«نه به فناوری برای آپارتاید»؛ گسترش اعتراض در گوگل به قرارداد با صهیونیست‌ها

گروهی از کارکنان گوگل به قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری این شرکت با رژیم صهیونیستی اعتراض کرده و خواستار منع عرضه فناوری به این رژیم شده‌‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، شمار کارکنانی در گوگل که به قرارداد این شرکت با ارتش رژیم صهیونیستی معترضند افزایش یافته و این گروه قرار است در سلسله اعتراضهایی با عنوان «نه به فناوری برای آپارتاید» شرکت کنند.

شرکت‌های فناوری از جمله «گوگل» و «آمازون» قرار است در یک قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری به نام «پروژه نیمباس» فناوری‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و سایر خدمات رایانش ابری در اختیار رژیم موقت صهیونیستی و ارتش این رژیم قرار دهند.

گروهی از کارکنان گوگل که خودشان را یهودی‌های تبعیدی معرفی می‌کنند امیدوارند این شرکت غول فناوری را برای لغو این قرارداد عظیم تحت فشار قرار دهند. این گروه می‌گویند گوگل با عرضه کردن پیشرفته‌ترین فناوری‌ها به رژیم صهیونیستی در جنایت‌های شنیع این رژیم علیه مردم فلسطین همدستی می‌کند.

«آریل کورن»، مدیر بخش بازاریابی گوگل که از جمله مخالفان ارشد پروژه نیمباس است روز سه‌شنبه استعفای خود از سمتش را به دلایل مرتبط با مخالفت با نیمباس اعلام کرد. او که سابقه ۷ سال همکاری با گوگل را در کارنامه‌اش داشت گفت که شرکت به او ضرب‌الاجل داده که یا به دفتر گوگل در برزیل منتقل شود و یا اینکه استعفا کند.

کورن در نامه استعفای خود نوشت: «گوگل سرسختانه به دنبال قراردادهای نظامی است و با توسل به الگوی اجبار به سکوت و توبیخ در قبال من و بسیاری دیگر صدای کارکنانش را نادیده می‌گیرد.»

او در این نامه نوشته است: «همانند هر اجتماع دیگری، یهودی‌ها نگرش‌های سیاسی و پیشینه‌های متفاوتی دارند و بله، نظر آنها درباره اقدامات اسرائیل هم متفاوت است. میلیون‌ها یهودی با ظلم اسرائیل علیه فلسطینی‌ها مخالفند. گوگل این را می‌داند و عامدانه، صدها صدا را ساکت کرده تا از طریق قراردادهایی مانند پروژه نیمباس نفع اقتصادی را بر انسان‌ها ترجیح دهد.»

استعفای کورن در حالی صورت گرفت که صدها نفر از کارکنان گوگل و ۲۵۰۰۰ نفر بیرون از این شرکت با امضای طوماری خواستار ابقای او در سمتش شدند.

کورن و شماری از دیگر کارکنان شرکت گوگل بعد از استعفای او گروهی به نام «یهودی‌های تبعیدی در بخش فناوری» تشکیل دادند.

این گروه، بیانیه‌هایی از ۱۵ نفر از کارکنان گوگل درباره تبعیض علیه فلسطینیها در این شرکت منتشر کرده‌اند. در چند روز گذشته ۶ نفر از کارکنان گوگل به همراه چند فعال حقوق بشری فلسطین اقدام به برگزاری یک نشست خبری در یکی از دفاتر این شرکت در سانفرانسیسکو کردند.

هفته آینده قرار است فعالان این گروه میزان تظاهرات‌هایی در چند شهر با عنوان «نه به فناوری برای آپارتاید» باشند.

مدیران گوگل در مصاحبه با نیویورک تایمز مدعی شده‌اند که این شرکت خدمات ابری عمومی در اختیار رژیم اسرائیل قرار می‌دهد که منجر به تحول دیجیتال در اسرائیل خواهد شد و این فناوری در اختیار سازمان‌های دولتی جهت انجام کارهای روزانه قرار خواهد گرفت که شامل حوزه‌هایی مانند اداره امور مالی، بهداشت، حمل و نقل و آموزش است و ارتباطی به داده‌های بسیار حساس طبقه‌بندی شده ندارد.

با وجود ادعای مدیران گوگل، اما بر اساس گزارش‌ها، این شرکت قرار است نرم افزارهایی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد که می‌تواند چهره افراد یا حالات روحی و درونی آن‌ها را از طریق چهره تشخیص داده یا اشیای مختلف را در یک ویدئو مشخص کند.

 در سال های اخیر اعتراضات بسیاری از سوی کارمندان در گوگل صورت گرفته است. در این اعتراضات کارمندان به مخالفت با سیاست‌های گوگل پرداخته و یا در مورد مسائل مختلف از آن انتقاد کرده‌اند. کسانی که این اعتراضات را رهبری می‌کنند گفته‌اند که مدیران گوگل آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند یا آن‌ها را مجبور به استعفا کرده یا به شکل مستقیم از کار برکنارشان کرده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه