ایران برند صادرات گوشت و مرغ حلال را در اختیار دارد

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر ٢۶۴ کشتارگاه طیور و ٢٩١ کشتارگاه دام چه سنتی و چه صنعتی داریم که ناظر ذبح شرعی در آن وجود دارد و دفاتر ذبح شرعی در استان‌ها و یک شبکه منسجم در کل کشور در این زمینه وجود دارد و ما اکنون برند صادرات گوشت و مرغ حلال را دارا هستیم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اصفهان قاسم رضائیان زاده معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به ویژگی‌های گوشت خوب اظهار کرد: برای یک گوشت خوب در لاشه دام یکی از اساسی‌ترین موضوعات، رسیدن به جمود نعشی بوده که یکی از دلایل اصلی جمود نعشی خروج خون مکفی است.

وی عنوان کرد: معمولاً ۵۵ درصد خون بدن دام از طریق ذبح خارج شود، چرا که ۴٠ درصد خون در قلب، کبد، کلیه، طحال، روده و معده احشام می‌ماند و ۵ درصد خون باقی می‌ماند که آن ۵ درصد مقداری نیست که بخواهد موجب فساد لاشه شود.

رضائیان زاده بیان کرد: در محلی که ذبح انجام می‌شود، دو سیاهرگ اصلی و دو سرخرگ اصلی از این محل عبور می‌کند که با قطع این‌ها، تمام خون بیرون ریخته و همچنین یک عصب در این ناحیه وجود دارد که موجب می‌شود حین ذبح قلب پمپاژ کرده و خون بیشتری بیرون بریزد، ما با این فیزیک کشتار می‌توانیم به عدد ۵۵ درصد خروج خون برسیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در دنیا جدا از بحث اعتقاد مذهبی در دین اسلام، از نظر فنی به سمت ذبح شرعی به جهت رسیدن به لاشه با کیفیت برتر حرکت می‌شود، گفت: در حال حاضر ٢۶۴ کشتارگاه طیور و ٢٩١ کشتارگاه دام چه سنتی و چه صنعتی داریم که ناظر ذبح شرعی در آن وجود دارد و دفاتر ذبح شرعی در استان‌ها و یک شبکه منسجم در کل کشور در این زمینه وجود دارد و ما اکنون برند صادرات گوشت حلال و مرغ حلال را دارا هستیم.

اصفهان رتبه اول تولید شیر و رتبه دوم تولید گوشت کشور را دارد

در ادامه این مراسم مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان یک استان پهناور با میزان ۱۰/۷ میلیون هکتار کل اراضی و  ۵۶٨ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

وی با اشاره به اراضی محدود کشاورزی و محدودیت‌ها در آب کشاورزی اصفهان تصریح کرد: باهمت کشاورزان، مدیریت خوب، همت جهاد کشاورزی و همچنین استفاده از علم و مراکز دانشگاهی سعی کردیم با افزایش بهره‌وری در استان، کمبودها را جبران کنیم.

مرادمند افزود: با توجه به شرایط، جایگزینی محصولات کم آب‌بر و اصلاح باغات و استفاده از درختانی که به کم‌آبی مقاوم هستند در دستور قرار گرفت، همچنین در بخش گیاهان زراعی و گیاهان دارویی نیز تمرکزمان روی گیاهان کم آب بر بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه همچنین توسعه گشت گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد، گفت: استان اصفهان یکی از استان‌های پیشتاز در کشت گلخانه‌ای است که نزدیک به ۲ هزار و ۴۵٠ هکتار کشت گلخانه‌ای دارد و این مقدار در حال افزایش است.

وی گفت: اصفهان در تولید شیر رتبه اول کشور و همچنین در تولید گوشت با میزان ۷۱ هزار تن در سال رتبه دوم کشور را دارد و در گوشت سفید نیز ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار تن در سال را دارد.

مرادمند با اشاره به اهمیت و زحمات کار دامپزشکان و فعالان این عرصه اذعان کرد: اگر عامل بیماری وجود داشته باشد ممکن است جمع کثیری از جامعه دچار مشکل شوند و دامپزشکی و دامپزشکان از رخ دادن این موضوع پیشگیری می‌کنند.

اصفهان به اندازه ۱۵ استان کشور شیر تولید می کند

در ادامه شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان قطعاً  یک استان نمونه در کشور است، ما بزرگ‌ترین تولید کننده شیر کشور هستیم چرا که به اندازه ۱۵ استان از کشور شیر تولید می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در طول سال بیش از ١٣ میلیون نوبت سر واکسیناسیون دام انجام می‌دهیم و بیش از ۶۵٠ میلیون دز واکسن طیور در این استان مصرف می‌شود.

موحدی بیان کرد: استان اصفهان رتبه اول تولید بوقلمون و رتبه اول تولید ماهی زینتی در کشور را داراست؛ بیشترین واحد پرورش طیور کشور در استان اصفهان است همچنین رتبه‌های دوم تا چهارم تولید تخم‌مرغ، گوشت سفید، گوشت قرمز و تولید عسل را نیز داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم همه استان‌ها در تلاش هستند که خیمه امنیت غذایی در کشور برپا باشد اما بدون شک ستون بی‌بدیل این خیمه، استان اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد لبنیات صادره به روسیه از استان اصفهان صادر شده است، تصریح کرد: همکاران حوزه دامپزشکی سراسر کشور با یک خلوص شهادت گانه در حال فعالیت‌اند و این خلوص در همه دستگاه‌ها بی‌بدیل است، اما فعالیت در دنیای کنونی مادی، نیاز به معیشت مادی نیز دارد و امیدواریم مشکلات معیشتی همکاران حوزه دامپزشکی به‌زودی برطرف‌ شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۲/م/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه