جنجالی‌های هفته| از اسب‌های دوپینگی سردار آزمون و جرزنی سعودی‌ها تا رو سفیدشدن هیتلر در ورزش جهان!

در هفته‌ گذشته اتفاقات جنجالی زیادی رخ داد از جرزنی و نق زدن عربستان بعد از باخت به جوانان والیبالیست ما گرفته تا رو سفید شدن هیتلر در ورزش جهان به‌خاطر تحریم روسیه!

به گزارش خبرنگار ورزشی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در هفته‌ای که گذشت دو انتخابات مهم در ورزش کشور برگزار شد. اولی انتخابات کمیته ملی المپیک بود که محمود خسروی وفا با یک رای بیشتر رقیب خود علی نژاد را شکست داد و رئیس کمیته ملی المپیک شد. دومی  انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال بود که مدی تاج بار دیگر بر مسند ریاست تکیه زد.

ورزش در این هفته تحت تاثیر این دو اتفاق مهم بود. با این حال حواشی و جنجال‌ها هم کم نبودند. 

* رای‌گیری نفسگیر انتخابات کمیته ملی المپیک

با وجود اینکه گفته می شد محمود خسروی وفا شاید براحتی بر مسند کمیته ملی المپیک بنشیند اما در نهایت علی نژاد فقط با اختلاف یک رای بازنده انتخابات شد و خسروی وفا در رقابتی نزدیک و فشرده 28 بر 27 رئیس کمیته شد تا این مدیر موفق با کارنامه درخشان بیش از 4 دهه مدیریت ورزش جانشین صالحی امیری شود. نکته جالب اینکه علی نژاد هم این شکست میلی متری را پذیرفت و به رئیس جدید کمیته تبریک گفت.

*بی پولی مانع از اعزام تیراندازان به آلمان!

 در حالی که پیش از این مربیان تیم ملی تفنگ و تپانچه گرفتن ویزا را یک چالش برای اعزام به اردوی هانوفر آلمان مطرح می‌کردند اما اکنون رییس سازمان تیم‌های ملی فدراسیون تیراندازی مشکلات مالی را علت اعزام نشدن تیم ملی به اردوی هانوفر عنوان می‌کند. 

رئیس سازمان تیم‌های ملی فدراسیون تیراندازی در خصوص آخرین وضعیت اعزام تیم‌های ملی تفنگ و تپانچه به هانوفر آلمان گفت:  هزینه‌های این اعزام به جهت تامین تجهیزات مورد نیاز حدود چهار و نیم میلیارد تومان برآورد شد. قرار بود این اعزام قبل از مسابقات مصر انجام شود و از آنجا که مسابقات جهانی در کمتر از دو ماه دیگر برگزار می‌شود هزینه اعزام به مصر هم زیاد خواهد بود.

وی افزود: از طرفی در خصوص محدودیت‌های مالی موجود در جهت تهیه اقلام مورد نیاز با وزارت دفاع و مراجع ذی‌صلاح جلسات خوبی برگزار شد و تفاهم‌هایی انجام شد تا کمبودها را در حد مقدور مرتفع شود. اقدامات لازم جهت دریافت روادید از کشور آلمان از مدت‌ها قبل آغاز شده بود و با مبادی مربوطه که یکی از آنها فدراسیون تیراندازی کشور آلمان است همکاری خوبی انجام شد اما به دلیل بحث منابع مالی اعزام لغو شد.

فارس: حیف است که در رشته‌ای که می‌تواند در المپیک هم مدال آور باشد بی پولی مانع اعزام تیم ملی‌ آن می‌شود!

* اسب‌های دوپینگی سردار آزمون 

در روزهای اخیر یکی از سایت‌های خبری، گزارشی منتشر کرده که با کدهای واضح، اتهام‌هایی را درباره فعالیت سردار آزمون در مسابقات سوارکاری مطرح کرده است. سند این گزارش هم فایل صوتی است که این سایت مدعی است شخصی در اختیارش قرار داده است. در این گزارش علاوه بر اشاره به انتشار مدارک دوپینگ اسب‌های این ملی‌پوش روی سایت فدراسیون سوارکاری، گفته شده بود که ملی پوش فوتبال ایران به دلیل آنچه که شکست عمدی در یک مسابقه سوارکاری بوده، صاحب اسب مورد نظر را تهدید کرده است و فایل این تهدید هم موجود است.

مسعود خلیلی، رییس فدراسیون سوارکاری درباره این اتهام‌ها و مدارک دوپینگ اسب‌های سردار آزمون می‌گوید: «نمونه‌های دوپینگی که به دست ما می‌رسد، معمولاً براساس اسم مالک یا مربی نیست و نمونه‌ها برای اینکه نام مالک یا مربی تأثیری در روند بررسی نداشته باشد، کدگذاری می‌شوند. نه پرسنل ما و نه آزمایشگاه از نام مالک اسب خبر ندارند. وقتی هم که جواب می‌آید، ما کد را اعلام می‌کنیم.»

او اما در این رابطه به این نکته اشاره می‌کند: «براساس قوانین بین‌المللی فرد مسئول درباره دوپینگ یک اسب، مالک نیست. مسئولیت این موضوع برعهده مربی آن اسب است. این یکی از قوانین فدراسیون جهانی و قوانین داخلی ماست. چون بسیاری از مالکان، ماه‌ها دور از اسب‌های خود هستند و اسب در اختیار مربی قرار می‌گیرد. حالا اینکه دوپینگ براساس توافق بین مربی و مالک باشد، دیگر موضوعی است که ما اطلاعی از آن نداریم اما در مجموع مثبت شدن دوپینگ یک اسب، در این رشته ورزشی موضوع عجیب و غریبی نیست.»

خلیلی در پاسخ به این سوال  روزنامه خبر ورزشی که آیا نمونه دوپینگ اسب‌های سردار آزمون مثبت شده یا نه؟ می‌گوید: «درباره سردار آزمون بحث‌هایی هست و چند مورد از اسب‌های ایشان هم در بین اسب‌هایی بوده که دوپینگ‌شان مثبت شده اما این اتفاق برای خیلی‌ها افتاده و ما هم اغماضی نکرده‌ایم. هرکسی که اسب دارد در طول مدت زمان زیاد، ممکن است داروهایی را به اسبش تزریق کند و این داروها به موقع از بدن اسب دفع نشود. نمی‌شود به این خاطر مالک را زیر سوال برد. من کاری به سردار آزمون ندارم اما واقعا گاهی دارو از بدن اسب خارج نمی‌شود.»

نق زدن و جرزدن عربستان  بعد از شکست سنگین به تیم ملی جوانان!

رئیس کاروان تیم ملی جوانان والیبال عربستان بعد از شکست برابر ایران در رقابت های آسیایی، ایران را به استفاده از بازیکنان صغرسن متهم کرد. تیم ملی والیبال جوانان عربستان در رقابت های آسیا با نتیجه 3 بر صفر برابر ایران شکست خورد. رئیس کاروان تیم ملی جوانان والیبال عربستان بعد از شکست برابر ایران در این رقابت‌ها، ایران را به استفاده از بازیکنان با سن و سال غیرقانونی متهم کرد.

باسم منقل گفت: مشکل بزرگی در رابطه با سن و سال بازیکنان وجود داشت. معلوم بود که بعضی از بازیکنان ایران تقریبا ۳۰ سال سن داشتند. من با ناظر بازی در این زمینه صحبت کردم و او به من اعلام کرد که با رئیس کمیته مسابقات صحبت کنم و شکایت خود را تقدیم بالاترین نهاد کنم تا عدالت اجرا شود. ما به خود اطمینان داریم و اصلا سکوت نخواهیم کرد. در حال ارائه مستندات لازم برای ارائه شکایت خود هستیم.

فارس: قبول باخت شجاعت می‌خواهد که ظاهرا این تیم عربستانی اصلا شجاع نیست و رئیس کاروان تیم ملی جوانان ترجیح داده با شیوه‌های نخ نما شده از شکست فرار کند!

* لج و لجبازی استقلال با صدا و سیما؟

 باشگاه استقلال درباره حق تبلیغات محیطی و حق پخش صداوسیما و آنچه در یک برنامه تلویزیونی "بی‌حاصل بودن دعوای طرفین" عنوان شد، بیانیه‌ای به این شرح صادر کرد: «باشگاه استقلال از فصل گذشته پیگیر حق پخش غیر زنده خود بوده و بر همین اساس نامه نگاری‌ها و جلسات بسیاری با مدیران صدا و سیما برگزار شده است. متاسفانه نه تنها حق پخش محتوای زنده توسط صدا و سیما پرداخت نشده، بلکه از محتوای غیر زنده هم که در همه دنیا به عنوان یک اصل و حق، پذیرفته شده، خبری نیست.

علاوه بر این، متاسفانه تلویزیون تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی استقلال را هم نشان نمی‌دهد و به درآمدزایی باشگاه ضربه می‌زند. باشگاه استقلال از مسیر قانونی و اصولی، پیگیر حق خود و هوادارانش بوده و هست و این موضوع بر عکس گفته آقای پیمان یوسفی لج بازی نیست بلکه ایستادن بر حق و منطق است. لج بازی کاری است که شبکه سوم سیما و برنامه فوتبال برتر انجام می‌دهند و متاسفانه علاوه بر تضییع حقوق فوتبال، به هواداران هم با نوع پخش مسابقه توهین می‌کنند.

به اطلاع ایشان می‌رسانیم که همه مراحل قانونی لازم توسط باشگاه استقلال طی شده اما متاسفانه تلویزیون حق پخش زنده و غیر زنده را پرداخت نمی‌کند و باشگاه استقلال هم راهی ندارد جز این که حقوق خود و هوادارانش را پیگیری نماید. باشگاه استقلال پیشنهاد می‌کند تلویزیون، یک بار درآمد خود را از فوتبال به صورت شفاف به اطلاع عموم برساند و مشخص شود آیا این درآمد به باشگاه‌ها می‌رسد یا خیر!

* اعتراض رئیس فدراسیون کشتی روسیه: هیتلر هم این کار را نکرده بود!

 میخائیل مامیاشویلی رئیس فدراسیون کشتی روسیه درباره غیبت ورزشکاران این کشور در رقابت های جهانی 2022 بلگراد به صحبت پرداخت و از این شرایط گله کرد. وضعیت تعلیق ما احتمالاً روی کشتی گیران تاثیر بگذارد. نقض بی‌سابقه ورزشی هر چقدر هم پیش پا افتاده به نظر برسد نه حتی اصول ورزشی، بلکه حقوق بشر را هم زیر پا گذاشته است. این ورزشکاران بهترین دوره زندگی خود را وقف تمرین سخت و طاقت فرسا کردند. توجه داشته باشید هیتلر به همه ورزشکاران اجازه حضور در المپیک ۱۹۳۶ را داد. معلوم می‌شود هیتلر از کسانی که اکنون روسیه را از صحنه رقابتهای ورزشی بیرون انداخته‌اند بردبارتر است. پس چگونه می‌توان این تصمیم را درک کرد؟

او در ادامه گفت: واضح است که امسال اجازه حضور در مسابقات جهانی را نخواهیم داشت؛ اما حداقل توضیح قابل قبولی بدهند که به چه دلیل روس ها در انتخابی بازی های المپیک شرکت نکنند. ما به خوبی به یاد داریم زمانی که جهان دموکراتیک صربستان را بمباران کرد، صرب ها اجازه رقابت نداشتند، نه کسانی که آنها را بمباران می‌کردند. روسیه اکنون تلاش خواهد کرد تا در سال ۲۰۲۲ رقابت های داخلی را سازماندهی کند تا بتوانند کشتی گیران خود را آماده و روی فرم نگه دارند. 

فارس: وقتی مدعیان حقوق بشر روی دست هیتلر بلند می‌شوند.

برادرکُشی فرانسوی؛ «اطلاعاتی رسواکننده علیه پوگبا و امباپه در راه است»

برادر بزرگ «پل پوگبا» با انتشار پستی در فضای مجازی، قول داد تا اطلاعاتی رسواکننده در مورد بردارش و همچنین «کیلیان امباپه» منتشر کند. «ماتیاس پوگبا» ۳۲ ساله که در تیم‌های لیگ دسته پایین کشور انگلیس بازی کرده، می‌گوید که اطلاعاتی در اختیار دارد که می‌تواند با آن وجهه برادرش، مدیربرنامه او و امباپه را مخدوش کند. با این حال، نماینده قانونی پوگبا اعلام کرده که این ادعاها با هدف اخاذی از وی مطرح شده است.

ماتیاس پوگبا با انتشار ویدئویی در فضای مجازی گفت: مردم فرانسه، ایتالیا و اسپانیا و به عبارتی همه مردم جهان و همچنین هواداران برادرم و حتی تیم‌های فرانسوی و یوونتوس، هم‌تیمی‌های برادرم و اسپانسرهای او، مستحق دانستن چیزهای خاصی هستند. باید مشخص شود و مردم آگاهانه تصمیم بگیرند که آیا او استحقاق جایگاهش در تیم ملی فرانسه و بازی کردن در جام جهانی را دارد؛ آیا شایستگی دارد که در ترکیب اصلی یوونتوس باشد و آیا شخصی قابل اعتماد است یا نه.

برادر پوگبا در این ویدئو، در مورد امباپه نیز چنین ادعا می‌کند: در مورد او چیزهای مهمی خواهم گفت و برای تایید حرف‌هایم شواهد و مدارکی دارم. همه این حرف‌ها مثل بمب خواهد ترکید و سر و صدای زیادی خواهد داشت.«یئو موربیا» مادر این دو برادر که وکیل آنها نیز محسوب می‌شود، در واکنش به این اتهامات و تهدیدها، آن را بی‌اساس و نقشه‌ای برای اخاذی از ستاره‌های فوتبال خوانده است.

* فرهاد مجیدی: فوتبال امارات استعدادهای زیادی دارد!

فرهاد مجیدی در گفت و گو با یک برنامه تلویزیونی کشور امارات حرف‌های جالبی مطرح کرده است: بخشی از مصاحبه فرهاد را در زیر می‌خوانید:

* چطور از استقلال جدا شدی و به اتحاد کلباء آمدی؟

واقعیت این است که خروج از باشگاه استقلال خیلی سخت بود. خیلی از شب ها درباره این تصمیم فکر کردم و هواداران استقلال را در این تصمیم بزرگ درنظر گرفتم. چون می دانستم با جدایی ام دلخور می شوند. اما فوتبال حرفه ای این را طلب می کند که شما دوره های دیگری را ببنید و فضاهای جدید را تجربه کنید. وقتی باشگاه اتحاد کلباء به من پیشنهاد داد به این پیشنهاد فکر کردم. دیدم می توانم تجربه جدیدی را در دوران مربیگری در کشوری دیگر را تجربه کنم. خیلی خوشحالم این پیشنهاد را پذیرفتم چون امارات برای من کشور جدیدی نیست. من از سال 2001 به همراه خانواده ام در امارات زندگی می کنیم. دو فرزندم در این کشور به دنیا آمدند و در اینجا تحصیل می کنند. خیلی خوشحالم که ادامه مربیگری ام در کشور امارات حضور دارم.

* نظرتان درباره فوتبال امارات چیست؟

من بازیکنان جوان با استعداد زیادی در امارات دیدم ولی خیلی تعجب کردم که این بازیکنان آینده دار به تیم ملی دعوت نشدند. با وجود اینکه فوتبال امارات نکات مثبتی دارد اما 30 سال است که نتوانسته به جام جهانی صعود کند. برای رسیدن به جام جهانی باید به جوان ها اهمیت بدهید و به آنها میدان بدهید. من خودم به بازیکنان جوان اعتقاد دارم و هدفم در اتحاد کلباء این است که 11 بازیکن من همه جوان باشند.

فارس: تا یادمان می‌آید همه می‌گفتند فوتبال ایران سرزمین استعدادهای ناب است!

* حمال کشتی

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی همچنان با پولادگر معاون وزیر ورزش سرشاخ است و از او انتقاد می کند. دبیر در جلسه انتخابات کمیته ملی المپیک هم یکبار به کیهانی رئیس اسبق فدراسیون دو و میدانی کنایه زد که شما خبره ورزش هستید؟! او روز بعد از انتخابات هم نشست خبری برپا کرد وحرف‌های آتشینی بر زبان آورد که بخشی از صحبت‌هایش را در زیر می خوانید:

زمانی که آمدم فدراسیون میلیاردها تومان بدهی داشت، حقوق معوقه داشت و ... که همه در خاطر دارند اما ببینیم امروز کجا هستیم‌. من همیشه گفته‌ام حمال کشتی هستم! لباس پوشیدن مرا مسخره می‌کنند اما من از صبح می‌آیم در کارهای عمرانی هستم. در کنار بچه‌ها هم هستم و وقتی روی تشک می‌روم می‌گویم از من عکس نگیرند چون مسخره کرده و می‌گویند با لباس روی تشک آمده‌ام. چطور می‌توانم با کت و شلوار باشم؟

* پولادگر درکی از ورزش قهرمانی ندارد

در حالی که زمان بودجه‌بندی مشخص است اما وزارت ورزش برج ۴ سال جلسه گذاشت آن هم با پیگیری‌هایی که من داشتم. متوجه نمی‌شوند ما چه می‌گوییم. وقتی می‌بینم رئیس جمهور وقت می‌گذارد غصه می‌خورم که مدیران میانی این طور کار می‌کنند‌. وزارت با تفکرات پولادگر راه به جایی نمی‌برد‌. به عنوان مثال به پولادگر می‌گویم سیستم غالب در تکواندو چیست، می‌گوید یعنی چه؟ سیستم غالب در کشتی لاکتیک است و نیم ساعت بعد باید روی تشک بیاید بنابراین ماساژ بسیار مهم است. آقای پولادگر درکی از ورزش قهرمانی ندارد و فقط دیده است. من خودم این راه را رفته‌ام‌. آمریکا کاروان ۱۰۰ نفره در مسابقات جهانی دارد و من برای اینکه هزینه‌ها بالا نرود ۴۰-۵۰ نفر می‌برم. به من می‌گوید ما در تکواندو نمی‌بردیم همین کار را کرده که تکواندو به اینجا رسیده است.

*ماجراهایی شبانه  مجمع عمومی فوتبال و بازگشت مهدی تاج به فدراسیون

انتخابات فدراسیون فوتبال  در حالی 8 مرداد 1401 برگزار شد که شب قبلش آبستن حوادث حیرت انگیز زیادی بود. پرده اول؛  میرشاد ماجدی سرپرست و یکی از نامزدها به همراه عزیز محمدی در برنامه فوتبال برتر مشغول مناظره انتخاباتی بودند. مهدی تاج از حضور در این برنامه به دلیل برگزاری جلسه عذرخواهی کرده بود.

پرده دوم؛ حسن کامرانی فر روی خط برنامه آمد و از لغو انتخابات فدراسیون فوتبال خبر داد!

پرده سوم؛ همین خبر که بعد روی سایت فدراسیون فوتبال هم منتشر شد باعث تشکیل جلسه فوری و شبانه اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال شد و در نهایت ساعت 5 صبح احسان اصولی اعلام کرد: انتخابات طبق برنامه قبلی برگزار می‌شود. در نهایت هم این اتفاق رخ داد و اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال  با 51 رای مهدی تاج را برای ریاست فدراسیون فوتبال انتخاب کردند. مهدی محمدنبی نایب رئیس اول، منصور قنبرزاده نایب رئیس دوم شد و محمدرضا ساکت هم به عنوان نماینده باشگاه ها به عضویت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال درآمد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه