اراضی تصریح کرد: معاونت املاک و اراضی، بخشی است که به مردم و مستأجران خدمات ارائه می‌کند؛ بر این اساس هرچه هوشمند سازی در این بخش تقویت شود، افزایش رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت. 

وی، تهیه و تدوین کتابچه ضوابط و دستورالعمل املاک و اراضی آستان قدس رضوی را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند معاونت املاک و اراضی دانست و گفت: این حوزه از قدمتی حدود ۸۰۰ ساله برخوردار است که در آن هزاران دستورالعمل و امریه موج می‌زند، لذا تصویب و ابلاغ این کتابچه باعث می‌شود دستورالعمل‌ها تعیین تکلیف و یکنواخت‌تر شده و مسیرها هموارتر شود.

رحمتی یادآور شد: تهیه و تصویب کتابچه ضوابط و دستورالعمل املاک و اراضی که به‌اندازه بایگانی دیجیتال برای این آستان قدس حائز اهمیت است، باید تا پایان امسال به پایان برسد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: هرچقدر می‌توانید در کار مردم و در نحوه ارتباط مردم با این معاونت سهولت ایجاد کنید، امری که بعد از وجود بارگاه حضرت رضا(علیه‌السلام)، برای این آستان سرمایه اجتماعی دیگری را به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه